×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
 مترو شیراز در مسیر تکمیل و توسعه

از چالش کمبود واگن تا هزینه گزاف ۶۰ میلیون یورویی برای ساخت هر کیلومتر!به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، در صورت تکمیل ۴ خط، مترو در حال احداث این خطوط ظرفیت انتقال مسافر تا بیش از ۴۰۰هزار نفر در روز را دارند.

رییس، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در نشست خبری مشترک با رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگار (شهر مردم) در ارتباط با ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای ارتباط خط ۳ مترو شیراز به صدرا در آینده در راستای کاهش ترافیک شمال غرب شیراز گفت:در خصوص صدرا دو بحث وجود دارد  یکی در زمینه  ضابطه ۷۷۷ که جمعیت آنجا ۱۵۰ هزار نفر دیده شده که امروز افق جمعیت برای این شهر ۴۵۰ هزار نفر دیده شده و دیگر اینکه مجوز مترو آن صادر نشده است.

رضا محمدیان افزود: اما بحث اصلی صدرا این است که خط ۳ و در ادامه آن خط یک مترو شیراز ظرفیت پذیرش این تعداد مسافران صدرا را ندارد و اگر حتی روزانه ۵۰ هزار نفر هم از صدرا سر ریز این خط شود دیگر مترو امکان پاسخگویی به این حجم از مسافر را ندارد.

وی افزود:در همین راستا نیز بحث اجرای یک بزرگراه به عنوان قره پیری و اجرای خطوط اتوبوس BRTرا در دستور کار قرار دادیم  دارند تا با استفاد از این ظرفیت ها حمل و نقل صدرا نیز بهتر شود.

محمدیان ادامه داد: سرعت راه‌اندازی خطوط بی‌آر‌تی و اتوبوس‌های برقی در دنیا زیاد است و به این سمت حرکت شده که هم ارزان‌تر و هم قابلیت مانور بیشتری دارند و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات آن هم ارزان‌تر است.

وی در خصوص اتصال خط ۴ مترو از شاهچراغ (ع) به خط یک در چهارراه زند و نگرانی‌های احتمالی در خصوص آسیب به بافت تاریخی، تصریح کرد: در همه دنیا، خط مترو در نقاط تاریخی اجرا شده و قطعا برای جلوگیری از خسارت احتمالی، مهندسان تمرینات لازم را می‌بینند. اما نکته حائز اهمیت این است که برای اجرای این پروژه چندین گزینه بررسی شد و نهایتاً تصمیم گرفتیم که این خط به صورت تونل بدون ریل‌گذاری باشد و در آن، اتوبوس‌های برقی و لاستیکی تردد خواهند کرد تا آسیبی به بافت تاریخی نرسد. همچنین، در این خط ۴ ایستگاه پیش‌بینی شده است.

محمدیان با اشاره به اینکه علت عدم اجرای تراموا به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی است، گفت: در حال حاضر خط، یک مترو بیش، از ۱۰۰ هزار مسافر را جابه جا می‌کند که با توجه به این استقبال با اجرای ۴خط مترو ظرفیت جابجایی بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد و با اجرا آن چهره ترافیکی شهر شیراز دگوگون خواهد شد و این موجب رضایتمندی مردم و گردشگران خواهد داشت.

وی در خصوص ترافیک سنگین چند سال اخیر شهر هم گفت:امروز بخش اعظم مشکل ترافیک شهر مربوط به بی فرهنگی برخی رانندگان است که باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

☆هزینه ۶۰ میلیون یورویی ساخت هر کیلومتر مترو

رئیس کار حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز هم گفت: در حال حاضر بخش اعظم فاز یک خط ۲ مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده و تا اردیبهشت سال آینده ایستگاه استقلال هم بهره برداری می‌شود اما مشکل اصلی ما کمبود واگن است و به همین دلیل برای بهره‌برداری پایدار با مشکل مواجه هستیم.

علی کلانتری تصریح کرد: در ادامه اجرای خط ۲مترو در فاز دوم هم اکنون حفاری ما به چهار راه ادبیات رسیده است و این بخش  از میدان گاز تا کلبه سعدی ادامه دارد  و اکنون ۱۶۰۰ مترمربع از این پروژه حفاری شده و امیدواریم تا پایان امسال خروج دستگاه یک حفاری در ایستگاه سعدی را داشته باشیم اما اینکه این خط در ادامه به ایستگاه رازی خط یک اتصال پیدا کند یا به شرق شیراز ادامه یابد هنوز تصمیم گیری نشده است.

وی ادامه داد: رکورد ساخت مترو کشور برای اولین بار در خط ۲شیراز  شکسته شد که نشان از مدیریت فوق‌العاده بود،و طی ۲ سال ۸کیلومتر از خط ۲مترو شیراز اجرا و به مجموعه حمل و نقلی مترو شیراز افزوده شد.

کلانتری گفت: در حال حاضر فاز دو این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی شامل ۴ ایستگاه در دست اجراست که امیدواریم در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام شده در خط ۳ مترو نیز گفت:در حال حاضر ۴۵۰متر حفاری در خط ۳ انجام شده و عملیات اجرایی ایستگاه‌ها نیز پیشرفت خوبی دارد.

وی تصریح کرد: در همین راستا ساخت دو ایستگاه آرین و صنایع بلاتکلیف بود که مجوز واگذاری این ایستگاه‌ها به پیمانکار آن از شورای اسلامی شهر شیراز گرفته شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

کلانتری در خصوص اتصال خط ۱ به خط ۴ مترو نیز گفت: این مسیر به طول ۲۷۰۰ متر شامل یک تونل بدون ریل است که در آن از اتوبوس برقی استفاده خواهد شد. برای نخستین بار در کشور و در شیراز، از ظرفیت تراز بلیت‌فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه ناوگان اتوبوسی استفاده خواهیم کرد. عملیات اجرایی این طرح در یک یا دو هفته آینده آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز افزود: خط ۴ مترو نیز از بلوار رازی تا مجموعه باسکول نادر به طول ۵ کیلومتر و با ۴ ایستگاه تعریف شده است.

کلانتری گفت: امروز هزینه ساخت هر یک کیلومتر مترو ۶۰ میلیون یورو است، این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقد شده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۴ رام قطار جا به جا شوند که ۱۳ رام در خط یک و یک رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلانشهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهر‌های مختلف به‌ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶میلیون یورو است، اما در شیراز با توجه به توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو رسیده است.

وی تصریح  کرد:در حال حاضر بیش از ۱۵شرکت دانش بنیان نیاز‌های بهره‌برداری ما را با داخلی سازی قطعات تامین می‌کنند.

کلانتری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود واگن خط ۲ با اشاره به تغییر ساعت استفاده از خط ۲ مترو که در حال حاضر زمان نامناسبی است به ساعاتی که بیشتر مورد استفاده عموم باشد و کاهش سرفاصله ها به ۱۰ دقیقه در خط یک، گفت: ساخت مترو وظیفه سازمان حمل و نقل ریلی است و ما نمی‌توانیم به واسطه اینکه مجموعه دولت در تامین ناوگان وظیفه خود عمل نمی‌کند، ترک فعل کنیم، چرا که هر سالی که بابت ساخت خطوط تاخیر کنیم، هزینه‌های ما تصاعدی رشد می‌کند، از طرفی وقتی زیرساخت موجود باشد، امکان مطالبه ناوگان وجود دارد، لذا برگ برنده ما پیشرفت درمیزان ساخت خط‌ها بوده است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: تنها تامین کننده ناوگان مترو در کشور دولت است. از سال ۹۶ به بعد وزارت صمت واردات ناوگان مترویی را ممنوع و کار را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به این رویکرد، قراردادی کشوری منعقد شد در قالب تامین ۶۳ رام که ۱۰ رام  یعنی ۵۰ واگن به مترو شیراز اختصاص یابد که ۷ رام آن تاکنون تحویل شده و دنبال تحویل سه رام دیگر آن هستیم و در کنار آن دنبال تمهیداتی با وزارت صمت برای وارد کرده سه رام دیگر از خارج کشور نیز بستیم.

کلانتری گفت: براساس پیشرفت فیزیکی اکنون ما ۷۰ درصد رام قطار را تحویل گرفتیم، اما آنچه که جای تاسف دارد این است که در حال حاضر ۳۴کیلومتر مترو بهره برداری داریم که بیش از کلانشهر‌های دیگر است و همین باعث می‌شود تا ما بتوانیم مطالبه گری بهتری برای دریافت واگن داشته باشیم .

کلانتری با تاکید بر این نکته که متناسب با شرایط ساخت پیگیری تامین رام هم در دستور کار قرار داده‌ایم، در خصوص میزان استفاده از اوراق مشارکت برای مترو شیراز هم گفت: از سال ۹۲ تاکنون ما ۶هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کرده‌ایم که ۵۰درصد سهم شهرداری و ۵۰درصد دولت برای بازپرداخت آنها است، اما امسال ما  ۴ هزار میلیارد تومان از دولت معادل ۸۰درصد کل دوره اوراق مشارکت درخواست کرده‌ایم.

وی همچنین در رابطه به اتصال شهر جدید صدرا به مترو نیز گفت: جلسه‌ای با شرکت عمران، شورا و شهرداری این شهر و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در این باره برگزار شد. سامانه بی آر تی برای آنها پیش‌بینی شده است که مکاتباتی هم انجام و مقرر شد جلسات مستمری برگزار شود. اگر نتیجه‌ای در این خصوص حاصل شود، آمادگی راه‌اندازی خط مترو و یا اتصال خطوط مترو شیراز به این شهر را داریم.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده مترو هم گفت:در موضوع سرمایه گذاری در مترو دچار عقب ماندگی هستیم و قرار داد تبلیغات فعلی  نیز مربوط به سه سال قبل و مبلغی ناچیز است که به زودی به اتمام می‌رسد.

کلانتری گفت: جذابیت سرمایه گذاری در مترو زمانی است که شبکه تکمیل شده باشد نه فقط یک خط،اما در ادامه ظرفیت سرمایه گذاری مترو ۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

وی در خصوص وضعیت نابسامان پله برقی و آسانسور برخی ایستگاه‌ها نیز گفت: مشکلات پله برقی و آسانسور قابل تأیید است. ما دو قرارداد داریم؛ یکی قرارداد تأمین و دیگری قرارداد نگهداری. قرارداد نگهداری قبلی با شرکتی بود که به دلیل عدم پیش‌بینی نوسانات ارز به مشکل برخورد، اما امروز با شرکتی دیگر قرارداد داریم که در مناقصه اخیر برنده شد و با آغاز فعالیت آن، مشکلات برطرف خواهد شد.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر ۱۲۶ پله برقی و ۶۰ آسانسور در خط یک نصب شده و ۱۶ پله برقی و ۱۱ آسانسور نیز به زودی نصب می‌شود و در خط ۲ نیز ۱۹ پله برقی و ۱۱ آسانسور نصب شده و سعی کردیم در هر ایستگاه حداقل یک دروازه ما مجهز به این سیستم‌ها باشد

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true