غذا یک سلاح است، اقتصادها برای رشد موثر تولید به عوامل؛ زمین، نیروی کار، سرمایه در زنجیرههای ارزش نیاز دارند که ایران تمام آ نها را یکجا به صورت جزیرهای و بالقوه در اختیار دارد.
به گزارش فارس آگاه: بابک کلانی: جمعیت عظیم دانشآموزی، برخی از غنیترین و منحصر بهفردترین اراضی جهان و دسترسی بیپایان به سرمایههای ملی؛ همگی برای ساخت سریع کشور در یک دهه، حاضر و کافی است.
دولت و ملت با شناخت ظرفیتهای کامل، میتوانند به سرعت ایران را به کشوری تبدیل کنند که بتواند با قدرتهای اول دنیا در عرصههای مختلف رقابت کند.
انواع تشنجهای سیاسی، اثرات اقلیمی و تجربه پاندمی کرونا، امنیت غذایی در دنیا را با مشکل مواجه کرده است و این مهم باعث شده است که در دیپلماس یهای بی نالمللی از غذا به عنوان یک سلاح منحصر به فرد استفاده شود.
این سیاست در طول زمان تکامل پیدا کرده است و ایالات متحده آمریکا با بهرهگیری برنامهمند از امکانات دولتی، سرمایههای فکری، سرمایههای انسانی، شرکتهای تجاری و برنامههای کمک غذایی خود، توانسته است در قالب زنجیرههای ارزش، به تحول تکنولوژیک در کشاورزی دست پیدا کرده و نفوذ خود را در حوزه غذای جهان تثبیت کند و این در حالی است که از دهه ۱۹۵۰ به این سو، ۱۰ تحریم غذایی علیه کشورها در جهان به اجرا گذاشته شده است که ۸ عدد آن را دولت آمریکا به اجرا گذاشته است.
فقر مقولهای است جهانی که حکمرانان در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته، نسبت به آن نگرانی دارند و همچنین، سازمانهای بینالمللی برای کاهش آن تلاش میکنند و قانون اساسی و اسناد بالادستی ایران نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کاهش فقر در کشور تأکید دارند.
نتایج بررسی شاخصهای فقر با رویکرد تغذیهای، از جمله، درصد افراد فقیر، شکاف فقر و سن فقر در ایران، دلالت بر این دارد که مجموعه تحولات اقتصادی و اقدامات حمایتی منجر به کاهش فقر مطلق و افزایش فقر نسبی شده است.
بنابراین با مقایسه روشهای مختلف اندازهگیری فقر درمیابیم که اندازه فقر و درصد افراد فقیر جامعه تابعی از نحوه نگرش به مفهوم فقر و استفاده متناسب از ابزار یارانهای در کاهش و ادامه روند کاهشی آن موثر است.
بنابراین با توجه به ای نکه طبق آمار رسمی، ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر اعلام شده است، برای کاهش فقر و بهرهگیری متناسب از ظرفی تها، بهتر است در تصمیمگیری و تصمیمسازی با نگاه به واقعیت اقتصاد ایران شاخص فقر مطلق را شاخص پایه قرار داده و نسبت به آن برای توزیع انواع یارانههای حمایتی برنامهریزی کرد.
ظرفیت بستر سازمان میادین میوهوترهبار، برای پوششدهی قسمت مهمی از ویترین حلقه بازار زنجیره ارزش، اهمیت بسیار زیادی در تنظیم پایدار بازار داخل دارد و همچنین در کنار تأمین با ثبات و برنامه متمرکز میتواند باعث حذف موثر واسطههای غیر ضرور، محصولات کشاورزی و غذا شود و به دنبال دستیابی به این هدف پر اهمیت میتوان، برنامه تأمین رژیم سلامت و ارزان قیمت را از ظرفیت موجود در سازمان میادین میوهوترهبار انتظار داشت و از طریق آن، دنبال و تأمین کرد.
اثر حذف یارانهها برسلامت جامعه ایوب فصاحت، رئیس سازمان میادین میوهوترهبار تهران با اشاره به اثر حذف یارانه بر سلامت جامعه گفت: “بررسی نتایج مطالعات مختلف در زمینه مدیریت توزیع یارانه کشاورزی و غذا در دیگر کشورها نشان میدهد که کشورهای توسعه یافته، شاخصهای اصلی استراتژی حکمرانی خود را مبتنی بر امنیت غذایی داخلی بر پایه کیفیت و رسیدن به سهم هر چه بیشتر از تأمین بازار کشاورزی و غذای حوزههای بینالملل را بر اساس کمیت تنظیم میکنند و بر همین اساس، سالانه مبالغ زیادی یارانه مواد غذایی داده میشود که نتایج نشان داده؛ یارانهها سبب کاهش شوکهای منفی بهرهوری درکل بخش کشاورزی و زیربخشهای آن میشود.”
حذف یارانهها باعث کاهش سرانه مصرف شد
ایوب فصاحت، در ادامه افزود: “در زمان حذف یارانهها، تحت عنوان هدفمندسازی یارانهها، در کسوت رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، مخالفت جدی درباره حذف برخی یارانهها داشتم؛ به این دلیل که معتقد بودم این یارانهها هدفمند نمیشود، بلکه برخی از یارانهها حذف میشوند.
با این تصمیمگیری، قریب به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از بخش کشاورزی گرفته شد و در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده بود، شاید با همین یارانه مستقیم قدرت خرید مردم برای برخی محصولات ازجمله لبنیات بیشتر بود و با حذف آن، شاهد همین مسائلی هستیم که اتفاق افتاد و حدود ۳۰ درصد مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا کرد که به نظر میرسد لازم است یارانههای ویژهای برای مصرف لبنیات در نظر گرفته شود.”
اختصاص غرفههای ویژه فروش لبنیات در میادین میوهوترهبار فصاحت در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرد: “در راستای حمایت از زنجیره تولید در بخش دامپروری و لبنیات و نیز برای افزایش دسترسی مردم به این موادغذایی با ارزش، بر آن شدیم در سازمان میادین میوهوترهبار تا آنجا که بتوانیم نقش مناسبی را ایفا کنیم؛ برای انجام این نقش و پس از بررسی موضوع، در نهایت به این الگو رسیدیم که انجمن صنایع لبنی در میادین میوهوترهبار حضور داشته باشد و غرفههایی را با قیمتهای پایه در اختیار این صنایع قرار دهیم، در عوض برای ایفای این مسئولیت اجتماعی، این صنایع نیز محصولات لبنی را با تخفیفهای ویژه در اختیار مردم قرار دهند.”
وی با اشاره به اینکه عمدتاً اقشار متوسط به پائین از میادین ترهبار خرید میکنند، گفت: “این اتفاق رقم خورد و طراحیهای مناسبی انجام و غرفهها را در اختیار صنایع لبنی قرار دادیم و خوشحالیم که این وظیفه اجتماعی انجام گرفت.”
حمایت از دامداران و حلقههای زنجیره تولید
مدیرعامل سازمان میادین میوهوترهبار تهران ادامه داد: “ما با این اقدام چند هدف را دنبال میکردیم که برخی از آنها عبارتند از: تولید زنجیرهای؛ چراکه معتقدیم به لحاظ علمی و ساختاری، تولید زنجیرهای با موفقیت بیشتری همراه است.
در زنجیرهها ارتباط ارگانیک بین حلقههای تولید باعث میشود که آنها مشکلات همدیگر را بهتر درک کنند، اما گاهی اوقات برخی صنایع لبنی و دیگر حلقههای زنجیره که ارتباط موثری با همدیگر ندارند، مشکلات را بهخوبی درک نمیکنند و بهعنوان مثال در صنایع لبنی، حلقههای اول زنجیره یعنی همان دامداران تحت فشار بیشتری هستند.
فصاحت ادامه داد: ایجاد تشکیلاتی برای حمایت از زنجیره تولید ضروری است و اگر حلقههای این زنجیره فاقد تشکیلات قوی برای چانهزنی بر سر منافع خود باشند، زیان خواهند کرد و البته از نبود چنین تشکلهای قوی، بیشتر از هر چیزی، حلقههای ابتدایی تولید یعنی همان دامداران آسیب خواهند دید که متأسفانه در حال حاضر نیز شاهد این مسئله هستیم؛ بنابراین تقویت تشکلها موضوعی بود که با این اقدام سعی داشتیم تشکلهای صنفی تقویت شوند”. این مهم نشان میدهد تفکر مدیریتی حاکم بر سازمان میادین میوهوترهبار به عنوان یکی از اجزاء پراهمیت تنظیم بازار داخل کشور، با نگاهی عمیقتر به وظایف خود در پی آن است بستر گفتمان عملیاتی هدفمندسازی واقعی یارانههای غذا را ایجاد کند و با نهادینهسازی آن، گامهای موثری بردارد.
بنابراین لازم است پیوسته این موضوع را تقویت کرد و برای دیگر اجزاء ارزشدهنده به زنجیره ارزش کشاورزی و غذای کشور، این نوع از تفکر مدیریتی را ترویج نمود.