×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
عایدی ۲۵ میلیارد ریالی میراث فارس از کنسرت قربانی در تخت جمشید

همایون شجریان یکی از گزینه های برگزاری کنسرت است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید نه تنها خاطراتی شیرین برای شهروندان شیراز به یادگار گذاشت، بلکه عایدی قابل توجهی نیز برای پایگاه جهانی تخت جمشید فراهم کرد. درآمدی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از فروش بلیت کسب کرد اما عایدی میراث فارس از این مقدار چه ‏رقمی بود؟

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس در گفت و گو با «فارس اگاه» در پاسخ به این سوال که عایدی میراث جهانی تخت جمشید از کنسرت قربانی چه مقدار بوده است، گفت: درآمد سایت جهانی تخت جمشید از این کنسرت، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، که طبق قراردادی قانونی، مشابه روال موزه‌ها و دیگر اماکن تاریخی که بلیت فروشی دارند، تمامی این رقم به حساب خزانه دولت واریز شده و پس از طی مراحل قانونی، به حساب استان تخصیص خواهد یافت.

محمدثابت اقلیدی افزود: ما حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اسپانسر کنسرت و ۱ میلیارد تومان از اجاره محل به ازای سانس های برگزاری درآمد داشته‌ایم. این رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به زودی بدون کسر شدن ریالی به حساب اداره کل میراث فارس واریز خواهد شد تا صرف حفاظت و مرمت تخت جمشید شود.

وی در ادامه بیان کرد: بازگشت این منابع مالی به فارس نیاز به پیگیری مداوم دارد، اما به‌طور قطع این پول به فارس برخواهد گشت.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در پاسخ به سوالی درباره ادعای صاحب‌نظران در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی مبنی بر دریافت نصف درآمد کنسرت‌ها توسط مراکز برگزاری نظیر برج میلاد ، گفت: ‏‏این حرف کاملاً بی‌اساس است و هیچ سالن و محلی از درآمد حاصل از کنسرت‌ها سودی به میزان ۵۰ درصد نمی‌برد. تمامی سالن‌ها با ‏دریافت اجاره از تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار واگذار می‌شوند. ممکن است هنرمندی بر اثر شهرت و محبوبیت خود شبی چند میلیارد تومان درآمد کسب کند، این ‏بدان معنا نیست که محل برگزاری کنسرت می‌تواند آن را از آن خود کند‎. رسانه باید بر انتشار ادعاهای بی سند و مدرک افراد با نامشان پافشاری کند تا این فرهنگ ایجاد شود که هر کس بدون تخصص در ‏زمینه ای که آگاهی ندارد اظهار نظر نکند.‏

وی ادامه داد: برگزاری کنسرت در تخت جمشید نزدیک به ۵میلیارد تومان هزینه داشت که شامل استیج‌گذاری، ‏تجهیزات نورپردازی، سیستم صوتی، صندلی و پرسنل شد. تهیه‌کننده تمام این هزینه‌ها را پرداخت کرده است و نمی‌توان ادعا ‏کرد که باید درآمد خود از کنسرت را با پایگاه جهانی تخت جمشید تقسیم کند. فرمول کسب درآمد در بیزنس تهیه‌کننده ‏جز این مبلغ هزینه خواننده، بیست نوازنده ارکستر را نیز باید بپردازد. با این حساب میراث فارس که توانسته ۲۵ درصد از  درآمد کنسرت را از آن خود کند، برد کرده است، بردی که هر مکانی ‏توانایی کسب آن را ندارد. ‏

ثابت اقلیدی همچنین افزود: متأسفانه یک عده نشسته‎اند و فقط به محض انجام هر کاری توسط میراث زبان انتقاد باز می کنند در همین ماجرای کنسرت نیز با وجود ‏همه انتقادها دیدیم که چقدر کار به صورت کارشناسانه و حرفه ای انجام شد و درآمدی قابل توجه برای میراث داشت ما چقدر باید ‏بلیت بفروشیم تا ۲ میلیارد و نیم درآمد کسب کنیم؟! حال آنکه اگر ما امکان برگزاری رویداد‌ها را در تخت جمشید فراهم ‏کنیم، می‌توانیم هفتگی دو میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و این مبالغ را صرف مرمت تخت جمشید و پیشبرد ۲۳ پروژه ‏تعریف‌شده با ‏اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان کنیم.‏

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در پاسخ به این سوال، هنرمند بعدی که قرار است در تخت جمشید کنسرت برگزار کند کیست؟، گفت: در کشور سه پایگاه تاریخی به برگزاری کنسرت می‌پردازند، یکی کاخ سعدآباد، که بسیار فعال است، و دیگری کاخ نیاوران. اخیراً نیز پایگاه جهانی تخت جمشید به این جمع اضافه شده است. اما باید توجه داشت که این فضا به‌گونه‌ای نیست که بتوان به‌طور مکرر در آن کنسرت برگزار کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که هنرمندان درجه یک بسته به محبوبیت و کیفیت کارشان، بتوانند در تخت جمشید کنسرت بگذارند. ما آمادگی داریم میزبان هنرمندان برجسته کشور در این مکان تاریخی باشیم.

ثابت اقلیدی در پاسخ به سوالی درباره امکان برگزاری کنسرت همایون شجریان در تخت جمشید، گفت: هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت آقای شجریان وجود ندارد و آقای شجریان جزو گزینه های ما برای برگزاری کنسرت است. همچنین ما در حال رایزنی با چند هنرمند درجه یک دیگر نیز برای اجرای کنسرت در تخت جمشید هستیم. وی زمان برگزاری کنسرت بعدی در تخت جمشید را از اواخر مهر ماه خواند

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true