×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
مقصر هدر رفت ۱۳ میلیارد تومان بیت المال در جانمایی اشتباه آرامستان صدرا کیست؟

آیا جانمایی اشتباه در بیمارستان حضرت محمد تکرار نمی شود؟! به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، خسارت و اتلاف بودجه ناشی از جانمایی اشتباه آرامستان صدرا، هزینه‌ای ۱۳ میلیارد تومانی بر دوش شهرداری این شهر جدید گذاشته است. هزینه‌ای که در شرایط فعلی کمبود بودجه و انبوه پروژه‌های عمرانی، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. اما در برابر خسارتی که ‏احداث گورستان به سلامت و بهداشت آب شرب مردم شهر صدرامی زد هیچ رقمی به حساب نمی آید!

*ماجرایی تاسیس گورستان در حریم آب شرب صدرا چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که تاسیس آرامستان برای شهر صدرا به عنوان مطالبه مردم این شهر چند سالی در دستور کار شهرداری صدرا و ‏شرکت عمران صدرا قرار داشت. بالاخره سال ۱۳۹۸ زمینی که متعلق به اوقاف است و هنوز مشخص نیست در اجازه شخص بوده یا شهرداری برای تاسیس آرامستان در فاز یک صدرا بدون ‏توجه به حفاظت منابع آبی و مسائل زیست محیطی تعیین شد. درحالیکه جانمایی این آرامستان به واسطه آنکه در حریم ۲۵ ساله ‏ذخایر آب ‏شرب شهر صدرا و درجوار مزارع تحقیقاتی و چاه های آب دانشکده کشاورزی و همچنین در نزدیکی فضاهای ‏اداری و آموزشی ‏این دانشکده قرار داشت از همان سال تصویب رسید مورد مناقشه بود. مناشقه بر سر مشکلات زیست محیطی و بهداشتی که ‏تاسیس آرامستان در پی خواهد داشت تا بدانجا کشید که استاندار ‏فارس سال ۱۴۰۱نامه ای را به شرکت عمران صدرا مبنی بر ‏توقف طرح زد و بنا شد آرامستان در مکانی دیگر احداث شود.‏

به رغم متوقف شدن طرح احداث آرامستان در زمین مذکور به ناگاه در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، کلنگ‌ احداث ‏آرامستان ‏شهر صدرا با حضور نماینده مردم شیراز در مجلس و شهردار سابق شهر صدرا در همان مکان به زمین زده شد و احداث ‏آرامستان به ‏همین زمین پر از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در مجاورت دانشکده کشاورزی و در حریم منابع آب شرب ‏شهر صدرا ‏بازگشت. شهرداری صدرا نیز بدون اتلاف وقت برای احداث آرامستان پیمانکار تعیین کرد و در مدت کوتاهی عملیات عمرانی را آغازکرد و خاکبرداری و ایجاد راه ‏دسترسی و ساخت قبر در این آرامستان را کلید زد؛ عملیات عمرانی که ۱۳ میلیارد تومان بودجه بیت المال را تلف کرد. ‏

مناقشه بر سر ساخت آرامستان بالاگرفت و انتشار گزارشی با تیتر «آب شرب با طعم جسد» در روزنامه «شهرمردم» این مناقشه را ‏بر روی پرده انداخت. بالاخره تلاش ها برای جلوگیری از ساخت این گورستان در حریم آب شرب کار را به تهران کشاند و ‏بازرسین اداره بازرسی وزارت نیرو مانع صدور مجوز تاسیس آرامستان شدند. با حفر دو حلقه چاه آب شرب در حوالی آرامستان ‏در سال ۱۴۰۳ مشخص شد که این آبخوان های آهکی پر آب هستند و خوشبختانه امروز  این حلقه چاه ها بخشی از آب شرب صدرا ‏را تامین می کند. ‏

‏ اینکه چه اتفاقی افتاده است که کارشناسان و مخالفان احداث این آرامستان در جوار دانشکده کشاورزی تغییر رویه دادند، خود ‏جای ‏سوال دارد که پشتیبانی برای احداث این آرامستان از چه منبعی صورت می گرفت و چه مسئله ای مقدم بر سلامت و ‏بهداشت آب ‏شرب مردم شهر صدرا و دانشجویان دانشکده کشاورزی و زمین های کشاورزی تحقیقاتی آن وجود داشت؟ ‏ شاید تغییر کاربری اراضی ۱۵ هکتار زمینی بایر، به گورستانی که هر متر قبر آن چندین میلیون تومان می ارزید چشم متخلفان را بر سلامت مردم شهر صدرا کور کرده بود. تغییر کاربری که بر قیمت زمین های اطراف نیز اثری بسیار قابل توجه داشت.

 شاید تغییر کاربری ۱۵ هکتار زمینی بایر به گورستانی که هر متر قبر آن ۹۰ میلیون تومان می‌ارزید، چشم متخلفان را بر سلامت مردم شهر صدرا کور کرده بود

به هر رو هزینه‌کرد ۱۳ میلیارد تومان چیزی نیست که دستگاه قضایی فارس بتواند از آن به راحتی بگذرد و جز آن دادن مجوز برای ساخت گورستان صدرا بر سفرهای آب آهکی تخلفی است که سازمان آب منطقه ای و دیگر صادر کنندگان مجوز باید پای آن بایستند و تا کارشناسان و مدیران سازمان های مسئول در زمینه صدور مجوز  دقت لازم را در شهر شیراز و استان فارس که چندین سال است با تنش های آبی دست و پنجه نرم می کند به عمل بیاورند و بدانند در صورت تخلف یا اشتباه باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشند.

*سازمان آب منطقه ای نباید مجوز مشروط می داد/ شهرداری صدرا هم نباید با مصوبه مشروط ساخت و ‏ساز می کرد

شهردار شهر صدرا در گفت و گو با «فارس اگاه» در پاسخ به این سوال که مقصر حیف و میل شدن ۱۳ میلیارد تومان بودجه برای ‏آماده سازی و ایجاد دسترسی آرامستان صدرا چه کسی است گفت: تعیین مقصر کار دادگستری کل استان فارس است و از حوزه اختیارات ما خارج است.  ‏

مجتبی پارسایی در پاسخ به این سوال چرا شهرداری بدون دریافت مجوز های لازم اقدام به خاکبرداری و آمادسازی آرامستان و ‏هزینه کرد ۱۳ میلیارد تومان کرد؟ گفت: همانطور که می دانید این اقدام در زمان قبل از مدیریت من صورت گرفت اما ماجرا به ‏این شکل نبوده که هیچگونه مجوز و موافقتی از سازمان آب منطقه ای فارس صادر نشده باشد بلکه این سازمان اقدام به صدور ‏مجوزی مشروط برای ساخت قبرستان کرده که شرط آن نیز رعایت حریم آب شرب بود اما سازمان آب با وجود آنکه شرایط زمین هیچ تغییری نکرده بود چند ماه بعد مجوز خود ‏را لغو کرد واین سوال از سازمان آب باقی مانده است که چرا به صدور مجوزی غیر قطعی تن داد؟

پارسایی با تاکید براینکه در این میان خطا متوجه شهرداری صدرا نیز است اظهار داشت: اگر این ‏مجوزها قطعی نبود چرا شهرداری وقت صدرا پروژه ساخت آرامستان را شروع کرده است؟! لازم است به  سبب هزینه کرد بودجه از بیت المال ‏رسیدگی دقیقی به این موضوع شود‏. تعیین مقصر در هر حوزه ای جزو اختیارات مسئولین قضایی استان است و بایدبررسی کامل شود ‏ تا عامل این اشتباه مورد مواخذ قرار گیرد.

پارسایی با اشاره به اینکه در زمانی که او مسئولیت شهرداری صدرا را به عهده گرفت، کار آماده‌سازی آرامستان متوقف شده بود، بیان کرد: به محض اعلام خطا در جانمایی و منتفی شدن ساخت آرامستان در آن نقطه از شهر، با بازگرداندن صورت وضعیت‌ها، مقداری از پول پرداخت شده به پیمانکار را به شهرداری بازگرداندیم و موفق شدیم به شهرداری برگردانیم. اما متأسفانه بخشی از کارهای عملیاتی انجام شده بود و پرداخت هزینه این بخش عملاً غیرقابل بازگشت بود و مقدار زیادی بودجه هزینه شد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان آب منطقه‌ای بهتر بود یا صراحتا با ساخت آرامستان موافقت کند یا مخالفت، گفت: در خصوص چنین طرح‌هایی که با سلامت مردم در ارتباط است و حساسیت‌های زیادی بر آن وجود دارد، صدور مجوز مشروط کار درستی نیست. حتی با در نظر گرفتن فرض سازمان آب منطقه‌ای مبنی بر اینکه شهرداری حریم را رعایت نکرده است، این موضوع نیز درست نیست. چراکه این زمین، نظیر تمام زمین‌های شهر صدرا، زمین خام افتاده نیست و محدودیت‌هایی دارد و شهرداری نمی تواند ۵۰ متر از این سمت زمین عقب برود تا بتواند از آن‌سو ۵۰ متر دیگر بگیرد، زیرا زمین تعیین شده برای آرامستان نیز از ضلع پایینی به مزارع دانشگاه کشاورزی می‌خورد و آنها نیز معترض تأسیس آرامستان بودند. شاید آب منطقه‌ای حق نداشت موافقت مشروط کند و شاید هم شهرداری نباید مجوز مشروط را می‌پذیرفت و مصوبه‌ای را با این شرایط اجرایی می‌کرد. همه این‌ها، در صورتی که قرار است مورد بررسی قرار گیرد، باید لحاظ شود.

*آیا جانمایی اشتباه در پروژه بیمارستان ۱۰۰۸ تخت خوابی دامنه داراک تکرار نمیشود؟

حال با این توضیحات، این سوال پیش می‌آید که آیا با جانمایی نادرست و تکرار صدور مجوز توسط سازمان آب منطقه‌ای و شرکت آبفای شیراز برای تأسیس بیمارستان در حریم دو چاه آب شرب کوه دراک، بار دیگر بیت‌المال در خطر از دست رفتن قرار نمی دهد؟ آن‌هم برای پروژه‌ای به بزرگی بیمارستان ۱۰۰۸ تخت‌خوابی حضرت محمد (ص) در دامنه دراک. شایان ذکر است که مدیرعامل آبفای شیراز در گفت‌وگویی با ما، وجود دو چاه آب شرب فعال را تأیید کرده است اما تجهیز بیمارستان به سیستم فاضلاب پیشرفته و رعایت حریم چاه‌های آب شرب را شرط صدور این مجوز خوانده است. باز این سؤال مطرح می‌شود که آیا در صدور این مجوز مشروط نیز تکرار اشتباه رخ نداده است؟ روشن است که در صورت خطا و ایجاد آلودگی آب‌های شرب، جز خطر بزرگی که سلامت شهروندان غرب شیراز را تهدید می‌کند، عملیات عمرانی آن تا چه حد هزینه‌بر خواهد بود، به‌ویژه در ساخت پروژه به این سنگینی که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی از آن به عنوان مگاهسپیتال یاد می‌کنند.

 دادن مجوز برای ساخت گورستان صدرا بر سفرهای آب آهکی تخلفی است که سازمان آب منطقه‌ای و دیگر صادرکنندگان مجوز باید پای آن بایستند

از سوی دیگر، سیاوش بدری، مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای فارس، در گفت‌وگویی با «فارس اگاه» در خصوص اینکه جانمایی بیمارستان بزرگ ۱۰۰۸ تخت‌خوابی حضرت محمد (ص) با نگرانی‌هایی مواجه شده است، به ویژه در مورد احتمال آلودگی آب شرب چاه‌های دراک و با توجه به صدور مجوز اشتباه در آرامستان صدرا، آیا امکان آن وجود ندارد که سازمان آب منطقه‌ای فارس دوباره این اشتباه را تکرار کرده باشد، بر صدور موافقت آب منطقه‌ای برای تأسیس بیمارستان پافشاری کرد و گفت: آن مجوز درست بود. تنها اشتباه صورت گرفته توسط شهرداری صدرا بود که با اضافه کردن وسعت زمین گورستان به حریم ذخایر آب‌های آهکی صدرا وارد شده بود.

حال روشن نیست آیا بازرسی وزارت نیرو از صدور مجوز تاسیس بیمارستان حضرت محمد(ص) در حریم آب شرب کوه دراک اطلاعی دارد و اگر اطلاعاتی در این خصوص به وزارت نیرو داده شده لازم است برای جلوگیری از تکرار اشتباه قبلی صورت گرفته در استان، وزارت نیرو در این خصوص اظهار نظر کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true