×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
لوازم التحریر‏ تنها ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است

نظارت ویژه بر بازار مهرماه، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، این روزها اوج بازار مهرماه است و ‏خانواده‌ها شور و هیجانی توأم با اضطراب گرانی را تجربه می‌کنند. در شرایطی که تورم ۴۰ درصدی قیمت انواع و ‏اقسام کالاها را افزایش داده است، اینکه بتوانند ملزومات مورد نیاز فرزندان دانش‌آموز خود را به‌طور کامل تهیه کنند، ‏برای تعداد زیادی از خانواده‌ها انتظاری محال است. والدین حتی اگر پا روی دل فرزندانشان بگذارند و قید خرید کیف و لوازم‌التحریر‌های شیک و جذاب را بزنند و به گزینه‌های ساده‌تر رضایت دهند، بازهم برای خرید ساده ترین اقلام نیز باید متحمل بار سنگین هزینه ها شوند چرا که بر طبق برآورده های «شهرمردم» کف هزینه لوازم التحریر یک دانش با درنظر گرفتن این موضوع که خانواده ها در شهریور ۷۰ درصد لوازم التحریر سال تحصیلی فرزندانشان را خریداری می کنند کمتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نخواهد بود. با این همه خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد لوازم‌التحریر‏های موجود در بازار تولید داخل است و این موضوع نوعی یکدستی در ملزومات مدرسه ایجاد می‌کند و ‏حس کم داشتن و تبعیض را در میان دانش‌آموزان مدرسه کاهش می دهد.

حال از آنجا که خانواده‌ها عمده خرید لوازم‌التحریر کل سال تحصیلی را در نیمه پایانی شهریورماه و روزهای اول مهر انجام ‏می‌دهند این ‏موضوع اهمیت نظارت بر بازار شهریوری لوازم‌التحریر را دوچندان می‌کند.‏

**فرصت خرید لوازم التحریر متناسب با هر بودجه‌ای فراهم است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر شیراز در گفت و گو با «فارس اگاه» با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اقلام بازار لوازم التحریر شیراز تولید داخل است و از تهران تامین می شود گفت: امسال افزایش قیمت لوازم التحریر ‏تنها همان یکبار آنهم در ابتدای سال (اردیبهشت ماه) رخ داده است و قیمت لوازم التحریر ‏نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و تنها قیمت برخی اقلام تولید داخل نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

داود کارگر درادامه با تاکید براینکه در دوماه گذشته لوازم التحریر ‏ایرانی هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است، افزود: از سال گذشته تا کنون در شیراز ۸۰ درصد اقلام لوازم التحریر بیش تر از ۱۵ درصد در سال جاری افزایش قیمت نداشته است.

وی ادامه داد: البته برخی از اقلام لوازم التحریر تا ۳۰ درصد گرانی داشته اند اما خصوصا در زمینه دفتر که پرکاربردترین وسیله آموزشی است خوشبختانه افزایش قیمت همان ۱۵ درصد بوده است.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر ‏با اشاره به فشار تورم بر خانواده‌ها در سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه مدارس شرایط موجود را در نظر می‌گیرند و دیگر مانند سال‌های گذشته از دانش‌آموزان نمی‌خواهند که لوازم‌التحریر بیشتر از نیازشان خریداری کنند.

کارگر افزود: در بازار نیز انواع مختلفی از لوازم‌التحریر با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد که هر خانواده می‌تواند بنا به وسع خود تمامی نیاز فرزندانشان را خریداری کنند.

وی همچنین به تأثیر گرمای شدید در هفته‌های گذشته و تعطیلات مذهبی اخیر، از جمله پیاده‌روی اربعین، بر تأخیر در شروع بازار امسال اشاره کرد و گفت: با وجود فشارهای شدید تقاضا بر بازار، هیچ کمبودی، به‌ویژه در زمینه دفتر، خودکار، مداد و سایر لوازم تحصیلی در شیراز نداریم. حتی اگر تمام استان فارس برای خرید لوازم‌التحریر به شیراز بیایند، باز هم با کمبودی مواجه نخواهیم شد. عمده‌فروشان لوازم‌التحریر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که تا ۱۵ مهر، که اوج بازار است، نیاز به شارژ مجدد کالاها نداشته باشند.

کارگر با اشاره به اینکه تقریبا تمامی لوازم التحریر ‏شیراز از تهران تامین می شود، گفت: در شیراز تولیدی لوازم التحریر وجود ندارد و تنها یک تولید کننده ماژیک در شهرک صنعتی و یک تولید کننده خودکار در استان داریم که قصد دارد تولید خود را به شهرک صنعتی بیارود در شهرک صنعتی هم به تازگی تولید تراش و زیر دستی آغاز شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر شیراز از تشدید نظارت بر بازار لوازم‌التحریرخبر داد و گفت: این روزها نظارت مشترک اتحادیه لوازم‌التحریر و بازرسان اتاق اصناف به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز به‌صورت ویژه برای کنترل وضعیت بازار ماه مهر به میدان آمده و گشت‌های ویژه‌ای با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه برگزار می‌کند. این نظارت مستمر شامل رسیدگی به شکایت‌ها نیز می‌شود. استانداری نیز هم‌اکنون در پی تشدید بیشتر نظارت‌هاست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر در پایان با اشاره به تأخیر در شروع بازار امسال از والدین خواست که خرید خود را به روزهای آخر موکول نکنند تا بتوانند خرید با کیفیت‌تری داشته باشند. همچنین توصیه کرد: قبل از خرید، از چند فروشگاه استعلام کنند تا در این شلوغی بازار، خدای نکرده کالایی را گران‌تر از قیمت اصلی نخرند. شهروندان در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی، می‌توانند شکایات خود را به شماره ۳۲۳۴۰۰۰۰ که به‌صورت شبانه‌روزی فعال است، گزارش دهند. همچنین شماره ۱۲۴ نیز آماده شنیدن شکایات شهروندان است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true