×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
لایروبی خلیج گرگان

لایروبی خلیج گرگان، خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر به شمار می رود که تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان و لایروبی نکردن کانال های آبرسان است؛ از این رو آیت الله «سید ابراهیم رییسی» رئیس جمهور؛ در جریان شانزدهمین سفر استانی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ پس از حضور در خلیج گرگان، دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز و امید است سبب احیای تالاب میانکاله و بازگشت پرندگان مهاجر شود. خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

  • اسکله ورودی کریدور گرشگری آشوراده واقع در ساحل بندر ترکمن
  • کانال اصلی آبرسانی پروژه از ارتفاع 400 متری سمت راست جزیره آشوراده سمت چپ تالاب گمیشان و در بالا بندر ترکمن
  • خلیج گرگان سالانه پذیرای 150 هزار پرنده مهاجر است که در طی اجرای این پروژه همچنان در کنار کانال اصلی زمستان گذرانی میکردند
  • آماده سازی کریدور گردگشگری و اسکله شناور جدید در ابتدای کانال واقع در ساحل بندر ترکمن
  • فاز یک پروژه در دل یک کیلومتری از ساحل دریا
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • اسکله شناور و ابتدای کریدور گردشگری واقع در بندر ترکمن
  • دیواره حفاظتی ایجاد شده در ابتدای کانال برای جلوگیری از ورود آب و لایروبی کانال. این دیواره در پایان پروژه تخریب میشود تا ورود آب به خلیج گرگان آغاز شود
  • نصب دیواره حفاظتی با تیرهای چوبی فرآوری شده جهت جلوگیری از ورود مجدد لای به کانال
  • کانال اصلی آبرسان که قبلا به عنوان کانال آشوراده شناخته میشد قبل از لایروبی عرض این کانال 20 متر و عمق 0.5 متر بود و در حال حاضر کانال به عرض 450 متر و عمق 1.5 متر لایروبی شده است
  • نصب دیواره حفاظتی با تیرهای چوبی فرآوری شده جهت جلوگیری از ورود مجدد لای در ابتدای کانال
  • لایروبی در پشت دیواره محافظتی فاز 1 پروژه لایروبی
  • انتقال نیروی کار از ساحل بندر ترکمن به سمت محل سایت لایروبی
  • انتقال نیروی کار از ساحل بندر ترکمن به سمت محل سایت لایروبی
  • نصب دیواره حفاظتی با تیرهای چوبی فرآوری شده توسط دستگاه های هیدرولیک در دل یک کیلومتری از ساحل
  • آماده سازی تیر های چوبی فرآوری شده
  • بیل مکانیکی در حال مسطح کردن لای جمع آوری شده از داخل کانال
  • بیل مکانیکی در حال انتقال لوله های تخلیه آب ورودی به داکت ها در ابتدای کانال
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • محوطه اسکله اصلی پروژه در سایت بندر ترکمن
  • ابتدای فاز یک و دیواره حفاظتی ایجاد شده در ابتدای کانال واقع در یک کیلومتری از دل دریا
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • مصالح برداشت شده از داخل کانال که پس از مسطح شدن سطح آن با نظارت کارشناسان محیط زیست و با توجه به پوشش باقت گیاهی منطقه بذرپاشی میشود .
  • اسکله های محل فرآوری خاویار در جزیره آشوراده و ایستگاه اول لایروبی کانال
  • دیواره حفاظتی ایجاد شده در ابتدای کانال برای جلوگیری از ورود آب و لایروبی کانال . این دیواره در پایان پروژه تخریب میشود تا ورود آب به خلیج گرگان آغاز شود
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • نمای بالا از آخرین نقطه کانال و دیوار حفاظتی موقت در حال تیرکوبی
  • نظارت دائم و مستمر مهندسان ناظر و اندازه گیری دقیق تیرهای چوبی فرآوری شده
  • نمای بالا از آخرین نقطه کانال و دیوار حفاظتی موقت از ارتفاع 500 متری
  • خط انتقال آب ، گاز و برق از ساحل بندر ترکمن به جزیره آشوراده
  • اتمام لایروبی کانال اصلی با عرض 400 متر و عمق 1.5 متر در قسمت جزیره آشوراده
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • نمای بالا از آخرین نقطه کانال و دیوار حفاظتی موقت در حال تیرکوبی
  • کنترل دقیق تیرهای چوبی نصب شده در مرز دو طرف کانال جهت جلوگیری از ورود مجدد لای به کانال اصلی
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • نمای بالا از آخرین نقطه کانال و دیوار حفاظتی موقت
  • لای برداری در این پروژه با حضور 18 بیل مکانیکی سنگین و بیش از 30 کامیون در ساحل صورت پذیرفت
  • خروج ماشین آلات سنگین از سایت پس از پایان پروژه لایروبی

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true