×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
محیط زیست فارس امسال ۱۸۲۳ اخطار به صنایع داده است

محیط زیست فارس امسال ۱۸۲۳ اخطار به صنایع داده است، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس آگاه عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، در نشست خبری با موضوع هفته هوای پاک، با بیان اینکه شعار امروز، کیفیت سوخت و هوای پاک است، گفت: شهر شیراز در مجمع شهرداران آسیایی، به عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا انتخاب شده است که قابل تقدیر است، این عنوان، ماحصل تلاش های شهردار شیراز و اقدامات سایر دستگاه ها است.

وی، با اشاره به تغییر اقلیم و خشکسالی ها، افزود: شهر شیراز، با داشتن شاخص های قابل قبول محیط زیستی، توانسته به این عنوان دست یابد، هوای شهر شیراز، نسبت به سایر کلانشهرهای شیراز در شرایط مطلوبی قرار دارد، کیفیت هوا، قابل قبول است و این نتیجه همکاری مردم، حفظ باغات شیراز، حمل و نقل عمومی و خدمات شهری شهرداری شیراز است.

پورشیرزاد، با اشاره به اینکه سایت پسماند شیراز، در سطح کشور پیشتاز است و این یکی از شاخص های سنجش بوده است، تاکید کرد: وظیفه تمام دستگاه های متولی حفظ محیط زیست، با کسب این عنوان، سنگین تر شده است و باید علاوه بر حفظ شاخص های موجود، برای ارتقای هوای پاک و محیط زیست تلاش کنیم، رویکرد حمایتی و دیدگاه محیط زیستی را در سطح استان داریم و محور سلامت استان، در اولویت قرار دارد، بنابراین باید برای جلب رضایت مردم، تلاش کنیم، رضایتمندی، سبب توسعه و مشارکت مردمی در تمام عرصه ها می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، با بیان اینکه صنایع سبز، مورد حمایت و هدایت اداره محیط زیست قرار دارد، ادامه داد: با پیگیری و سختگیری حوزه های محیط زیست، چند کارخانه آلوده کننده در محدوده شهری از محدوده شهر، خارج خواهد شد و در دستور پیگیری قرار دارد، از طرح های توسعه فضای سبز در صنایع، حمایت می‌کنیم، پایش و کنترل صنایع، در دستور کار قرار دارد، آمیزش و اطلاع رسانی از دیگر برنامه های اداره محیط زیست است.

وی، بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جهان و قاره ها، این نامگذاری بر اساس سنجش شاخص ها، انجام شده و یک نامگذاری بین المللی انجام شده است، با تمام مشکلاتی که وجود دارد، شیراز در شرایط خوبی قرار دارد که توانسته این عنوان را کسب کند.

پورشیرزاد، با اشاره به خشکسالی ها و افزایش ریزگردهای حاصل از خشکلی تالاب ها، گفت: وزارت نیرو، مسئول تامین حقابه ها است و محیط زیست، نقش پیگیرانه و هشدار دهنده دارد و یک نهاد اجرایی نیست، در چارچوب قانون، حتی قهرآمیز برخورد کردیم، این مطالبه ما از سایر دستگاه ها است، قراردادهایی برای قرق مناطق چهارگانه محیط زیست، منعقد شده است و سالانه تمدید می شود و این مسئله، سبب کاهش فضای باز و حفاظت از جنگل ها و در راستای آن، کاهش ریزگرد را خواهیم بود.

این مقام مسئول، تصریح کرد: امسال تا کنون بارندگی نداشتیم، اولویت با تامین آب شرب است، ما در حال کاهش ذخیره آبهای زیرزمینی یا شور شدن آن هستیم و آب پشت سدها، کاهش یافته است و اگر شرایط به این شکل پیش رود، در تامین آب شرب به مشکل می خوریم، باید آب های زیرزمینی حفظ شود، چاه های غیرمجاز در حال پر کردن هستند و باید چاه های مجاز نیز کنترل شوند.

مدیرکل محیط زیست، خاطر نشان کرد: در سال گذشته، ۷۷۱ مورد اخطار به صنایع  داشتیم و امسال تا دی ماه، یک هزار ۸۲۳ مورد اخطار به صنایع داشتیم.

*با ۴۰ درصد نیروی مصوب از محیط زیست حفاظت می‌کنیم

علی پور، معاون توسعه، با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و بیش از یک میلیون هکتار مناطق شکار ممنوع داریم، گفت: باید به ازای هر یک هزار هکتار، یک محیط بان داشته باشیم که قاعدتا باید بیش از یک هزار و ۲۵۰ محیط بان داشته باشیم که الان کمتر از ۲۵۰ نفر هستند و طبق قانون، باید حداقل ۲ محیط بان در پاسگاه باشد، ما قبلا موردی داشتیم که محیط بان، در تنهایی دچار عارضه قلبی شد و فوت شد، ما باید ۸۱۵ نفر در استخدام داشته باشیم که در حال حاضر، کمتر از ۳۰۰ نفر است و ما با ۴۰ درصد چارت سازمانی، در حال حفاظت از محیط زیست هستیم.

وی، افزود: تالاب هفت برم، پاسگاه چند منظوره محیط بانی هفت برم‌ به ارزش ۴ میلیارد تومان و پاسگاه محیط بانی کوه هوای لامرد به ارزش یک میلیارد تومان، در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true