×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
نقش برجسته سراب بهرام فارس تخریب نشده است/ پاکسازی آثار دوده ترقه از تاج بهرام + فیلم

نقش برجسته سراب بهرام فارس تخریب نشده است/ پاکسازی آثار دوده ترقه از تاج بهرام، در روزهای گذشته تصویری از آثار مواد منفجره بر نقش برجسته سراب بهرام شهرستان ممسنی فارس منتشر شد و یکی از پژوهشگران دوره ساسانیان از نوعی تخریب سخن گفت، اما شنبه هجدهم فروردین ۱۴۰۳ فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس اعلام کرد که دوستداران میراث فرهنگی نگران نباشند، این اثر تاریخی تخریب نشده است.

 

به گزارش فارس آگاه، نقش برجسته سراب بهرام که در پنج کیلومتری جنوب شهر نورآباد ممسنی واقع‌شده و یکی از آثار دوره ساسانی در فارس است اسفندماه ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۸ در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

در این نقش برجسته بهرام دوم ساسانی در میان چهار نفر از صاحب‌منصبان دولتی به تصویر کشیده شده که دست‌ها را بر روی غلاف شمشیرش گذاشته است، در وسط و کمی جلوتر از سایرین بر روی تخت نشسته است.

پایان هفته گذشته حسین فیضی، پژوهشگر دوره ساسانیان، با انتشار تصویری از این سنگ نگاره، گفت: در جدیدترین صدمه به نقش برجسته، آثاری از مواد منفجره (ترقه) بر تاج بهرام دوم قابل مشاهده است که احتمالا در جشن چهارشنبه‌سوری این اتفاق ناخوشایند رخ داده است.

نقش برجسته سراب بهرام فارس تخریب نشده است + فیلم

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس به رسانه‌ها اعلام کرد که نقش برجسته سراب بهرام تخریب نشده و تنها آثاری از دوده ترقه بر سطح این سنگ نگاره ایجاد شده بود که پاکسازی شد.

سرهنگ مسعود رزمجویی با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر تخریب نقش برجسته سراب بهرام در ممسنی، گفت: متأسفانه در چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۲ حدود ساعت یک تا دو بامداد چند ترقه دودزا و آتش‌زا به سمت نقش برجسته سراب بهرام پرتاب شد که آثار دوده و سیاهی بر این اثر تاریخی به‌جا گذاشت.

او گفت: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده کارشناسان هیچ آثار تخریبی روی نقش برجسته سراب بهرام ایجاد نشده است.

به گفته او یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس آثار دوده و سیاهی ترقهٔ منفجرشده روی نقش برجسته را پاک‌سازی‌ کرده است.

نقش برجسته ساسانیان در فارس، نیازمند حفاظت بیشتر

طرح اولیهٔ مرمت سراب بهرام ساسانی در ممسنی فارس سال ۱۳۹۹ تهیه شد و بالاخره سال ۱۴۰۱ نیز مرمت‌هایی روی این اثر انجام شد.

بااین وجود چنانکه حسین فیضی، پژوهشگر دوره ساسانیان نیز بر آن تاکید کرد بازدید میدانی از نقش برجسته بهرام دوم، یکی از مهم‌ترین نقش برجسته‌های ایران نشان می‌دهد که خطرات بسیاری آن را تهدید می‌کند؛ بنابراین نیازمند اقدام حفاظتی متناسب با اهمیت این نگاره هستیم.

این نقش برجسته اثر تاریخی صخره‌ای برجای مانده از سلسله ساسانیان است، امروز به واسطه وجود چشمه آبی در کنار آن به نقش سرآب بهرام شهرت یافته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true