×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
قصد من شفاف‌سازی است، نه تخریب خیریه نرجس

یک فرد مطلع دیگر:اجاره نامه های املاک خیریه، صوری بود، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، همان‌طور که در سری گزارش‌های روزنامه «شهر مردم» با موضوع خیریه نرجس خوانده‌اید، پرونده تخلفات مدیرعامل و موسس این خیریه و خانواده‌اش بعد از گذشت سه سال تحقیقات از مرحله بازپرسی به مرحله دادگاه رسیده است و در حال حاضر بنابر دستور سیستم قضایی مدیرعامل این خیریه تا صدور رای نهایی دادگاه از سمت خود برکنار شده و «امرالله احمدی» به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شده است، هر چند مدیرعامل جدید به دلیل برخی از کارشکنی ها هنوز در این موسسه مستقر نشده است.

در بخش اول مصاحبه با «افشاگر پرونده تخلفات خیریه نرجس» که روز گذشته منتشر شد، به درگیری‌های وی با این ‏موسسه در طول سال های کار‌ی‌اش اشاره شد. «امرالله صفایی» گزارش دهنده تخلفات خیریه نرجس به سیستم قضایی که در مرحله بازپرسی نام او به عنوان شاکی درج شده است، در ادامه این مصاحبه، عنوان کرد: بعد از ترک موسسه، مشکلات را به یک گروه جهادی اطلاع دادم و آنها با بازدید سرزده همراه با بهزیستی شیراز، خود از نزدیک مشکلات را دیدند و همین باعث شد تا شرایط مددجویان این خیریه بهبود یابد،  در این موسسه اگر معلولی نیاز به دارو و یا پوشک داشته باشد معمولا به خانواده‌ها زنگ می‌زنند و از آنها می‌گیرند اما باز هم در نگهداری کوتاهی می‌کنند، به معلولان زیاد آب یا مایعات نمی‌دهند تا پوشک کمتری استفاده شود.

او ادامه داد: حجم کمک های مردمی به این خیریه خیلی زیاد است، این خیریه درمانگاه دارد، املاک زیادی دارد، شعبه دومش را توانست بسازد، همه اینها اقدامات خوبی است اما به شرطی که در کنارش معلولان این خیریه نیز در آسایش و رفاه باشند، نمی شود که از غذا و سلامت آنها زد و ساخت و ساز کرد، هر چند در این سال ها همین ساخت‌و ساز ها، باعث شد تا مردم اعتماد کنند و کمک ها زیادتر شود، ولی مسئله اصلی این است چرا بر روی درآمد خیریه ها نظارتی وجود ندارد؟ چرا اگر خانواده‌ای نمی‌تواند برای بچه معلولش هزینه کند از این کمک‌ها استفاده نمی شود و معلول را به خانواده اش پس می دهند؟ اصلا این کمک ها کجا می رود؟

صفایی با اشاره به اینکه هر کس اعتراضی داشته باشد از آنجا اخراج می شود، تاکید کرد: یکی از سخت ترین شغل ها مراقبت کردن از معلولان است، اما در این موسسه، کارکنان باید خودشان سختی کار را پرداخت کنند، البته الان بعد از این ماجراها، سختی کار را موسسه می دهد، اضافه کاریشان را هم به عنوان کار خیر، نمی دهند و اگر کسی اعتراض کند اخراج می شود، حدود ۵۰ نفر را در همین یکی دو سه سال اخیر اخراج کردند و کسی هم کاری به کارشان ندارد، به اداره کار هم شکایت کردیم فایده نداشت.

او تصریح کرد: به من گفتند در آن برنامه تلوزیونی بگویم که موسسه روانشناس و فیزیوتراپ دارد و رسیدگی در این موسسه بی نظیر است اما هیچکدام حقیقت نداشت، به مسئولان و همه می گفتند که هر پدریار یا مادریار از ۶ معلول مراقبت می کند در حالی که درست نبود و ما مجبور بودیم از ۱۴ معلول مراقبت کنیم که کار را خیلی سخت می کرد و به ما آسیب های جسمی و روانی زیادی وارد می شد، تا می خواستی از نفر اول به آخر برسی شب می شد و اگر اتفاقی می افتاد و خانواده ای شاکی می شد از حقوق ما کسر می کردند، رسیدگی به این تعداد واقعا سخت بود.

*بخاطر دروغ هایی که گفتم از من از مردم شیراز ‏عذرخواهی می کنم

صفایی با بیان اینکه من از مردم شیراز بخاطر دروغ هایی که در آن برنامه گفتم و سکوتم در آن سال ها عذرخواهی می کنم، گفت: در خیریه نرجس انقدر که به گل و گیاه های حیاط رسیدگی می شود به معلولان رسیدگی نمی شود.

او افزود: تمام کمک ها تبدیل به احسن می شد، گوشت ها را بدون اینکه ذره ای برای غذای معلولان استفاده کنند می فروختند و به هر یک از کارکنان ماهانه سه کیلو گوشت اجباری می دادند و پولش را از حقوقشان کم می کردند و کسی هم حق اعتراض نداشت، در صورتی که این گوشت ها اهدایی بود و من چهار معلول داشتم، ولی باز هم پولش را از من می گرفتند.

صفایی با تاکید بر اینکه من قصد تخریب ندارم و فقط می خواهم شفاف سازی کنم تا مردم بدانند، کمک‌های آنها چه شده است، شما تبلیغات بهزیستی را ببینید، در و دیوار شهر و اتوبوس پر از تبلیغات بهزیستی و موسسه ها است و خیران هم به خاطر مددجویان کمک می کنند و حقشان است که بدانند نتیجه کمک هایشان چه شده است، ۱۲ سال اضافه کاری و عیدی و پاداش من را ندادند و با شکایت فقط توانستم سنواتم را بگیرم، چند معلول روی دستم است که اگر یک زلزله بیاید خانه مان روی سرمان خراب می شود، من درد کشیده هستم و می دانم خانواده معلولان چه می کشند، دیگر نمی توانستم ساکت باشم و برای همین حرف زدم.

او با بیان اینکه در این سالها آدم‌های معروفی مثل بازیگران از این خیریه بازدید کردند، خاطرنشان کرد: هر هنرمندی که قرار بود به شیراز بیاید هماهنگ می کردند تا از این موسسه دیدن کند، لباس نو و تمیز تن بچه ها می کردیم، عطر و ادکلن می زدیم و همه چیز موسسه تمیز می شد تا آن هنرمند بیاید، بعد هم که با دیدن این بچه ها احساساتی می شد علاوه بر کمک شخصی در فضای مجازی و تریبون هایی که داشت برای این موسسه تبلیغ می کرد، اما سودش به جای رسیدن به بچه ها در جیب گردانندگان موسسه می رفت.

به گفته صفایی زمانی که شروع به افشاگری کرده، پیشنهادهایی را برای عدم پیگیری این پرونده دریافت کرده است اما ترجیح داده تا با نشان دادن واقعیت ها کمی ازعذاب وجدان خود کم کند.

او تصریح کرد: در این مسیر، گناه بهزیستی هم کم نیست، پیش از من افرادی بهزیستی را در جریان تخلفات قرار دادند اما بهزیستی به آقای بهاءالدینی اطلاع داد و از او شکایت کرد و حکم ۶ ماه زندان برایش بریدند، بنابراین من در سال اول پیگیری این پرونده، بهزیستی را در جریان قرار ندادم و وقتی که پرونده خوب پیش رفت، بعد رفتم به بهزیستی گزارش دادم که سریع جلسه گرفتند و بعد چون من معلول داشتم به حساب هر کدامشان ۵ میلیون واریز کردند، من گفتم من باج قبول نمی کنم و از این پرونده کوتاه نمی‌آیم که گفتند نه برای کمک به معلول واریز کردیم، بعد هم با وجود این همه مدرک، گفتند خیریه نرجس هیئت امنایی است و کاری از دست ما برنمی آید.

صفایی با ارائه توضیحات دیگری عنوان کرد: با وجود اینکه حکم قضایی صادر شده و مدیر جدید معرفی شده است اما بهزیستی انگار فقط حفظ ظاهر می کند و برای استقرار مدیر جدید هیچ کاری نمی کند و می گوید به ما ربطی ندارد و دستگاه قضا خودش باید ورود کند، هنوز هم این افراد متخلف در حال رفت و آمد به این موسسه هستند و کسی کارشان ندارد.

*در گلریزان ها اول سهم خود را برمی داشتند

یکی دیگر از مطلعین این پرونده که سالیان سال از افراد نزدیک مدیرعامل خیریه نرجس محسوب می شده است و به دلیل معذورات شخصی نمی خواهد نامش عنوان شود، در گفتگو با ما گفت: خیلی از اجاره نامه‌هایی که برای املاک نوشته می شد صوری بود، مثلا یک موسسه بود که چند بار به نام من اجاره نامه نوشته شد، در صورتی که در حقیقت یکی از پسرهای مدیرعامل از آنجا استفاده می کرد، بیشتر املاک به همین صورت بود، به نام افراد مختلف با اجاره های خیلی پایین، اجاره نامه ثبت می شد و خودشان از آنها استفاده می کردند.

وی افزود: گردانندگان خیریه با چند رستوران و قصابی از سال ها قبل کار می کردند.تمام گوشت ها به آنها فروخته می شد و بیشتر پول ها نقدی دریافت می شد و مبلغ کمی وارد حساب خیریه می شد، حتی مدارک فنی و حرفه ای که قرار بود به معلولان و خانواده های داده شود تا بتوانند اشتغال ایجاد کنند را به افراد متقاضی وام می فروختند.

او ادامه داد: با بانک ها تفاهم نامه می نوشتند و به نام کارکنان و معلولان وام با سود پایین می گرفتند و هیچکس نفهمید آن پول ها چه شد، از کارکنان و معلولان تعهدنامه می گرفتند که حقی در آن وام ندارد و به محض واریز باید به حساب این مسئولان ریخته می شد، حتی پیش آمد به خاطر دیر شدن اقساط، حساب تعدادی از کارکنان بسته شد و یا این افراد برای گرفتن وام برای خودشان دچار مشکل شدند.

این فرد مطلع عنوان کرد: تا مدیری در بهزیستی تغییر می کرد باید گل و سکه یا کارت هدیه تهیه می کردیم تا برای تبریک بروند، تمام کسانی که این هدایا را پذیرفتند مقصر هستند و من این را به یکی از مدیران قبلی بهزیستی گفتم.

او خاطرنشان کرد: یک بار مقدار زیادی گوشت به یکی از رستوران هایی که با او در ارتباط بودیم دادیم اما گوشت ها خراب شده بودند و مرجوع شدند اما مدیرعامل بعد مدتی درخواست پول گوشت ها را داشت و مشکلات زیادی به وجود آمد.

او با بیان اینکه در شب های گلریزان این موسسه، هر شب تا چند صد میلیون کمک جمعآوری می شد که در پایان مراسم، مدیرعامل خیریه اول سهم خود را برمی‌داشت، ادامه داد: خانه های اهدایی به فروش می رسید یا معامله می شد تا اهداکننده اگر پشیمان شد نتواند آن را پس بگیرد، با پول خیریه ساختمان سازی شد و بین خودشان با قیمت پایین تر از بازار تقسیم شد، یک خانه را با یک گاوداری معامله کردند و از گاوداری استفاده شخصی شد و هیچ عایدی برای موسسه و معلولان نداشت، یکی از همین کارکنان که با اینها همدست بود یکی از خانه ها را خیلی پایین تر از قیمت واقعی خرید چرا که مدیرعامل موسسه معتقد بود این فرد به دردش می خورد.

این فرد مطلع تاکید کرد: من عمری را از دست دادم و در نزدیک سالخوردگی قرار دارم و از عاقبت خودم می ترسم، سکوت من در این سال ها ظلمی به معلولان بود، هر کجا به عقلم می رسید این حرف ها را زدم و امیدواریم که با برخورد با متخلفان کمی هم از بار گناه من کم شود.

روزنامه «شهر مردم»، تلاش کرد تا با شفاف سازی ابعاد این پرونده تا جایی که قوانین اجازه می داد، شهروندان را مطلع کند و امیدواریم که به زودی علاوه بر تغییرات جدی در این موسسه شاهد مجازات متخلفان باشیم و اگر اموالی ضایع گشته با همکاری دادگستری فارس به موسسه خیریه نرجس و معلولان تحت حمایت آن بازگردد

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true