×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
فرهنگ غنی و پربار عشایر بسط و گسترش داده شود

سید محی الدین حسینی ارسنجانی-فارس آگاه
دکتر سید مجتبی علوی اردکانی مدیر کل گردشگری و زائرین استانداری فارس در آیین بزرگداشت روز و هفته روستا و عشایر درمجموعه گردشگری نصیر نظام شیراز (هتل بوتیک سنتی راد) با تبریک و گرامیداشت این مناسبت مهم ملی خطاب به مدعوین این مراسم اظهار داشت: انجام اقدامات فرهنگی در جایی مثل بافت تاریخی شیراز یک ضرورت قابل تحسین میباشد و نیاز امروز ما همین کار فرهنگی و معرفی مفاخر و داشته های فرهنگ و ادب و هنر ایران و خصوصا شیراز است که این همه پیشینه غنی فرهنگی و علمی،ادبی دارد.
علوی گفت: امروزه که در جامعه با چالشهای فرهنگی فراوانی روبرو هستیم، تنها کار فرهنگی فاخر و مورد نیاز جامعه برگرفته از فرهنگ غنی و پربار ایرانی،اسلامی است که میتواند جوابگوی تاثیرات فرهنگ غلط غربی بر فرهنگ بومی و ملی ما باشد.
وی افزود: برپایی برنامه “شاهدان شیراز” به ابتکار جناب آقای رفیعی راد و همراهی و برنامه ریزی جناب آقای حسینی ارسنجانی در عمارت تاریخی نصیر نظام یکی از اقدامات خوب و ارزشمند فرهنگی در راستای تجلیل از دانشمندان و چهره های نامدار کشور در شهر و روستا و عشایر است و بنده به سهم خود از این اقدامات و برگزاری دورهمیهای فرهنگی،ادبی صمیمانه هم تقدیر و تشکر و هم همراهی و حمایت مینمایم.
این مقام مسئول در استانداری فارس بیان داشت: گم گشته فرهنگ امروز جهانی،نبودن مهر و عاطفه و محبت است.فرهنگ مادی غرب همه چیز را برای خود و برای پول میخواهد.در این فرهنگ انسان فراموش شده است و صرفا کمال انسان کمالی مادی گرایانه است . اما فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی مملو از احساسات پاک و ناب مهربانی و هم نوع دوستی،صلحه رحم نوازی و اراده برای دستگیری از نیازمند و خدمت به همنوع است.یا همین فرهنگ پربار و دیرینه عشایر را که نگاه کنید متوجه صفا و مهر و نوع دوستی مردمان عشایر میشوید،حال آنکه غربیها سعی دارند فرهنگ غربی و بد فرهنگیهای خود را وارد جامعه ما کنند .بنابراین ما باید با اجرای برنامه های در خور شان فرهنگی فاخر و معرفی بزرگان دینی و ملی امان، ضمن الگو سازی برای نسل جوان ،سد راه ناهنجاریها و آسیبهای وارد شده از سوی فرهنگ نامطلوب غربی در فرهنگ پربار ایرانی شویم.
این کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد:شما عشایر و روستاییان از دیرباز دارای فرهنگی غنی و پربار و مهمان نواز بوده اید و چادرهای عشایری اتان همواره بر روی هر میهمان و تازه واردی باز و آماده ارائه خدمات و مهمان نوازی است. نمونه آن برخورد روستاییان و عشایر ایران بویژه عشایر فارس و قشقاییها با توریستهای خارجی است که برخوردی کاملا اخلاق مدارانه و مهربانانه و زبانزد است.
وی تصریح کرد: رسانه های غیر منصف و دروغ پراکن غربی تمام تلاششان بر ناامن جلوه دادن ایران و ایران هراسی است اما وقتی گردشگران خارجی به ایران می ایند و برخوردهای مهربانانه و همراه با محبت و عاطفه مردم ایران در برابر توریستها و گردشگران خارجی را می‌بینند متوجه شایعه سازیهای بنگاههای مزدور و دروغ گوی غربی و عبری و عربی میشوند.
علوی تاکید کرد:فرهنگ غنی و زیبای عشایر باید مورد توجه همگانی بوده و بسط و گسترش داده شود.نظیر اقدامات خوبی که جناب آقای خسروانی دبیر میز ملی عشایر ایران در سطح فارس و فعال گردشگری استانمان در کل کشور انجام میدهند. یا همین نمونه جلسات و نشستهای دورهمی که در بافت تاریخی شیراز در حال اجراست در جهت تقویت کار فرهنگی و کمک به جوامع شهری و عشایری است.
این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در پایان ضمن یادآوری غیور مردی های عشایر در دوران دفاع مقدس در دفاع از میهن یاد همه شهیدان بویژه شهیدان و سرداران شهید عشایر را گرامی داشت با و با نام بردن از مفاخر بزرگ روستائیان و عشایر و ایلات ایران از جمله دکتر ملک حسینی دانشمند برگزیده و پدر پیوند کبد ایران و جهان و استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایری ایران گفت:وجود چهره های بزرگ علمی و متخصصانی از ایلات و طوایف عشایری هم باعث افتخارند و هم منشاء خیر و خدمت به آحاد جامعه خصوصا جوامع عشایری است.

لازم به ذکر است علاوه بر علوی مدیر کل گردشگری استانداری فارس، استاد علی عسکر فرهاد پور پیشکسوت تعلیم و تربیت عشایر و از یاران محمد بهمن بیگی در باره خاطراتی از دوران تحصیل و آموزش و مدیریتهای اداری خود، اسماعیل خسروانی مدیر عامل شرکت خدمات گردشگری “شید رخ تراول” و دبیر میز ملی عشایر ایران درباره اهمیت و ضرورت توجه به گردشگری عشایر،محمد رضا رفیعی راد مدیر هتل سنتی راد در خصوص نحوه راه اندازی برنامه شاهدان شیراز و سید محی الدین حسینی ارسنجانی دبیر اجرایی برنامه شاهدان شیراز و فعال فرهنگ و رسانه درباره شخصیت علمی و فرهنگی استاد محمد بهمن بیگی مدیر کل تعلیمات عشایری
ایران مطالبی را بیان داشتند.در این برنامه مدیران روستایی و عشایری از حوزه های مختلف اداری از جمله استانداری و هلال احمر، آموزش و پرورش، ورزش، میراث و… نیز حضور داشتند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true