×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
نظارت هوشمند بر عملکرد مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی در فارس

نظارت هوشمند بر عملکرد مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی در فارس، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان فارس از فعالیت ۱۹ مرکز آموزش علمی ـ کاربردی در استان خبر داد که از این تعداد ۱۴ مرکز در شیراز و ۵ مرکز در شهرستان‌های‌ استان مشغول به فعالیت هستند.

 

 

به گزارش فارس آگاه، شاهرخ جم امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی که در سالن جلسات مجمع کارآفرینی و نوآفرینی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شعار دانشگاه علمی ـ کاربردی بحث اشتغال و کارآفرینی است و محقق نخواهد شد مگر اینکه افراد متخصص و ماهر تربیت شده که بدون آموزش اضافی جذب مراکز صنعتی و خدماتی شوند.

وی بحث صلاحیت حرفه‌ای را مورد مهمی در استخدام و شاغل شدن افراد دانست و بیان کرد: افراد باید قبل از ورود به مشاغل بتوانند صلاحیت حرفه‌ای و شغلی خود را احراز کنند.

جم اظهار کرد: رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی بر پایه دانش کاربردی صورت می‌گیرد و این دانش کاربردی با برنامه‌ریزی‌های درسی و تجهیزات به روز که در حال استفاده در جامعه هستند محقق می‌شود.

وی ادامه داد: رسالت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تربیت نیروهای متخصص است که با تکیه و تأکید بر اهمیت کار و مهارت‌آموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی اتفاق خواهد افتاد.

جم با بیان اینکه در دانشگاه آموزش عالی ۲ زیر نظام وجود دارد، افزود: زیر نظام نظری و زیر نظام مهارتی هر ۲ در آموزش عالی کشور وجود دارد که دانشگاه علمی ـ کاربردی با زیر نظام مهارتی در سطح ۴ به بالا و سازمان فنی و حرفه‌ای در سطح پایین‌تر قرار گرفته و محدودیتی در پذیرش دانشجو ندارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان فارس، تصریح کرد: ورود به این دانشگاه از طریق سازمان سنجش باسابقه تحصیلی و آموزشی اتفاق می‌افتد و امکان ادامه تحصیل برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وجود دارد.

وی در خصوص وجه تمایزی که دانشگاه علمی ـ کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها دارد، گفت: مراکز علمی ـ کاربردی به دلیل اهمیت آموزش مهارتی در جوار مجتمع‌های صنعتی و کارخانه‌ها واقع می‌شوند و در آن‌ها در واقع ۳۰ درصد آموزش‌ها مباحث نظری و ۷۰ درصد، آموزش مهارتی را تشکیل می‌دهد. بخش‌هایی که دانشگاه در بر می‌گیرد به ۴ قسمت تقسیم می‌شود، صنعت، هنر، کشاورزی و مدیریت و خدمات اجتماعی که تقریباً تمام مشاغل را در بر می‌گیرد.

جم اظهار کرد: بحث آمایش موضوع مهمی است که آموزش عالی بیشتر روی آن تکیه می‌کند، به عنوان مثال در سال گذشته در سطح کشور ۸ هزار و ۷۷۵ کد رشته محل داشتیم اما در سال ۱۴۰۳ برخی از این کد رشته محل‌ها با توجه به شرایط موجود و خاص هر منطقه منحل شده و اجازه پذیرش دانشجو را ندارند یا اینکه با توجه به شرایط محیط به این کد رشته‌ها افزوده خواهد شد. با این تمهیدات در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش پذیرش دانشجو داشتیم، طبق برآوردی که انجام شد ۷۳ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی در کسب و کارهای مختلف به طریق متنوع شاغل شدند.

وی تعداد دانشجویان در سطح استان فارس را قبل از سال ۱۴۰۳، ۸ هزار و ۴۲۳ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۶۸۵ نفر خانم و ۵ هزار و ۷۳۸ را آقایان تشکیل می‌دهند که اکثراً بومی هستند. ۱۴ مرکز آموزش علمی ـ کاربردی در سطح شیراز و ۵ مرکز آموزش علمی ـ کاربردی در شهرستان‌ها وجود دارد که البته تا سال گذشته ۲۰ مرکز فعال داشتیم که یکی از آن‌ها مرکز جهاد دانشگاهی بود که به دلیل سیاستی که از طرف ارگان جهاد دانشگاهی وجود داشت این مرکز منحل شد که در حال حاضر ۱۹ مرکز علمی ـ کاربردی در سطح استان فارس وجود دارد.

جم در ادامه سخنان خود بحث تضمین کیفیت آموزش‌ها را به عنوان یک مولفه مهم دانست و گفت: یکی از وظایف عمده دانشگاه علمی ـ کاربردی، بحث ارزیابی نظارت است. رصد مدرسان دانشگاه و اینکه با کیفیت بالا کلاس‌داری کنند به وسیله نظارت هوشمند و از طریق سیستم‌های آی تی به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد که این کار ضمانت آموزشی ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود جایگاه دانشگاه علمی کاربردی بالا رود.

وی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد که با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت تغییر پیدا کرده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد