×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
علائم ابتلا به شیگلا/ یک عفونت روده‌ای خطرناک که باید نشانه‌هایش را بشناسید

علائم ابتلا به شیگلا/ یک عفونت روده‌ای خطرناک که باید نشانه‌هایش را بشناسید، عفونت شیگلا (شیگلوز) یک عفونت روده ای است که توسط خانواده ای از باکتری ها به نام شیگلا ایجاد می شود.

به گزارش فارس آگاه، عفونت شیگلا (شیگلوز) یک عفونت روده ای است که توسط خانواده ای از باکتری ها به نام شیگلا ایجاد می شود. علامت اصلی عفونت شیگلا اسهال است که اغلب خونی است.

شیگلا بسیار مسری است. افراد هنگام تماس با باکتری شیگلا و قورت دادن مقادیر کمی از مدفوع فردی که به شیگلا آلوده است، به آن مبتلا می شوند. به عنوان مثال، زمانی که کارکنان پس از تعویض پوشک یا کمک به کودکان نوپا در آموزش توالت، دست های خود را به اندازه کافی خوب نمی شویند، ممکن است به آن مبتلا شوند. باکتری شیگلا همچنین می تواند در غذای آلوده یا با نوشیدنی یا شنا در آب ناسالم نیز منتقل شود.

کودکان زیر ۵ سال بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض ابتلا به عفونت شیگلا هستند. یک مورد خفیف معمولاً در عرض یک هفته خود به خود برطرف می شود. در صورت نیاز به درمان، پزشکان معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

 

علائم عفونت شیگلا

علائم و نشانه های عفونت شیگلا معمولاً یک یا دو روز پس از تماس با شیگلا شروع می شود. اما ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا توسعه یابد.

علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال (اغلب حاوی خون یا مخاط)
  • درد یا گرفتگی معده
  • تب
  • حالت تهوع یا استفراغ

علائم معمولاً حدود پنج تا هفت روز طول می کشد؛ با این حال در برخی موارد، علائم ممکن است بیشتر طول بکشد.

برخی از افراد پس از آلوده شدن به شیگلا هیچ علامتی ندارند. با این حال، مدفوع آنها ممکن است تا چند هفته همچنان مسری باشد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان اسهال خونی یا اسهال شدیدی دارید که باعث کاهش وزن و کم آبی بدن شود، با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت فوری باشید. همچنین اگر شما یا فرزندتان دچار اسهال و تب ۱۰۱ فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علل عفونت شیگلا

به نقل از سلامت نیوز، عفونت زمانی رخ می دهد که به طور تصادفی باکتری شیگلا را قورت دهید. این اتفاق ممکن است در موارد زیر اتفاق بیافتد:

  • دهان خود را لمس می کنید: تماس مستقیم فرد به فرد شایع ترین راه انتشار این بیماری است. به عنوان مثال، اگر پس از تعویض پوشک کودک مبتلا به عفونت شیگلا، دست های خود را خوب نشویید، ممکن است خودتان نیز به این بیماری مبتلا شوید.
  • غذای آلوده بخورید: افراد آلوده که غذا را کنترل می کنند می توانند باکتری را به افرادی که غذا می خورند گسترش دهند. اگر غذا در مزرعه ای حاوی فاضلاب رشد کند، می تواند به باکتری شیگلا نیز آلوده شود.
  • آب آلوده قورت دهید: آب ممکن است به باکتری شیگلا آلوده باشد یا از فاضلاب یا از طریق شنا کردن فرد مبتلا به عفونت شیگلا در آن آلوده شوید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true