×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
مصرف روزانه بیش از ۱۶ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در فارس

تولید توزیع  بنزین «یورو ۴» در آینده نزدیک در پالایشگاه شیراز، به گزارش جلال‌الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، استان فارس رده سوم وچهارم کشور در مصرف بنزین را دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اعلام مطلب فوق گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی یکی از بزرگترین شرکت‌های تامین و توزیع کشور است  و ما روزانه بیش از ۸میلیون و ۸۰۰هزار لیتر بنزین و بیش از ۶میلیون لیتر گازوئیل در استان توزیع می‌کنیم و سرجمع هر روز  ۱۶میلیون لیتر فرآورده های نفتی در استان توزیع می شود و از نظر مصرف سوخت نیز جز رتبه های سوم و چهارم مصرف بنزین و سوخت در کشور هستیم.

اسد ا…  طاهری حسینخانی اظهار داشت: در حالی که پالایشگاه ۵۰ ساله شیراز زمانی سوخت ۴استان همجوار را هم تامین می کرد اما امروز به دلیل افزایش مصرف این پالایشگاه ۱۷ درصد از بنزین و۳۰ درصد گازوئیل مورد نیاز استان را تامین می کند و ۶۰ درصد بنزین مورد نیاز استان از بندرعباس تامین می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات استان نبود خطوط انتقال فرآورده های نفتی است که به رقم توسعه استان در ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال عقب ماندیم و به همین دلیل فرآورده های نفتی از طریق تانکر جابه جا می‌شود.

طاهری گفت: اکنون هر روز ۶ میلیارد تومان، ماهیانه ۲۰۰ میلیارد تومان و سالانه ۲۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ کرایه تانکرها می‌شود. روزانه ۵۰۰ تانکر برای انتقال بنزین از پالایشگاه مهرآرا در بندرعباس به فارس در حال تردد هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هزینه اجرای شبکه لوله‌کشی، که در مراحل اولیه است و یک ماه پیش در وزارت تأیید شد، حدود ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با اجرای این طرح در طول ۴ سال، کل هزینه بازمی‌گردد که ۴۰ درصد آن نیز از طریق فاینانس تأمین خواهد شد. این پروژه همچنین می‌تواند از بسیاری تصادفات پیشگیری کرده و هزینه‌های زیادی را کاهش دهد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس گفت: در حال حاضر  ۳۳۰ جایگاه بنزین و گازوئیل با ۴۲۰۰ نازل و ۱۳۳ جایگاه CNG در استان فارس فعالیت دارد و ۷۳۸ فروشنده تعاونی روستایی و ۳۹ جایگاه LPG و  ۴فرودگاه تحت پوشش،شرکت هستند که تنها فرودگاه شهید دستغیب شیراز سالانه ۲۵ میلیون لیتر سوخت هواپیما نیاز دارد که تامین می‌شود.

وی با اشاره به مصرف روزانه یک میلیون و۵۵۰ هزار متر مکعب گاز CNG در استان گفت:در حال حاضر استقبال از CNG در حال کاهش است و تا کنون حدود ۲۰ هزار خودرو عمومی وانت و تاکسی به مخزن CNGمجهز شدند و یک هزار خودرو نیز در صف انتظار است.

طاهری با اشاره به اجرای طرح نظارت هوشمند در تخصیص سوخت نفت و گاز بر اساس اسناد حمل از ابتدای شهریور ماه، گفت: یکی دیگر از اقدامات ما تسریع در توزیع کارت سوخت است که زمان آن از ۴۵ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در ۳ سال گذشته، ۲۷ جایگاه بنزین و ۲ جایگاه CNG افتتاح کرده‌ایم که تعداد خوبی محسوب می‌شود و از این نظر در ساخت جایگاه‌ها رتبه اول را داریم. همچنین با ساخت ۳۰ تا ۳۵ جایگاه جدید موافقت شده است.

طاهری افزود: در ۵ ماه اول سال، بیش از یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌ایم که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. همچنین یک میلیارد لیتر گازوئیل نیز مصرف شده که ۶ درصد بیش از سال قبل است.

طاهری با اشاره به عدم تولید بنزین سوپر گفت: در حال حاضر۹۸ درصد عملیات بهینه سازی پالایشگاه  شیراز انجام شده و مسئولان آن قول دادند تا چند وقت آینده بنزین یورو۴ را ارایه می دهند که به کاهش آلودگی هوای شهر کمک می کند.

وی در خصوص نبود کارت سوخت در برخی جایگاه‌ها گفت: بر طبق مصوبه مجلس قرار بود ۹۵ درصد سوختگیری توسط، کارت شخصی خودروها انجام شود که این تاکنون انجام نشده و قرار بود کارت جایگاه فقط برای موارد خاص مثل سفر باشد که البته اعلام کردیم خودروهای دولتی هم از کارت خودرو استفاده کنند اما اگر در جایگاهی تخلفی هم صورت گرفت و در مواقعی کارت ارایه ندادند می‌توانند تخلفات را به ما گزارش کنند.

طاهری در خصوص فرسودگی ناوگان تانکرهای حمل سوخت گفت: در حال حاضر  ۱۲۵۰ نفتکش در فارس فعالیت دارند و از دو سال قبل شرکت بخشنامه کرده نفتکش های مدل زیر ۱۳۸۲ و رانندگان بالای ۶۰ سال سن در فارس فعالیت نداشته باشند و ۴۳ دستگاه تانکر مدل ۲۰۲۳ را توزیع کردیم.

وی با اشاره به ساخت جایگاه‌های کوچک مقیاس یک یا دو نازله با همکاری شهرداری شیراز گفت: یکی از مشکلات ما خرابی سامانه های سوخت بود که به همین دلیل همیشه از  ۴۲۰۰ نازل سوخت استان ۴۰ درصد یعنی حدود ۱۶۰۰ نازل خراب بود که از دو ماه قبل کارگاه تعمیرات قطعات هوشمند سازی راه اندازی شد که الان خرابی به زیر ۵درصد رسیده است، این کارگاه علاوه بر تعمیر قطعات را تست می‌کنند که باعث می‌شود خرابی هم کمتر شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با اشاره به در خواست تعطیلی جایگاه سوخت ابیوردی گفت: پمپ بنزین ابیوردی قبل از انقلاب توسط، وزارت نفت ساخته و به پالایشگاه شیراز  واگذار شد، با توجه به فرسودگی این جایگاه، پالایشگاه اعلام کرد این جایگاه باید نوسازی شود اما از دوسال قبل شهرداری شیراز اعلام کرده که مالک این زمین است.

وی تصریح کرد: در همین راستا اعلام کردیم که باید سند مالکیت زمین را ارائه دهند، اما شهرداری شیراز نه تنها سند زمین را ارائه نمی‌دهد بلکه اجازه نوسازی جایگاه را نیز صادر نمی‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل خطراتی که این جایگاه برای مردم داشت، از یک ماه قبل پالایشگاه تصمیم به تعطیلی این جایگاه گرفت تا شهرداری اجازه نوسازی را صادر کند و یک جایگاه مدرن در این مکان اجرا شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true