×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
 فارس به حرمت پنجه طلایی ها تمام قد ایستاد

فارس به حرمت پنجه طلایی ها تمام قد ایستاد، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، همایش بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، با حضور مریم جلالی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، دکتر محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی فارس و شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی، با حضور هنرمندان حوزه صنایع دستی برگزار شد.

* هنرمندان صنایع دستی استحقاق دریافت تسهیلات بیشتری هستند

شهردار شیراز، در این مراسم ضمن خوش آمد به شهرداران شهر جهانی صنایع دستی و هنرمندان و دیگر مدیران استانی، گفت: میزبانی شیراز، از رویداد صنایع دستی، می تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

محمدحسن اسدی، افزود: فارس و شیراز، سراسر ظرفیت است، هنرمندان زیادی در سراسر این منطقه، از روزگاران دور، دستی بر هنر داشتند و جوانان امروزه، می توانند با استفاده از امکانات بی شمار کشور، از این فرصت ها استفاده کنند.

شهردار شیراز در ادامه، اظهار داشت: با راه اندازی بازارچه صنایع دستی در هسته مرکزی شهر، یعنی بافت تاریخی و بازارچه هنر با بیش از ۶۰ غرفه، در راستای نمایش هنر و رونق بازار هنرمندان صنایع دستی، در اختیار این عزیزان قرار گرفت.

اسدی، همچنین از افتتاح مدرسه عالی هنر، در شهر شیراز و طراحی و ساخت و جانمایی سردیس پیشکسوتان و اساتید این عرصه در شیراز، سخن گفت و افزود: با همه این ها، هنرمندان ما مستحق حمایت های بیشتر هستند و این تسهیلات، برای ادامه فعالیت این عزیزان کفاف نمی دهد.

دبیر شهر جهانی صنایع دستی، افزود: هنرمندان ما، در تهیه مکانی برای عرضه هنرشان، دچار مشکلاتی اند و ما موظفیم بستر تهیه و عرضه این صنعت را فراهم کنیم.

اسدی، با بیان این که پیشکسوتان صنایع دستی، توانایی جسمی ادامه فعالیت را ندارند، گفت: باید به فکر جایگزینی، برای این بزرگان باشیم و همچنین با اعطای تسهیلات کم بهره، امکان اقتصادی کردن صنایع دستی و سودآور کردن این رشته ها را برای جوانان، فراهم کنیم تا اقتصاد این صنعت، سود آور و پررونق شود.

وی، در پایان از برنامه های شهرداری، برای حفظ عنوان شهر جهانی صنایع دستی، سخن گفت و افزود: طرح مجموعه زندیه، احیای میدان توپخانه و نقاره خانه و باز شدن دیوان خانه دفتر کار کریمخان زند، از جمله برنامه هایی است که با پروژه زندیه، شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود.

* دو مجتمع بزرگ صنایع دستی در شیراز راه اندازی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز در سخنانی با اشاره به میزبانی شیراز، از مهم ترین رویداد صنایع دستی کشور، گفت: یکی از ابزارهای تکنیکال در حوزه معرفی، حصول برگزاری رویداد است که رویداد روز جهانی صنایع دستی به میزبانی شیراز، از جمله این برنامه هاست.

محمد ثابت اقلیدی، در ادامه با اشاره اجرای طرح جامع صنایع دستی، با رهنمود استاد فارس، گفت: ما به واسطه خشکسالی هایی که شهر خرامه را در بر گرفته، به تعریف یک ابرپروژه صنایع دستی در شهرستان  خرامه، برای رونق اقتصادی این شهر پرداختیم که‌ در حال تجهیز و تامین زیرساخت های این ابرپروژه هستیم.

همچنین افتتاح خانه صنایع شهید جمهور رئیسی، در بافت تاریخی که بالغ بر ۱۶ هنرمند چیره دست، در این خانه ها مشغول به کار خواهند شد، تا بدین وسیله به رهنمود رئیس جمهور فقید برای در اختیار گذاشتن خانه های بافت تاریخی به هنرمندان صنایع دستی، جامه عمل پوشانده باشیم و امیدواریم که این فضا، بتواند راهی برای دیده شدن آثار هنرمندان صنایع دستی فراهم کند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی فارس، با اشاره به دو اتفاق مثبت در حوزه اقتصادی صنایع دستی فارس، کلنگ زنی پروژه مجتمع صنایع دستی در شهرک آرین، با مشارکت بخش خصوصی و اجرای طرح پروژه عظیم مجتمع صنایع دستی و موزه که کلنگ زنی آن در روز ۲۱ خرداد انجام خواهد شد، گفت: این مجتمع بزرگ، پروژه ای متفاوت با رویکرد اجرای طرحی ماندگار و ساختمانی ماندگار برای شیراز خواهد بود. این مجتمع، علاوه بر بازارچه صنایع دستی، سالن نمایشی به متراژ ۱۸۰۰ متر و موزه تخصصی و اتاق پیشکسوتان خواهد داشت. این پروژه، با همکاری دو سرمایه گذار بزرگ اجرا خواهد شد.

وی، اعطای تسهیلات کم بهره تبصره ۱۸ و ۱۶ به هنرمندان و بیمه ۶۰۰ هنرمند فعال استان را از دیگر خدمات به هنرمندان حوزه صنایع دستی خواند. ثابت اقلیدی، همچنین به اختصاص یک درصد بودجه مسئولیت اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی فارس، برای تهیه مصالح کار هنرمندان رشته های مختلف اشاره کرد که در راستای حمایت از تولید صنایع دستی صورت گرفته است.  وی، در پایان از همکاری شهردار شیراز، در برگزاری رویدادهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکر کرد.

معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی فارس در این مراسم، با تشریح عملکرد این اداره کل در حوزه صنایع دستی، گفت: طی سال های اخیر، با ملی کردن ۴ شهر و روستا در استان، قدم های اولیه برداشته شد.

بهزاد احمدی فارسانی، گفت: شهرداری شیراز نیز با ساخت و جانمایی سردیس های هنرمندان صنایع دستی و واگذاری اماکن تاریخی به هنرمندان، همکاری خوبی داشته است.

در انتهای این همایش از هنرمندان صنایع دستی و پیشکسوتان رشته های مختلف فارس تقدیر و تجلیل شد.

بهروز حیدریان، انواع رشته های صنایع دستی، خانم احترام کشاورز، روار دوزی، خانم تورا جعفری بهی، انواع دستبافته های عشایری، سید حسین اسماعیلی، دولچه دوزی، کاظم کلاهی، خاتم شیراز، اقای نظام اسدی، شیشه گری سنتی، بهنام محمدی کشکولی، دستبافته داری، خانم فوزیه خضری، موزه داری، محمد جواد شبیه، حجازی، حمید رضا کریمی، منبت اباده، خانم طاهره ابراهیمی، رند بافی، خانم پروین بازدار، حصیربافی، خانم معصومه خانی، چرم، خانم زهرا خوشبخت، تذهیب، عباسعلی ابرناک، نمدمالی، علیرضا حقیقی، خاتم، مسعود شیرازی فرد، خاتم، بیژن حسینی، معماری سنتی، از هنرمندان پنجه طلایی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true