×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
«مهربانو»هایی که مهرشان به دل بانوان شیرازی ننشست!

برای اجرای نامناسب طرح باغ‌های مهربانو، دو بار به شهردار تذکر کتبی دادم، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه،ایجاد باغ‌ها، پارک‌ها و حتی ورزشگاه‌هایی مختص بانوان سال‌هاست به دغدغه‌ای برای نیمی از جمعیت شهر شیراز تبدیل شده، اما به رغم همه طرح‌ها و ایده‌ها هنوز تنها مجموعه ورزشی عمومی شهر برای بانوان باشگاه حجاب است. البته در کنار آن در باشگاه‌ها خصوصی بسیاری مشغول به فعالیت هستند اما در بخش عمومی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته و نیاز است تا دستگاه‌های مجری در این خصوص بیش از پیش اقدام کنند‎.‎ در این در حوزه شهری نیز از چند سال پیش اقداماتی در دستور کار قرار گرفت از جمله ایجاد یکی دو محل به نام باغ بانوان و نیز مصوبه ایجاد مجموعه ورزشی ویژه بانوان که پس از مدتی یا اجرا نشد، اگر هم اجرا شد بهره برداری نرسید.

‏ یکی از این مصوبات مربوط به اجرای باغ‌هایی با عنوان «مهربانو» توسط شورای ششم بود. بر اساس ‏این مصوبه، قرار بود در هر منطقه یک باغ با عنوان مهربانو اجرا شود که به رغم اقداماتی که در این ‏خصوص انجام شد، اما هنوز مهر این باغ‌ها به دل بانوان شهر نرسیده و جز افتتاحیه بی‌استفاده چیزی ‏نصیب بانوان نشد‎.‎

موضوعی که عضو شورای شهر و پیشنهاد دهنده این طرح نیز به روند اجرای آن اعتراض داشت و در گفت و گو با خبرنگار«شهر مردم» گفت: مصوبه اجرا باغ‌های مهربانو مربوط به سال ۱۴۰۰ و ابتدا فعالیت شورای ششم است،بر طبق این مصوبه قرار بود شهرداری شیراز در هر منطقه یک یا دو باغ و یا فضای تفریحی مختص دختران و بانوان آن منطقه ایجاد کند.

افسانه خواست خدایی افزود: در این راستا پیش از این یک باغ در ابتدا پیاده راه استاد شجریان در منطقه۶ به عنوان باغ بانوان دیده شده بود که البته برای بانوان مناسب سازی نشده بود که در این ارتباط شهرداری این مکان را مناسب سازی و تجهیزات ویژه بانوان را در آن اجرا و هزینه کرد.

وی ادامه داد:در همین رابطه در منطقه ۱۱ نیز یک باغ مهربانو از صفر تا صد اجرا و افتتاح شد و در کنار آن  در منطقه ۸بافت تاریخی و فرهنگی هم چون فضای خاص در کوچه مسجد نصیر دریک  مجموعه باحیاط و طراحی سنتی ویژه بانوان اجرا شده است.

خواست خدایی در خصوص علت عدم بهره برداری از این پروژه ها گفت: این سه مجموعه در مرحله بهره برداری و افتتاح است اما هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و تنها در برخی موارد مورد استفاده گروه‌ها و مدارس قرار می‌گیرد اما هنوز در معرض استفاده عموم قرار نگرفته است که در این زمینه به شهردار نیز در جلسه شورا تا کنون دوبار تذکر دادم.

وی افزود: در آنجا به شهردار شیراز اعلام کردم که چرا چند مجموعه ویژه بانوان به طور کامل ساخته شده اما در اختیار بانوان شهر قرار نمی گیرد اما پاسخ شهردار قانع کننده نبود در این راستا شهردار شیراز نیز طی جلسه ای که با شهرداران  مناطق داشتند به هر منطقه فرصت زمانی دادند که نسبت به اجرا و بهره برداری از این باغ‌ها اقدام کنند.

ناظر شورای شهر در منطقه ۵شهرداری شیراز گفت:منطقه ۵ با توجه به تراکم جمعیت آن در زمینه اجرای باغ‌های مهربانو پیشگام است. سعی داریم دو فضا را برای این کار در نظر بگیریم که یک باغ مهربانو  در مرحله دیوارکشی و یک مورد هم در حال اجراست و به دنبال اجرای سایر باغ‌های مهربانو نیز هستیم.

وی تصریح کرد: از نحوه اجرای مصوبه رضایت ندارم و جادارد سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری از انفعال فعلی در این زمینه خارج شده و حداقل برای برون سپاری و فعال شدن همین تعداد باغ مهربانو که تکمیل شده است تمهیداتی بیاندیشد. شهرداری نیزدر کنار فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی در این باغ‌ها غرفه هایی نیز برای اشتغال زایی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار در نظر بگیرد.

خواست خدایی با تاکید بر نقش این باغات در زمینه ارتقا فرهنگی و تحکیم خانواده گفت: در خصوص اجرای چنین موارد ما در شورای شهر سیاست‌گذاری می‌کنیم ‏و در مصوبات خود به دنبال رفع نیازهای شهر و نیز نظارت بر اجرای این مصوبات هستیم. در این راستا، اگر در جایی ببینیم مصوبه اجرا نمی‌شود تنها راه ما تذکر و طرح سوال است. در مورد اجرای باغ‌های مهربانو هم دوبار تذکر کتبی دادم که منجر به تشکیل جلسه از جانب شهردار با شهرداران مناطق شد که این جلسات خروجی خوبی داشت.

عضو شورای شهر شیراز گفت: معتقدیم این باغ‌ها باید به صورت دائمی در طول شبانه روز در اختیار بانوان شهر باشد، نه فقط در ساعتی خاص برای افرادی خاص. علت اینکه گفتم در هر منطقه یکی دو فضای این چنینی ایجاد شود این است که اولا بهره برداری از این باغ‌ها باید عمومی باشد و دوم اینکه بانوان در هر نقطه ای از شهر به این امکانات دسترسی داشته باشند. فلسفه این باغ‌ها نیز دسترسی مردم بوده است که اگر این اتفاق بیافتد به طور قطع مورد استقبال هم قرار خواهد گرفت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true