×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
نجات در ثانیه ۳۰!

افزایش ۳برابری بودجه آتش نشانی شیراز در ۲سال، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، تنها ۳۰ ثانیه فرصت دارند لباس و تجهیزات خود را به تن کنند… . این شاید در سخن آسان باشد اما در عمل کاریست بسیار دشوار این را زمانی بیشتر دریافتم که در چالشی که رئیس سازمان آتش نشانی در نشست خبری در آستانه۷مهر ماه روز آتش نشان برای خبرنگاران حاضر برگزار کرد،آزمودم. داوطلب انجام این کار را شدم اما وقتی در عمل وارد شدم پوشیدن این حجم از لباس و تجهیزات آن هم  تنها در ۳۰ ثانیه غیر ممکن شد. ثانیه هایی که هر چند در این چالش توام با شوخی و خنده گذشت اما در واقعیت هر لحظه اش به جان یک شهروند بسته شده است. لباس‌ها و تجهیزاتی که به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ۱۲ کیلوگرم وزن دارند و البته تهیه یک دست کامل آن بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

البته  شاید آسانترین کار آتش نشان‌ها به تن کردن همین لباس‌ها باشد، چرا که آنها در ادامه باید گاه در ماموریت‌هایی حضور یابند که سخت ترین آزمون زندگی هر کسی می‌تواند باشد و آن آزمون  ایثارگری و فدا کردن جانشان برای نجات دیگر هم نوعان خودشان است.

هفته گرامیداشت آتش‌نشان در حالی چند روز دیگر آغاز می‌شود که هنوز از خود گذشتگی آتش‌نشانان پلاسکو تهران و جانفشانی آتش‌نشانان در حادثه برمشور شیراز از یادها نرفته است.

سازمان آتش نشانی شیراز طی چند سال اخیر شاهد تحولات خوبی بوده است، موضوعی که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شیراز نیز  در نشست مشترک این کمیسیون با معاونت خدمات شهری و سازمان آتش نشانی به آن  اشاره کرد با تاکید بر اجرای ۱۸ ابر پروژه حوزه خدمات شهری و تحول حوزه خدمات شهری گفت: مهمترین اتفاق در این حوزه  تصویب طرح جامع آتش نشانی شیراز است که از نظرات تمامی نخبگان، صاحب نظران و مراکز علمی استفاده شده است، این یعنی هر اتفاقات این حوزه در یک بازه زمانی طولانی مدت پیش بینی و معلوم شده که سازمان در هر زمانی باید چه اقداماتی را انجام دهد.

مسعود زارعی با بیان اینکه آمار و ارقام نشان دهنده پیشرفت‌های آتش‌نشانی چه در افزایش زیرساخت‌ها و چه در افزایش کیفیت خدمات و تجهیزات است، در خصوص پلمپ مدرسه مهر تابان به دلیل عدم توجه مسئولین این مدرسه به ایمن‌سازی و انتقال آن به مکانی امن افزود: یکی از اقدامات ما نظارت بر ایمنی اماکن به ویژه اماکن عمومی مثل مکان های تجاری و مدارس است تا از تکرار اتفاقاتی مثل  مترو پل آبادان پیشگیری شود و در این رابطه نیز به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم.

ناظر شورای شهر در سازمان آتش نشانی با اشاره به چند برابر کردن بودجه این سازمان گفت: در خصوص مدرسه مهر تابان از ۱۰ سال قبل قرار بود این مدرسه به دلیل ناایمن بودن جابه جا شود اما تا کنون جابه جایی صورت نگرفته و سال قبل در آخرین مورد قرار بود بر جابه جایی پافشاری شد اما چون اواخر شهریور بود با وساطت استاندار فارس قرار شد آنها یک تعهد محضری بدهند که سال بعد یعنی امسال جابجا شوند اما نه تنها تعهد ندادند به فعالیت خود نیز ادامه دادند.

وی افزود: این مرکز دارای ۱۴ مشکل ایمنی است و ما به عنوان متولی مدیریت شهری نمی‌توانیم جان ۹۰۰ دانش آموز را به خطر بیاندازیم و از فرماندار شیراز به عنوان رئیس شورای تامین درخواست داریم این موضوع را دنبال کنند و در کمیسیون سلامت خط، قرمز ما امنیت جان شهروندان است.

زارعی گفت: مسئولین این مدرسه دوسال قبل هم برای رییس جمهور نامه نوشتند و امروز هم با جنجال و ساخت و کلیپ سعی دارد با جلوه دادن این کار به یک اقدام سیاسی کار خود را ادامه دهند،وضعیت ایمنی این مدرسه به حدی بحرانی است که حتی اگر اتفاقی رخ دهد ماشین آتش نشانی نمی‌تواند وارد شود و از سوی دیگر راه عبور را بسته است و این باعث ترافیک زیادی در این محل می‌شود.

وی افزود: بحث ما تعطیلی این مدرسه نیست بلکه انتقال آن به محیطی امن است. این در حالی است که مسئولین مدرسه به رغم دریافت شهریه نجومی اما حاضر نیستند پس از ده سال  یک مکان امن برای دانش آموزان خود بگیرند.

زارعی در خصوص پادرمیانی برخی مسئولین ارشد برای بازشدن این مدرسه گفت: در طی ۴مرحله در کمیسیونهای ماده ۱۰۰ و حتی دیوان عالی رای به بسته شدن مدرسه در این محل داده اند اما مسئولین مدرسه تمکین نکرده اند.

امروز مسئولین در آزمون سختی هستند و ما الان این محل را پلمپ کردیم اما مسئولانی که توان آن را دارند که پلمپ آن را باز کنند یادشان باشد هنوز دانش آموزان حادثه دورودزن خوب نشدند. اگر مسئولی رای به باز کردن این مدرسه می‌خواهد بدهد باید مسئولیت آن را نیز از دوش آتشنشانی و شهرداری بردارد و خودشان تعهد رسمی و امضا بدهند که مسئولیت هر گونه حادثه را به عهده می گیرند.

عیدی پور با اشاره به موفقیت‌های ورزشی این حوزه  از ایمن سازی بازار وکیل با نصب سیستم های اطفا حریق گفت: ایمن سازی کف بازار به عهده ما، بدنه به عهده مغازه داران و سقف به عهده میراث فرهنگی است که ما به تعهدات خود عمل کردیم و ۲۷ جعبه مخصوص آتش نشانی در آنجا نصب شده است.

وی در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن هم گفت: در این زمینه طبق پایش اولیه، که انجام دادیم ما دو چالش را در این ساختمان‌ها داریم یکی سازه ناایمن و دوم تاسیسات اتش نشانی ناایمن است  و امروز  از دیدگاه حریق ۲۰ ساختمان پرریسک در شیراز داریم که باید تدبیری برای آنها اندیشیده شود.

عیدی پور از ۷برابر شدن حوادث ناشی از مشکلات آسانسور به دلیل قطعی برق در مرداد ماه  و تلف شدن انرژی زیادی در اتش نشانی خبرداد و گفت: امروز جدای از تهران، شیراز با وجود ۱۴۳۰ شیر هیدرانت با فاصله نسبت به مشهد با بیش از ۷۰۰ شیر، دارای بیشترین شیر هیدرانت است و ۱۴۰ شیر دیگر نیز به زودی نصب می‌شود. محل نصب همه شیرها مشخص است که تاافق ۱۴۲۰ باید ۷۵۰ شیر دیگر اضافه شود. البته در بافت تاریخی برای کاهش عرض معتبر و تسهیل عبور و مرور این شیرها به صورت زیر زمینی هستند.

* افزایش بودجه و اجرای پروژه‌های جدید در سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز

معاون حوزه محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز هم با اشاره به تدوین طرح جامع ایمنی و آتش نشانی و تهیه اسناد بالادستی به عنوان نقشه راه از قرار گرفتن این سازمان در میان سه سازمان آتش نشانی برتر کشور خبر داد وگفت: تنها سال گذشته  ۲۴ هزار تماس و عملیات امداد و نجات در این سازمان ثبت شد و اقدامات  خوبی به ویژه  در پیشگیری انجام  گرفته و تجهیزات و امکانات مناسبی نیز تهیه شده است.

روح ا… خوشبخت با اشاره به افزایش کلان پروژه حوزه خدمات شهری از ۱۵ به ۱۸ پروژه و اینکه ۳مورد از این پروژه ها مربوط،به حوزه اتش نشانی است افزود: ساخت ایستگاه‌های آتش نشانی، تهیه و خریداری تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز که بعضا وارداتی هستند از جمله  نردبان ۵۷ متری، بازنگری در اسناد بالادستی و میانی، برگزاری پویش های نجات طبیعت، چهارشنبه سوری اصیل از جمله برخی اقدامات این حوزه در یکسال گذسته بوده است.

وی با اشاره به افزایش سه برابری بودجه سازمان آتش نشانی از ۷۰ میلیارد سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۱٠ میلیارد در سال جاری افزود:البته این بودجه جدای از ساخت و بازسازی ایستگاه‌های جدید و قدیم است که توسط مناطق شهرداری انجام می‌شود.

* پیشرفت‌های چشمگیر سازمان آتش‌نشانی شیراز در سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز هم با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ۷مهر روز آتش نشان ضمن ارایه گزارشی از برخی فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه گفت: از بودجه ۱۰۹ میلیارد سال قبل ۹۵ درصد جذب شده، و امسال نیز بودجه ۲۰۷ میلیارد تومانی تصویب شد.

عیدی پور با اشاره به انجام ۲۴ هزار عملیات در سال گذشته افزود: در راستای ارتقا فرهنگ ایمنی سال قبل پویش‍های مختلفی را برگزار کردیم که نتایج آن را امسال در کاهش حوادث دیدیم از جمله پویش نجات طبیعت، پویش چهارشنبه اصیل، پویش زمستان شاد در خصوص گازگرفتگی که با اجرای آنها از دو سال در چهارشنبه سوری شاهد کاهش ۸۰ درصدی حوادث بودیم و در پویش زمستان شاد شاهد کاهش فوتی ناشی از گازگرفتگی از ۷نفر سال ۱۴۰۱ به یک نفر در سال ۱۴۰۲ بودیم.

وی از ۵۴ هزار ساعت آموزش ۱۰۸ هزار نفر در مدارس، مهدهای کودک و آتش نشان داوطلب خبر داد و افزود:  امسال ما کار خود را  با شعار شیراز من شیراز ایمن شروع کردیم و در این مدت  بالغ بر ۱۷ هزار بازدید ایمنی از واحدهای تجاری،پایان کار، اداری و مدارس داشتیم و بیش از ۱۵ تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف بستیم.

عیدی پور افزود: تمام این کارها باید منتج به کاهش حوادث می‌شد که در این ارتباط در  ۶ماه اول امسال نسبت به سال قبل شاهد کاهش ۱۱درصدی حوادث بودیم به طوری که در حوزه اتش سوزی ۳۸ درصد کاهش داشتیم و با احرای پویش نجات طبیعت شیراز در پیرامون شیراز امسال ۴۵ درصد آتش سوزی‌های زمین‌ها و منابع طبیعی کمتر شد .

وی افزود: در راستای  آمادگی و کاهش مدت زمان رسیدن به صحنه حوادث اقدامات زیر ساختی متعددی انجام شده از جمله  ساخت ۴ایستگاه جدید و تجدید بنا ۵ ایستگاه و امروز همزمان ۹ ایستگاه جدید و قدیمی در حال ساخت است

رئیس سارمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: امسال در فاز اول ۹۰ میلیارد تومان از تجهیزات خریداری شده سازمان رونمایی شد که از جمله آنها می‌توان به ۱۴۰ شیر هیدرانت، دو دستگاه موتور چابک مجهز به تجهیزات اطفا و ایمنی و نردبان ۵۶ متری اشاره کرد.

وی افزود: یکی از مواردی که در شهرهای دیگر توجه کمی به آن می شود و ما در آتش‌نشانی شیراز آن در دستور کار داریم، استفاده از تکنولوژی نوین و روز است. که در این رابطه اولین مرکز واقعیت مجازی (متاورس) برای ارتقا سطح توان عملیاتی نیروها راه اندازی می‌شود. در این تکنولوژی نیروها در یک عملیات مجازی شرکت کرده و خود را محک می‌زنند. تجهیز تمامی آتش‌نشان‌ها به دوربین ثبت وقایع، ورود دو پهپاد اطفا حریق و استفاده از ربات‌های جدید آتش نشان مطابق با تکنولوژی روز دنیا از دیگر مواردی است که در دستور کار امسال سازمان قرار دارد.

عیدی پور ادامه داد:همچنین امسال مجوز اعزام ۱۲ نفر از نیروهای مستعد آتش نشانی به آکادمی بین المللی آتش نشانی در بلاروس را دریافت کردیم که به زودی عازم این دوره آموزشی یکماهه در این کشور شده تا آخرین دستاوردهای روز آتشنشانی دنیا اشنا شوند که پس از تهران که دهه ۸۰ اعزام داشت شیراز دومین شهر است.

وی با اشاره به هزینه ۶میلیارد تومانی این سفر گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه نیروی انسانی دریافت مجوز استخدام ۳۰۸ آتش‌نشان تازه نفس است که امسال آزمون آن برگزار خواهد شد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true