×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
میراث فرهنگی مالک کاروانسرای دوکوهک شیراز شد/ مرمت بنا با مشارکت بخش خصوصی و خیران

میراث فرهنگی مالک کاروانسرای دوکوهک شیراز شد/ مرمت بنا با مشارکت بخش خصوصی و خیران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: مالکیت کاروانسرای تاریخی دوکوهک درشیراز به نام اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان فارس صادر شد.

 

به گزارش فارس آگاه، محمدثابت اقلیدی روز چهارشنبه با اعلام این خبر، افزود: سند تک برگ بنای تاریخی و ثبتی مشهور به کاروانسرای دوکوهک با پیگیری دفتر حقوقی و املاک این اداره کل وهمکاری و حمایت مدیر کل ثبت اسناد و املاک فارس و معاونت صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان شیراز صادر شد.

وی ادامه داد: کاروانسرای دوکوهک به دوره صفوی برمی گردد و از یک طبقه و ۲ ایوان تشکیل شده و از سنگ لاشه و گچ ساخته شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: از ویژگی های آن می توان به استفاده از مصالح سنگ در همه قسمت‌های بنا، مستقل بودن و ارتباط نداشتن حجره‌های آن با یکدیگر و نزدیکی به شهر شیراز اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: هرچند درحال حاضر توسعه و تعمیرات و یا دخل و تصرف چندانی در بنا به چشم نمی خورد اما بیشتربخش‌های کاروان سرا به شدت تخریب شده است.

ثابت‌ اقلیدی گفت: کاروانسرای دوکوهک درابتدای جاده شیراز به سپیدان واقع شده و سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۱۰۷ درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: کاروانسرای دوکوهک نیازمند احیا است و بی تردید با مشارکت بخش خصوصی و خیران میراث فرهنگی مرمت و بنا مرمت و احیا می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true