true

عمران صلاحی ؛ طناز همیشه ماندگار ساده نویس ، به گزارش سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه و پژوهشگر فرهنگی و ادبی، زنده یاد عمران صلاحی یکی از بزرگان شعر وطنز معاصر است و اشعار وی در نگاه بسیاری از ادبا و فرهنگوران از نمونه های خوب شعر معاصر فارسی است.عمران صلاحی میگفت: «آدم وقتی میخواهد در ادارهای استخدام شود،از او «عدم سوء پیشینه» میخواهند.آنچه ما شاعران و طنز پرداز ان داریم ازنظر بعضیها همهاش سوء پیشینه است.»عمران صلاحی او یازدهم مهرماه ۱۳۸۵ بر اثر ایست قلبی در ۶۰ سالگی درگذشت و به این بهانه زادروز او که در اول اسفند۱۳۲۵ اتفاق افتاد مروری داریم بر خصیصه شعرهای طنز وی.روانش شاد باد.
عمران صلاحی ؛ طناز ساده نویس اما
طنز مطبوعاتی شاخصه ها وحساسیت های خاص خودش را دارد؛ به خصوص طنز سیاسی و انتقادی که عرصه بیسار دشواری است شاید به همین دلیل است که طنز و تعریض در طنز انتقادی همواره به هم آیخته اند و عموما طنز نویسان مطبوعاتی با تعریض و کنایه انتقادات تند و تیز خود را بیان کرده اند.در این میان مرحوم عمران صلاحی که از برجسته ترین و پرکارترین طنز نویسهای مطبوعاتی معاصر میباشد در نوشتن آثار طنزآمیز خویش بیشترین استفاده را از تکنیکهای طنز نویسی برده و بدین طریق ضمن مصون ماندن از عوارض طنز انتقادی بر ظرافت و زیبایی و نفوذ کلام خویش افزوده است.درباره تبیین و تعریف تکنیکهای طنز نویسی؛بررسی و بکار گیری این شگردها در آثار و طنز نوشته های عمران صلاحی و همچنین شیوه طنز پردازی وی نیازمند پژوهش هایی هستیم؛چرا که عمران صلاحی با بکارگیری هوشمندانه تعریض در طنز نوشته های خود ضمن آنکه متن خود را از شکل رسمی و جدی بیرون آورده با طنز آفرینی فاخر خود بی آنکه در ورطه لودگی بیفتد و از مرز ادب خارج شود؛مفاسد اداری و اقتصادی،سقوط ارزشهای انسانی و ناهنجاریهای اجتماعی را با زبانی شیرین بیان نموده است.عمران صلاحی از جمله شاعرانی ست که زبان ساده ای در اشعارش دارد و میتوان وی را در زمرة شاعران سادهنویس به شمار آورد. بخش عمدهای از اشعار او عاشقانه هایش مختص به دوران خاصی نیست و در تمامی مجموعه شعرهایش دیده میشود.ساده نویسی در عاشقانه های عمران صلاحی باید بررسی گردد. ساده نویسی های عاشقانه شاعر،در سه حوزه ساختاری و زبانی، بلاغی و محتوایی بررسی شده است.در بخش ساختاری و زبانی بیان مستقیم، سادگی تعبیر و بیان،کوتاه نویسی، نقش همنشینی کلمه در شعر،بهره گیری از زبان محاوره،عدم استفاده از واژههای دشوار، نزدیکی اجزای اصلی جمله به یکدیگر،شروع مؤثر و پایان بندی غافل گیرکننده و دربخش بلاغی، پارادوکس، ایجاز، تشبیهات رایج و روز مره و آنِ شاعرانه و در بخش محتوایی توجه به زندگی روزمره و تصاویر ملموس،جزئی نگری و بهره گیری از سوژههای به ظاهر بیاهمیت تحلیل شده است. نتیجه اینکه ساده نویسی عمران صلاحی که منجر به برقراری مؤثر با مخاطب شده است، باعث نشده تا نوشتههای وی را سطحی جلوه دهد، بلکه همواره از ارزش ادبی برخوردار است. وی که توجهی توأمان به زبان و محتوای شعرش دارد، این روند را در تمامی ادوار شاعریاش در قالب کلاسیک و نو مورد استفاده قرار داده، تنوع موضوعات در اشعار وی از جمله موضوعات عاشقانه، مشهود است.
*برخی عناوین آثار و تالیفات عمران صلاحی
«طنزآوران امروزایران»،«گریه در آب»، «قطاری در مه»، «ایستگاه بین راه»، «پنجره دن داش گلیر و آینا کیمی» (به زبان ترکی)،«حالا حکایت ماست»، «رؤیا های مرد نیلوفری»، «شاید باور نکنید»، «یک لب و هزار خنده»، «آی نسیم سحری»، «ناگاه یک نگاه»، «ملانصرالدین»، «باران پنهان»، «از گلستان من ببر ورقی»، «هزار و یک آیینه»، «گزینه اشعار» و «مرا به نام کوچکم صدا بزن» (گزینه شعرها) از جمله آثار منتشرشده این شاعر و طنز پردازند.بدون شک یاد و نام او و آثار گرانسنگ وی در دفاتر شعر و مجلات و کتابهای ادبی و حتی محافل شعری و گروهها و انجمنهای شعر و شاعری موجود در فضای مجازی همچنان هست و دوستداران شعرها و طنزهای وی اورا همواره دوستش دارند و یاد او را نگه می دارند.
true
true
https://farsagah.ir/?p=60222
true
true