در سالهای اخیر، جهان با دگرگونیهای عمیق در ساختار تجارت و شبکههای حملونقل مواجه شده است. تحولات ژئوپلیتیکی، ظهور کریدورهای نوین منطقهای، رقابت میان مسیرهای آسیایی–اروپایی و دیجیتالیسازی سریع زنجیرههای تأمین، مسیرهای سنتی را در معرض بازآرایی قرار داده است. در چنین بستری، کشورها و شرکتهایی موفق خواهند بود که بتوانند با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی، نقش فعال و هوشمندانهای در معماری مسیرهای جدید ایفا کنند.
به گزارش فارس آگاه: در منطقه خاورمیانه، نمونههای موفق از عربستان، امارات و عمان نشان دادهاند که توسعه بنادر، شبکههای حملونقل دریایی و ریلی، پارکهای لجستیکی و زیرساختهای دیجیتال، زمانی به نتیجه رسیدهاند که بخش خصوصی قدرتمند، سرمایهگذار و بینالمللی در خط مقدم قرار داشته است. این الگو ثابت میکند که موتور اصلی تحول لجستیک در جهان امروز، دولتها نیستند؛ بلکه بخش خصوصی چابک، متخصص و جهانی است که مسیرهای تجارت را بازتعریف میکند.
ایران نیز با بهرهگیری از موقعیت ممتاز جغرافیایی خود و حضور شرکتهای توانمند، میتواند در این «معماری جدید» سهم مهمی داشته باشد. اما شرط اصلی آن، تقویت نقش بخش خصوصی و میداندادن واقعی به شرکتهایی است که تجربه عملیاتی، توان مذاکره بینالمللی و شبکه ارتباطی گسترده دارند.
همانگونه که تشکل ملی کشتیرانی، (انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران) ، طی سالهای اخیر توانسته است بهعنوان تنها حامی واقعی بخش خصوصی در این صنعت نقش مؤثر و سازندهای ایفا کند، امید میرود دولت نیز با حمایت عملی، ایجاد بسترهای رقابتی و گشودن مسیر برای فعالیت آزادانه و توسعه تجارت، زمینه نقشآفرینی گستردهتر بخش خصوصی را فراهم آورد.
در این میان، کشتیرانی بینالمللی آنیلدریا طی سالهای اخیر توانسته است با توسعه شبکه عملیاتی در ایران، امارات و سایر بازارهای منطقه، الگویی نو از همکاریهای لجستیکی و دریایی مبتنی بر استانداردهای جهانی ارائه دهد. آنیلدریا امروز نهتنها یک شرکت حملونقل دریایی است، بلکه یک بازیگر بینالمللی در زنجیره تأمین منطقهای محسوب میشود؛ مجموعهای که با پلتفرمهای دیجیتال، شبکه شرکای راهبردی در خلیج فارس، آسیای میانه، هند، چین و اروپا، و توانایی پوشش خدمات چندوجهی، توانسته است در بسیاری از پروژههای حساس و فرامرزی نقشآفرینی کند.
تجربه ما نشان میدهد که شرکتهای ایرانی، در صورت برخورداری از زیرساخت مدیریتی و استانداردهای جهانی، میتوانند در رقابت منطقهای و بینالمللی عملکرد درخشانی داشته باشند. آنیلدریا با اتکا بر همین رویکرد، امروز قادر است عملیات دریایی، بندری، ترانشیپ، لجستیک چندوجهی و مدیریت مسیرهای پیچیده منطقهای را با سطحی از چابکی و شفافیت انجام دهد که مورد انتظار بازارهای جهانی است. این جایگاه، نتیجه سالها سرمایهگذاری در دیجیتالسازی، استانداردسازی، مدیریت داده، آموزش، توسعه شبکه خارجی و تعامل حرفهای با بنادر و خطوط کشتیرانی بینالمللی است.
در عصر جدید لجستیک، فناوری نقشی تعیینکننده دارد. استفاده از هوش مصنوعی، سیستمهای هوشمند پیشبینی، ردیابی بلادرنگ، اتوماسیون فرآیندها و مدیریت داده، امروز تفاوت میان بازیگران پیشرو و شرکتهای سنتی را رقم میزند.
آنیلدریا با اجرای برنامه تحول دیجیتال و ایجاد ساختارهای مدیریتی مبتنی بر داده، گام مهمی در جهت همراستایی با جریانهای جهانی برداشته است؛ اقدامی که کیفیت خدمات، سرعت عملیات و قابلیت اتصال ما با شرکای بینالمللی را بهبود بخشیده است.
بازآرایی مسیرهای لجستیکی جهان برای ایران یک فرصت استراتژیک و تاریخی است؛ فرصتی که تنها با مشارکت فعال بخش خصوصی، گسترش ارتباطات خارجی، سرمایهگذاری در شبکههای حملونقل و پذیرش استانداردهای جهانی قابل تحقق است. امروز شرکتهای بزرگ خصوصی در خلیج فارس و اروپا مسیرهای تجارت را تعیین میکنند؛ و ایران نیز باید با تقویت شرکتهای حرفهای و بینالمللی خود، سهمی واقعی در این نقشه جدید داشته باشد.
نمایشگاه بینالمللی حملونقل و لجستیک امسال، فرصتی است تا بار دیگر تأکید کنیم: آینده لجستیک منطقه و مسیرهای نوظهور جهانی را شرکتهایی میسازند که تفکر بینالمللی، شبکه عملیاتی گسترده، فناوریمحوری و توان اجرایی دارند. کشتیرانی آنیلدریا با اتکا بر تجربه منطقهای، روابط بینالمللی قدرتمند و رویکردی کاملاً حرفهای، آماده است در این معماری جدید، نقشی پررنگ و اثرگذار ایفا کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نهمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که از ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه در مصلای تهران برگزار میشود، میتوانید با شمارههای ۰۲۱۲۲۸۹۳۰۰۸ تماس گرفته یا به سایت www.irantransexpo.com مراجعه نمایید.


