×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مدارس شیراز ما را ثبت‌نام نمی‌کنند

یک منبع آگاه: هیچ منعی برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع مجاز وجود ندارد، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، با شروع سال تحصیلی جدید، تعدادی از دانش آموزان اتباع خارجی در شیراز طی پیام‌هایی در فضای مجازی از عدم ثبت نام خود در مدارس شیراز خبر دادند. به گفته آنها با وجود اینکه دارای اقامت هستند اما مدارس از ثبت نام آنها امتناع می کنند. بیشتر این دانش‌آموزان دختری هستند که اگر در کشور خود بودند، امکان تحصیل نداشتند.

در شهریور ماه تعدادی از دانش‌آموزان اتباع تصاویری از مدارس خود منتشر کردند که با نصب اعلامیه ای بر روی در مدارس به آنها اعلام شده بود امکان ثبت نام در این مدارس ندارد، در حالی که آنها چند سالی را در آن مدرسه درس خوانده بودند. همین موضوع سبب تجمع دانش‌آموزان اتباع در اعتراض به این تصمیم گیری ها در اول مهر جلوی دفتر کمیساریای عالی سازمان امور پناهندگان با شعار «تحصیل حق ماست» شد.

دادالله شیبانی، فرماندار شیراز در شهریور ماه اعلام کرده بود که برابر تصمیمات شورای تامین شهرستان، مدارس فقط اجازه دارند تنها ۱۰ درصد از دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند.

یک منبع موثق در گفت‌و‌گو با «فارس اگاه» با اشاره به این مصوبه شورای تامین، گفت: برخی مدارس به ویژه در محلات خاص تا ۹۰ درصد دانش آموزان آنها سال گذشته اتباع بودند که این موضوع نگرانی‌هایی را برای خانواده‌های ایرانی ساکن در این محلات ایجاد کرده بود که عمده این نگرانی‌ها شامل تفاوت‌های فرهنگی است.

وی افزود: هیچ منعی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مجاز وجود ندارد و فقط پراکندگی اتباع در استان در نظر گرفته شده است تا هم دانش آموزان اتباع بتوانند در فرهنگ ایرانی ادغام شوند و هم نگرانی خانواده‌های ایرانی کم  شود .

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: برای ثبت نام این دانش‌آموزان اولویت بندی‌هایی وجود دارد، اولویت به ترتیب با افراد دارای کارت هوشمند، افراد دارای گذرنامه خانواری (اقامتی) و افرادی دارای برگ سرشماری که در طرح سپرده سرمایه گذاری شرکت کردند، اما افرادی که در سرشماری شرکت نکردند با توجه به تمام شدن مهلت تمدید باید از کشور خارج شوند.

وی تصریح کرد: مدارس موظف به ثبت نام فقط ۱۰ درصد ظرفیت خود از دانش‌آموزان اتباع هستند و اگر از این قانون تخطی کنند با آنها برخورد می شود و این سقف باید در کلاس هم رعایت شود، مثلا اگر یک مدرسه ۱۰۰ دانش‌آموز دارد فقط می تواند ۱۰ دانش‌ آموز اتباع ثبت نام کند و اگر کلاسی ۲۰ دانش‌آموز دارد فقط ۲ دانش آموز اتباع می  تواند در آن کلاس حضور داشته باشد.

هر چند که این منبع آگاه به ما گفت این ۱۰ درصد کارشناسی شده و براساس این طرح، ظرفیت کافی برای ثبت نام تمام دانش آموزان اتباع مجاز وجود دارد اما ما هیچ آماری از تعداد اتباع ساکن در استان فارس نداریم و با اینکه این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان است مسئولین تاکنون نتوانستند ساماندهی جدی در این زمینه انجام دهند و به نظر می رسد این طرح به جای اینکه در حل این معضل کمک کننده باشد فقط به کودکانی آسیب می زند که نه در تصمیم مهاجرت نقشی داشتند و نه در حال حاضر توانایی لازم برای تصمیم گیری را دارند.

این سخت‌گیری‌ها نسبت به مهاجرین بعد از دو حمله تروریستی در شهر شیراز توسط اتباع خارجی بیشتر شده است و با این حال هنوز اتباع خارجی ساماندهی درستی ندارند و این درحالیست که حدود سه سال از راه‌اندازی قرارگاه ساماندهی اتباع خارجی توسط استانداری فارس راه‌اندازی می‌گذرد، قرارگاهی که تاکنون هیچ دستاوردی به جز هدررفت سرمایه استان دربرنداشته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true