
« نه » دسته جمعی مردم فارس به تصادفات، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگارفارس اگاه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: وزارت بهداشت امسال باهدف کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی جادهها، پویش «نه بهتصادف» را راهاندازی کرده است.
نشست خبری آغاز پویش ملی «نه بهتصادف» در استان فارس با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اصحاب رسانه دیروز در دانشگاه مرکزی علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فارس اگاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست به ارائه آمارهای از تصادفات جادهای پرداخت و گفت: بر اساس آمارهای موجود، سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را ازدستدادهاند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز مصدوم و دچار نقصعضو و معلولیت شدهاند. ازآنجاکه مسافران نوروزی در طول عید نوروز رفتوآمدشان زیاد میشود، پویش «نه بهتصادف» برای کاهش میزان تصادفات رانندگی باهدف ارتقای فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات جادهای طراحی شده است.
سید بصیر هاشمی با بیان این نکته که پویش ملی «نه بهتصادف» در سراسر کشور از ابتدای اسفندماه آغاز شده است و تا ۲۰ فرودین ادامه دارد، درباره هدف این پویش افزود: وزارت بهداشت امسال با هدف کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی جادهها، پویش «نه به تصادف» را راهاندازی کرده است.
هاشمی ضمن اشاره به اینکه با راهافتادن این پویش و جدیگرفتن آن توسط مردم میزان تصادفات کاهش مییابد بیان کرد: این پویش ملی به دنبال ارتقای فرهنگ رانندگی و افزایش آگاهی عمومی مردم است و همزمان چند ارگان در حال اجراکردن این پویش هستند که یکی از آنها دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. در این پویش در نهادهای مختلف اقداماتی از جمله انجام معاینه سالیانه و تخصصی رانندگان حرفهای، اطلاعرسانی درباره علل و ابعاد تصادفات و ارائه خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی به مصدومان تصادفات را در دستور کار قرار گرفته است.
وی درباره عوامل کلیدی مؤثر در تصادفات عنوان کرد: چهار عامل انسانی مثل خوابآلودگی و خستگی؛ زیرساخت جادهها؛ خودرویی مثل عدم تنظیم خودرو قبل از سفر و کیفیت خودرو؛ و عوامل محیطی مثل روشنایی در بروز تصادفات دخیل هستند و از بین اینها عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفات دارد و میتوان با فرهنگسازی و آموزش، خطرات ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش داد.
*بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد که بیشتر تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها برای رانندگان رخ میدهد. رانندگی در نزدیکی شهرها معمولاً با خستگی و خوابآلودگی همراه است و به همین دلیل شاهد افزایش تصادفات در نزدیکی شهرها هستیم.
سید بصیر هاشمی به نزدیکی ایام نوروز و آغاز سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: مهمترین راهکارهای کاهش تصادفات تشویق و آگاهی مردم نسبت به اهمیت رانندگی ایمن و پرهیز از رفتارهای پرخطر، ارتقای استانداردها در خودروها، افزایش نظارت پلیس، اعمال قوانین مربوطه، بهبود وضعیت جادهها و حذف نقاط حادثهخیز است.
هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار شهر مردم مبنی بر اهمیت تاثیر این پویش بر آمار تصادفات بیان کرد: این پویش برای افزایش آگاهی مردم است تا بتوانیم تصادفاتی که بعد از رخ دادنشان وقت زیادی را از همکاران ما جهت رسیدگی و آثار ناشی از آن می گیرد کاهش دهیم.
وی درباره انتظارات دانشگاه پزشکی از دیگر ارگانها جهت همکاری در این پویش عنوان کرد: نیروی انتظامی، استانداری، قوه قضاییه، صدا وسیما و رسانه ها می توانند در کاهش این تصادفات کمک بسیاری کنند. همچنین شهرداری می تواند با تقویت جادهها و راهها میزان قابل توجهی از تصادفات را کاهش دهد. هدف اصلی ما این است که با همبستگی با هم این تصادفات را کاهش دهیم.
سید بصیر هاشمی با تاکید بر اینکه هزینه سیصد هزار معلولی که از قبل این تصادفات معلولیت برایشان رخ داده بر جامعه تحمیل می شود، توضیح داد: اینها غیر از آن هزینهای که به خانوادهها تحمیل میشود. همچنین معلولیت برای خود شخص نیز بار سنگین روانی و هزینه ای دارد و هزینه زیادی را به بیمهها تحمیل میکند و هر چه جلوی این تصادفات را بگیریم میتوانیم تعداد معلولین این تصادفات را کاهش دهیم.
*میزان مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ سی درصد کاهش یافته است
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به اهمیت این پویش در این نشست گفت: تصادفات جادهای مهمترین عامل مراجعه افراد به بیمارستانهاست و در یک سال گذشته، میزان ورودی بیماران ناشی از تصادفات به بیمارستانها ۷ درصد افزایشیافته است.
امین نیاکان با اشاره به آمار فوتیهای ناشی از تصادفات در استان فارس در سال گذشته بیان کرد: آمار فوتیهای ناشی از تصادفات در استان فارس در سال گذشته به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. باوجود این آمار، میزان مرگومیر در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تا ۳۰ درصد کاهشیافته است و این کاهش مرهون اجرای پروتکلهای یکسان، سامانه یکپارچه بیماران، آموزش کادر درمان، مداخلات درمانی مناسب و حساسسازی کادر درمان است.
نیاکان با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی در کاهش میزان تصادفات رانندگی اظهار کرد: درگذشته، بسیاری از رانندگان در برابر بستن کمربند ایمنی مقاومت داشتند، اما اکنون این فرهنگ نهادینه شده است. به همین ترتیب، اگر فرهنگ پرهیز از رانندگی در حالت خوابآلودگی و سایر رفتارهای پرخطر نیز در جامعه جا بیفتد، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.
وی در پایان تأکید کرد: حتی یک مرگ ناشی از تصادف هم زیاد است و هدف ما کاهش آمار تصادفات در طول سال است. امیدواریم اجرای پویش ملی «نه بهتصادف» به نتایج مطلوبی در کاهش آمار تصادفات منجر میشود.
*استان فارس در کنار ۴ استان دیگر بیشترین آمار تصادفات را در کل کشور دارد
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تأکید بر اینکه مرگومیر ناشی از تصادفات سومین عامل مرگومیر در کشور است، در این نشست گفت: ۷ تا ۹ درصد درآمد ناخالصی ملی کشور برای تصادفات رانندگی و عوارض ناشی از آن هزینه می شود. بیش از دو برابر بودجه سلامت کشور صرف سوانح جاده ای می شود.
اورنگ ایلامی در ادامه درباره وضعیت مصدومین گفت: در کشور سیصد هزار مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در سال داریم که چیزی حدود شصت درصد از این افراد صدمه جدی میبینند و ازکارافتاده میشوند. این افراد باری را بر دوش جامعه میگذارند. در استان فارس در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۱۴ نفر، سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۶۷ نفر و در شش ماه اول ۱۴۰۳ تعداد ۷۸۲ نفر متاسفانه در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و بیشترین میزان تلفات برای جاده های برون شهری و معابر روستایی است. استان فارس در کنار استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان بیشترین آمار تصادفات رانندگی را داراست.
ایلامی در پاسخ به خبرنگار فارس اگاه درباره ارتباط این پویش با کاهش میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی اظهار کرد: متأسفانه تعداد حوادث جادهای در استان بالاست. مرگ ناشی از آن هم به همین ترتیب است. مادر دو سه سال گذشته چیزی حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ مرگ سالانه به دلیل سوانح جاده ای داشته ایم و در شش ماه اول امسال هم چیزی حدود ۷۸۲ نفر به علت حوادث جان خود را از دست دادند.
اورنگ ایلامی در ادامه درباره نقش عامل انسانی در بهنتیجهرساندن این پویش به خبرنگار ما توضیح داد: باتوجهبه این که عامل انسانی بیش ۵۲ درصد موارد تصادفات را شامل می شود افراد باید از رفتارهای پرخطر مثل گرفتن کودک حین رانندگی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، خوردن و آشامیدن و راندن در عین خواب آلودگی پرهیز کنند زیرا با انجام ندادن این رفتارها می توان میزان حوادث رانندگی را کاهش داد.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه سخن خود را با توصیهای به مردم استان فارس پایان داد و بیان کرد: در طی این ایام که بیشترین پیک مسافرتهاست مردم به نکات سادهای مثل استراحتکردن در هنگام خستگی، راه رفتن در مکان های باز در زمان خستگی، استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی و در آغوش نگرفتن کودکان در هنگام رانندگی،همچنین پرهیز از خوردن و آشامیدن توجه جدی کرده و این نکات را رعایت کنند.
* ۲۸۷ آمبولانس در حالت فعالیت در سطح استان هستند
سرپرست اورژانس استان فارس در پاسخ به خبرنگار فارس اگاه درباره تعداد آمبولانسهای فعال در سطح استان گفت: تعداد آمبولانسهای فعال در سطح استان ۲۸۷ دستگاه است. البته از این تعداد ۲۸۰ آمبولانس نیازمند اورهال کردن و تعمیر است و با اعتباری که از وزارت خانه گرفتیم به زودی همه انها را اورهال خواهیم کرد. تعداد ۱۳ آمبولانس درسال جاری از وزارت خانه به استان اختصاص یافته است و ۷ آمبولانس هم خودمان خریداری کردیم.
مسعود عابد در مورد زمان رسیدن به محل تصادف به خبرنگار شهر مردم اظهار کرد: زمان جابهجایی بیمار در شهر و خارج از شهر با هم تفاوت دارد. هدف ما سریعترین پاسخ به تصادفات است و به دنبال این هستیم که بهسرعت کادر درمان را به محل اعزام کنیم. در داخل شهر شیراز تایم ۱۷ دقیقه است. البته با آنچه که در کل کشور است کمی تفاوت دارد و دلیل این تفاوت این است که طبق برنامه توسعه هفتم ۳۰۶ پایگاه اورژانس باید در استان فارس فعال باشد و ما حدود ۱۲۴ تا اورژانس کم داریم و همچنین ترافیک شهری مانع رسیدن سریع آمبولانس به محل تصادف می شود و عامل سوم هم بحث آدرس دهی محل تصادف به اورژانس است که بر روی زمان رسیدن به محل تاثیر دارد.
عابد درباره انتقال بیمار به مراکز درمانی هم به خبرنگار ما بیان کرد: سه مسئله برای انتقال مصدومین ناشی از تصادفات وجود دارد. آن سه عامل اعلام تصادف رخ داده به پایگاه، زمان رسیدن و لحظه تحویل بیمار به بیمارستان است. اگر ما تعداد پایگاهمان متناسب با جمعیت هدف باشد میتوانیم این فاصله زمانی رسیدن به بیماران را کاهش دهیم. ولی مشکل این است که این میزان تنظیم نیست. در بحث شهری هم ترافیک شهری را باید برای رسیدن به بیمار لحاظ کرد.