×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
لزوم شفاف‌سازی توزیع سیمان در کشور

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنعت بتن آماده گفت: توزیع سیمان در کشور می‌بایست شفاف‌سازی شود.

به گزارش فارس آگاه، مهندس محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنعت بتن آماده در گفت‌وگو با نود اقتصادی گفت: در حال حاضر هر چقدر سیمان نیاز داشته باشیم می‌توانیم از واسطه‌ها و دلالان خریداری کنیم. اما از بورس کالا امکان خرید نداریم. با تلاش فراوان از کارخانه‌ها، یک یا دو بونکر سیمان خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است از کجا نشات می‌گیرد؟ بتن آماده، یک علم و دانش است. ما یک طرح مخلوط ملی داریم. اگر یک سیلوی ۱۰۰ تنی سیمان را «شهر فرنگ» سیمان کنید، که شامل ۲۰ تن از آبیک، ۲۰ تن از تهران، ۲۰ تن از دلیجان، ۲۰ تن از فیروزکوه و …، چنان‌چه پدر بتن آماده دنیا را هم به اینجا بباورید، با این نوع سیمان در سیلو نمی‌تواند طرح مخلوط بدهد. زمانی که نتوانیم طرح مخلوط بدهیم، کیفیتی هم نداریم. وقتی کیفیت وجود نداشته باشد، زیر سقفی که زندگی می‌کنیم، اعتمادی نخواهیم داشت. کما این که اگر شهر کمی بلرزد، به علت عدم اعتمادی که وجود دارد، مردم به خیابان‌ها هجوم می‌آورند و راه را برای عبور و مرور وسایط نقلیه امدادی مسدود می‌کنند. در حوادث طبیعی مانند زلزله، در یک کشور زلزله‌خیز، مسلم است که اگر زلزله‌ای رخ دهد، فاجعه‌هایی به مراتب بیشتر از سرپل ذهاب ایجاد خواهد شد و اگر در شهرهای بزرگ این اتفاق بیفتد، شاهد عواقب بدتری خواهیم بود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنعت بتن آماده، مشکل را در نحوه توزیع سیمان دانست و افزود: در توزیع سیمان، بورس کالا توضیح دهد که از زمانی که سیمان وارد بورس کالا شده است، چه منفعتی برای تولیدکننده محصول نهایی که واحد بتن آماده باشد و مصرف‌کننده نهایی که مردم باشند، ایجاد شده است؟ اسم آن را «معاملات صوری» بگذاریم، اما آن‌چه که مسلم است، مسوولانی که دلسوز هستند، در این رابطه بخواهند اقدامی انجام بدهند، این آمادگی از سوی کانون سراسری صنعت بتن آماده وجود دارد که در خصوص اشکالات کار، توضیح داده شود.

وی اظهار کرد: من به طور مستند مطرح می‌کنم که معاملات صوری چیست، معاملات غیر واقعی چیست، کارخانه‌های سیمان چگونه سیمان را توزیع می‌کنند، چگونه امکان دارد که از دلال بتوان هر چه را تهیه کرد.

کریمی در پایان گفت: پیشنهاد داده‌ام در این مورد تحقیق شود که چه کسانی کدهای بورسی را دریافت کرده‌اند؟ از یک‌هزار کد بورسی، ۸۰۰ کد قابل ردیابی نبود و از زمانی که این ۸۰۰ کد حذف شد، سیمان به مرحله آرامش رسید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true