
وقتی بازار خودرو از درِ واردات باز میشود، چشمها به زیبایی بدنه و تکنولوژی میدرخشد؛ اما آنچه پنهان میماند، زیرساخت خدمات است.
به گزارش فارس آگاه به نقل از صنایع خودرو: مقایسه آماری زیرساختهای خدمات پس از فروش ایرانخودرو با وضعیت خودروهای وارداتی نشان میدهد خریداران امروز خودروهای خارجی، ممکن است در چند سال آینده با کابوس نبود قطعه، نمایندگی و حتی تعمیرکار روبرو شوند.
ایرانخودرو: ارتشی در خدمت خدمات
ایرانخودرو طی سالهای اخیر بیوقفه در حال توسعه شبکه خدمات خود بوده است.
گزارش رسمی ایساکو (بازوی خدمات پس از فروش ایرانخودرو) نشان میدهد:
– ۱۲۷۰ نمایندگی مجاز فعال در کشور
– بیش از ۵۵۰۰ جایگاه فعال تعمیراتی
– روزانه بیش از ۲۰ هزار خودرو در این شبکه پذیرش میشوند
– ۱.۵ میلیون مترمربع فضای خدماتی
– ۳۷۹۷ پایگاه امداد خودرویی در سراسر ایران
در شرایطی که طبق دستورالعمل وزارت صمت برای هر ۵۰۰ خودروی وارداتی باید یک نمایندگی خدمات پس از فروش تأسیس شود، بسیاری از برندهای وارداتی بدون زیرساخت وارد بازار شدهاند. نتیجه؟ سرگردانی و زیان مردم!
یک کارشناس بازار خودرو میگوید: خودرویی که نمایندگی و قطعه ندارد، مثل هواپیمای بدون باند است. نهایتاً زمینگیر میشود.پ
آمارهای مقایسهای: تفاوت زمین تا آسمان
شاخص | ایرانخودرو | خودروهای وارداتی |
تعداد نمایندگی فعال | ۱۲۷۰ | کمتر از ۱۰ برند دارای نماینده |
ظرفیت پذیرش روزانه | ۲۰,۰۰۰ خودرو | نامشخص |
تأمین قطعات | داخلیسازی، انبار، موجود | وارداتی، پرهزینه، با تأخیر |
شبکه امدادی | پایگاه ۳۷۹۷ | ندارد |
رضایت مشتریان (CSI) | از ۱۰۰۰ رتبه ۸۱۶ | نامشخص، پایینتر از میانگین صنعت |
آیندهای نگرانکننده
اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، در کمتر از ۵ سال، دارندگان خودروهای وارداتی با چالشهای جدی روبرو میشوند:
– کاهش شدید ارزش بازار خودرو
– افزایش هزینه نگهداری و تأخیر در تعمیرات
– وابستگی کامل به بازار آزاد برای قطعات
در نقطه مقابل، ایرانخودرو با تداوم توسعه خدمات، مشتریان خود را وارد یک زنجیره پشتیبانی بلندمدت کرده است.
خودرو بدون نمایندگی؛ دارایی یا دردسر؟
بازار تنها با نگاه به ظاهر محصول روی داشبورد قابل ارزیابی خودرو نیست. تصمیم گیری درباره خرید خودرو، باید متکی بر خدمات پایدار پس از فروش، دسترسی به قطعات و حضور در نمایندگیها باشد؛ مسائلی که مستقیماً با تجربه مالکیت و هزینه نگهداری در سالهای آینده گره خوردهاند.
آمارهای موجود به روشنی نشان میدهد ایرانخودرو با توسعه هدف شبکه خدمات، خدمات پس از فروش و قطعات را در سطح کشور به شکلهای مختلف تضمین میکند. در مقابل، بسیاری از خودروهای وارداتی بدون زیرساخت خدماتی هستند. این شکاف زیرساختی، نه تنها تجربه مصرفکننده را در کوتاهمدت تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه در بلندمدت میتواند به کاهش بازار، افزایش هزینه نگهداری و حتی خروج اجباری خودرو از چرخه بهرهبرداری منجر شود.
بنابراین، در ارزیابی واقعی بازار، تصمیم گیری لازم است نه فقط بر مبنای ظاهر یا برند، بلکه با در نظر گرفتن پشتیبانی فنی و خدمات بلندمدت انجام شود. آینده خودرو، بیشتر از اینکه به کشور سازندهاش وابسته باشد، به کیفیت شبکههایی نیاز دارد که در زمان نیاز، پشتیبان مصرفکننده باشد.