×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
نتیجه سفر هوکشتاین به بیروت/فرستاده آمریکا دست خالی برگشت

نتیجه سفر هوکشتاین به بیروت/فرستاده آمریکا دست خالی برگشت، منابع لبنانی گزارش دادند که هوکشتاین در سفر دیروز خود به بیروت حامل شروط و پیشنهادات غیرمنطقی و یکجانبه از طرف رژیم صهیونیستی بود، اما مقامات لبنانی تعامل مثبتی با این موضوع نداشتند و تاکید کردند قطعنامه ۱۷۰۱ به همان شکلی که هست باید اجرا شود.

 

به گزارش فارس آگاه، در حالی که «عاموس هوکشتاین» مشاور ویژه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته بعد از بمباران وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در بیروت، به لبنان سفر کرد و همزمان با سفر او، صهیونیست‌ها به تجاوزات شدید علیه مراکز غیرنظامی در بیروت ادامه می‌دادند، برخی منابع آگاه جزئیات برنامه هوکشتاین در لبنان و پیشنهاداتی را که برای ایجاد تغییر در قطعنامه ۱۷۰۱ با خود آورده بود، فاش کردند.

پیام ارعاب فرستاده آمریکا برای لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به این منظور به نقل از منابع دیپلماتیک عربی، اعلام کرد که هوکشتاین قبل از آمدن به بیروت تماس‌های گسترده‌ای با طرف اسرائیلی داشته و مقامات این رژیم به او اطلاع دادند که وارد هیچ توافقی که شروط آنها را برآورده نکند، نمی‌شوند و هیچ آتش بسی قبل از توافق کامل وجود نخواهد داشت.

این منابع گفتند هوکشتاین با تیم خود روی تهیه یک پیشنویس به زبان دیپلماتیک کار کرد اما نتوانست فرمولی را پیدا کند که هم خواسته‌های اسرائیل را محقق سازد و هم لبنان، آن را تایید کند. او قبل از سفرش به بیروت از طریق محافل دیپلماتیک و به ویژه از طریق تیم سفارت آمریکا در بیروت، به رهبری «لیزا جانسون» سفیر ایالات متحده در لبنان، برای چندین طرف لبنانی پیغام فرستاد، با این مضمون که لبنان در موقعیتی نیست که بتواند گفتگوی زیادی انجام دهد و اگر پیشنهاد را نپذیرد، این به معنای ادامه جنگ بوده و حملات اسرائیل خشونت آمیزتر خواهد شد.

به گفته منابع مذکور، رژیم صهیونیستی یک شب قبل از سفر هوکشتاین به بیروت، بمباران وحشیانه‌ای در این شهر انجام داد تا به نماینده آمریکا در رساندن پیام خود به لبنانی‌ها کمک کند. هوکشتاین یک کاغذ با خود به همراه داشت که آن را به «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان ارائه کرد.

این نماینده ایالات متحده همچنین با پرسنل دیپلماتیک و امنیتی آمریکا در مقر سفارت این کشور در بیروت، جلسه‌ای برای ارائه یک سری توضیحات عمومی برگزار کرد . مهمترین چیزی که هوکشتاین در این جلسه گفت این بود که او در این ماموریت خود اصلاً به مسئله انتخاب رئیس جمهور لبنان نمی‌پردازد.

طرح آمریکا و اسرائیل برای زیر و رو کردن قطعنامه ۱۷۰۱

منابع دیپلماتیک عربی در ادامه گزارش دادند که هوکشتاین دیدگاه جدیدی را درباره قطعنامه ۱۷۰۱ بر اساس اصول مختلف ارائه داده و اصلاحات پیشنهادی در این قطعنامه صرفاً به ساز و کار اجرایی محدود نمی‌شود. فرستاده آمریکا مقاله‌ای با خود داشت که طبق آن، متن مقدمه قطعنامه ۱۷۰۱ باید اصلاح شود تا به قطعنامه‌ای با هدف برقراری صلح در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و جلوگیری از هرگونه حضور مسلحانه در مناطق لبنانی نزدیک به مرزها، تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، همچنین در سند پیشنهادی که هوکشتاین با خود به بیروت آورده بود، درخواست می‌شود که دامنه جغرافیایی اختیارات تصمیم گیری نیروهای بین المللی (یونیفل) تا شمال رودخانه لیتانی به مسافت ده‌ها کیلومتر افزایش یابد و همچنین تعداد نیروهای بین‌المللی مستقر در جنوب لبنان، به شکل قابل توجهی بیشتر شوند و شمار نیروهای ارتش لبنان که قرار است در جنوب مستقر گردند هم افزایش یابد.

سند هوکشتاین همچنین شامل گسترش وظایف نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان بود؛ به طوری که این نیروها حق بازرسی هر مرکز یا وسیله نقلیه و یا منزلی را که مشکوک به وجود سلاح در آن باشد، داشته باشند و همچنین بتوانند آزادانه و حتی غافلگیرانه در هر منطقه‌ای که در قطعنامه به عنوان مناطق تحت اختیار آنها معرفی شده است، بدون اجازه از مقامات لبنانی، گشت زنی کنند. همچنین نیروهای بین‌المللی می‌توانند عملیات‌های پهپادی در حریم هوایی همه مناطقی که تحت اختیار آنهاست انجام دهند و اگر بخواهند این عملیات‌ها را به مناطق دیگر گسترش دهند، باید در همکاری با ارتش لبنان باشد.

بر این اساس، در سند پیشنهادی که هوکشتاین به خود آورده بود، بر گسترش دامنه فعالیت نیروهای بین‌المللی از جنوب تا شمال از جمله بنادر لبنان و حق بررسی هویت کشتی‌هایی که به سمت این بنادر می‌آیند، تاکید شده است. همچنین تیم‌های نظارتی از نیروهای بین المللی، در فرودگاه‌های غیرنظامی فعال و یا بسته مستقر می‌شوند. استقرار برج‌های مراقبت و ایست‌های بازرسی نیروهای بین المللی در امتداد مرزهای زمینی لبنان با سوریه نیز از جمله دیگر شروط مطرح شده در سند تغییر قطعنامه ۱۷۰۱ است که هوکشتاین با خود آورده بود.

هوکشتاین بازهم دست خالی برگشت؟

بر اساس اطلاعات الاخبار، فرستاده آمریکا سعی کرد این پیشنهادات کاملاً غیرمنطقی و یک جانبه را به گونه‌ای ارائه کند که انگار این پیشنهاد، لبنانی‌ها را جذب خواهد کرد و موافقت اولیه میقاتی و نبیه بری را کسب می‌کند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که او پاسخ مثبتی از مقامات لبنانی دریافت نکرد و این نشان می‌دهد هوکشتاین به سرعت به لبنان برنمی‌گردد؛ مگر اینکه تحولاتی رخ دهد که او را مجبور به اصلاح ایده‌های خود کند.

منابع لبنانی گزارش دادند که نبیه بری به هوکشتاین گفته است که قطعنامه ۱۷۰۱ کاملا واضح و روشن بوده ونیازی به اصلاح ندارد و همه لبنانی‌ها بر سر اجرای دقیق این قطعنامه بدون هیچ تغییری، اتفاق نظر دارند. ایالات متحده باید به دنبال راهکارهایی برای توقف نقض قطعنامه ۱۷۰۱ توسط اسرائیل باشد و درباره اقدامات یک جانبه صحبت نکند.

این منابع گفتند که همچنین نجیب میقاتی هم به نماینده آمریکا گفته پیشنهادی که او می‌دهد مورد قبول هیچکس در لبنان نخواهد بود. همچنین هوکشتاین در لبنان برخی جملات را شنید مبنی بر اینکه حزب الله معتقد است، اسرائیل در وضعیتی نیست که بتواند شروط خود را به لبنان تحمیل کند.

بر اساس اطلاعات رسیده به روزنامه الاخبار، نماینده آمریکا با بررسی نوع پاسخ‌هایی که از مقامات لبنانی شنیده بود، تلاش زیادی برای کشف مواضع حزب الله داشت و همانند افسران سازمان سیا که چندی قبل به بیروت سفر کرده بودند، سعی می‌کرد نقاط ضعفی که مقاومت ممکن است در این مدت پیدا کرده باشد را کشف کند.

منابع مربوطه گفتند: آمریکایی‌ها می‌دانند که صحبت از راهکار دیپلماتیک در میان جنگ همه جانبه و ظالمانه توسط رژیم صهیونیستی علیه لبنان، بی معنا بوده و موضع مقاومت این است که فارغ از همه صحبت‌های بیهوده‌ای که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی مهره‌های آنها در داخل لبنان مطرح می‌کنند، اما در نهایت، مقاومت است که سرنوشت لبنان را رقم می‌زند.

بر اساس این اطلاعات، فرستاده آمریکا به مقامات لبنانی گفت قطعنامه ۱۷۰۱ از سوی دو طرف هم رعایت نشده و نیاز به اصلاحاتی در ساز و کار اجرایی آن وجود دارد.

موضع واحد لبنانی‌ها هم این بود که مخالفتی با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ ندارند، اما سازمان ملل باید ساز و کار جدیدی ارائه کند که یک بار برای همیشه به همه انواع تجاوزات اسرائیل اعم از زمینی، دریایی و هوایی به لبنان پایان داده شود؛ چرا که بعد از صدور قطعنامه ۱۷۰۱ در سال ۲۰۰۶ تاکنون، اسرائیل بیش از ۳۰ هزار بار حاکمیت لبنان را نقض کرده است. بنابراین هر ساز و کار جدیدی که برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ ارائه داده می‌شود، باید تضمین کند که این قطعنامه دیگر هرگز نقض نخواهد شد. لبنانی‌ها در تمام این مدت به قطعنامه مذکور پایبند بوده‌اند و بنابراین باید تضمینی ارائه شود که اسرائیل به تمام تجاوزات خود پایان می‌دهد.

لبنان باز هم آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریخت

با توجه به اطلاعاتی که به روزنامه الاخبار رسیده است، اصولی که بیانگر موضع واحد لبنانی‌ها در برابر پیشنهاد مذکور طرف آمریکایی و صهیونیستی است به شکل زیر می‌باشد

– اول اینکه هیچ بحث و تحقیقی نمی‌تواند به سلاح مقاومت خارج از محدوده جغرافیایی تعیین شده در قطعنامه ۱۷۰۱ بپردازد و تحت هیچ شرایطی این محدوده نمی‌تواند گسترش پیدا کند و تغییری در آن ایجاد شود.

– هرگونه استقرار نیروهای بین‌المللی یا هرگونه نیروی خارجی در امتداد مرزهای لبنان با سوریه رد می‌شود؛ زیرا این امر در وهله نخست با حاکمیت لبنان در تضاد است و همچنین ماهیت روابط لبنان و سوریه را که طبق قانون اساسی لبنان، یک رابطه متمایز است، زیر سوال می‌برد. بنابراین لبنان هرگز نمی‌تواند این موضوع را بدون موافقت سوریه قبول کند و البته نه سوریه و نه لبنان، با چنین موضوعی موافقت نخواهند کرد.

روشن است که آمریکایی‌ها این شرط را در راستای منافع خودشان وضع کرده‌اند؛ زیرا می‌خواهند نیروهای اروپایی (یونیفل) را به مناطق نزدیک به پایگاه‌های اصلی روسیه در سوریه بیاورند.

– شورای امنیت سازمان ملل متحد یا قدرت‌های بزرگ هرگز نمی‌توانند بدون کسب موافقت کامل لبنان و بدون در نظر گرفتن هویت این کشور، هیچ کشور جدیدی را به کشورهای فعال در یونیفل در جنوب لبنان اضافه کنند.

– صحبت از نظارت بر اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ به وضوح به معنای تلاش برای بازگشت کامل به چیزی است که قبلا آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات قبل از صدور قطعنامه مذکور در سال ۲۰۰۶ مطرح کرده بودند. نظارت آمریکا و انگلیس بر تمام سازوکارهای نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان، چیزی است که مقاومت به شدت آن را رد می‌کند و به همه طرف‌های مربوطه ابلاغ کرده که هرگز اجازه نمی‌دهد آمریکا یا انگلیس و یا حتی آلمان، نقشی در نظارت بر فعالیت‌های یونیفل و یا ارتش لبنان داشته باشند؛ به ویژه اینکه نظارت این کشورها بر کار نیروهای مذکور در واقع به معنای نظارت اسرائیل بر کار این نیروهاست.

اما درباره نتیجه سفر فرستاده آمریکا به بیروت، یک مقام برجسته لبنانی در جمع‌بندی نتیجه این سفر گفت: دیدار هوکشتاین با طرف‌های لبنانی شامل پیشنهادات متقابل بوده و آنها به صحبت‌های یکدیگر گوش داده‌اند.

این مقام لبنانی که نام او فاش نشده است، می‌گوید: هوکشتاین عامدانه در شرایطی که اسرائیل به شکل وحشیانه بیروت را بمباران می‌کرد، به این شهر آمد و در واقع قصد داشت پیام‌های رعب و وحشت برای لبنانی‌ها بیاورد و این فضا را ایجاد کند که لبنانی‌ها مجبور به پذیرش هر شرطی باشند. در سخنان هوکشتاین صراحتاً مشخص بود که او می‌گوید آمریکا و اسرائیل از اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ به شکلی که اکنون هست خودداری می‌کنند و باید تغییراتی در آن ایجاد شود.

شروط یکجانبه صهیونیست‌ها برای پایان جنگ

مقام مذکور خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت بسیار دشوار و حساس است؛ زیرا لبنان هرگز نمی‌تواند شروطی را که هوکشتاین مطرح کرد بپذیرد. توافق دقیقی برای گام‌های بعدی حاصل نشده و احتمال بازگشت هوکشتاین به لبنان قبل از انتخابات آمریکا بعید است؛ مگر اینکه بخواهد چیزی کاملاً متفاوت از پیشنهادات کنونی خود به بیروت بیاورد‌.

از طرف دیگر، منابع اسرائیلی به وب سایت آمریکایی اکسیوس فاش کردند که اسرائیل سندی را به ایالات متحده تحویل داده که حاوی شرایط‌ تل آویو برای پایان دادن به جنگ در لبنان است.

بر اساس این گزارش، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این سند را به کاخ سفید تحویل داده و محتوای این سند نتیجه گفتگوهای انجام شده میان «ران درمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل با وزارت جنگ و ارتش درباره شروطی است که اسرائیل طبق آن به جنگ در لبنان پایان می‌دهد. در این سند، اسرائیل شرط گذاشته که ارتش آن باید از عدم تسلیح دوباره حزب الله و بازسازی زیرساخت‌های نظامی آن در مناطق جنوبی نزدیک به مرزها اطمینان حاصل کند و نیروی هوایی اسرائیل در حریم هوایی لبنان آزادی عمل داشته باشد.

به نقل از تسنیم، یک مقام آمریکایی در این زمینه اعلام کرد که بسیار بعید است لبنان و یا جامعه بین‌المللی با این شروط موافقت کنند؛ زیرا شروط اسرائیل علناً به معنای تجاوز به حاکمیت لبنان است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true