×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
نگردید، واکسن آنفولانزا نیست!

نگردید، واکسن آنفولانزا نیست! به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، با نزدیک شدن به فصل شیوع آنفولانزا، زمان طلایی برای تزریق واکسن آن (از اواخر شهریور ماه تا اواسط آبان) به سرعت سپری می شود اما واکسن در بازار موجود نیست و امسال کمبود شدید واکسن آنفولانزا مردم را برای تهیه این واکسن سرگردان داروخانه های شهر کرده است.  واکسن آنفولانزا قادر است به‌طور قابل‌توجهی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند. کارشناسان می‌گویند که این واکسن با معرفی پروتئین‌های آنفولانزا به بدن، مکانیسم‌های دفاعی را تقویت کرده و باعث تولید آنتی‌بادی‌های محافظ می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها، با نگهبانی در طول فصل شیوع آنفولانزا، که از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، به میزان قابل توجهی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و خطر عفونت و عوارض احتمالی آن را کاهش می‌دهند.

در حال حاضر، از تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن آنفولانزای سفارش داده شده و مجوز گرفته، تنها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دُز وارد کشور شده و در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شده است. علی‌رغم تأکید رئیس سازمان غذا و دارو بر عدم کمبود واکسن، بسیاری از شهروندان از کمبود یا تقریباً نایاب بودن این واکسن گلایه‌مند هستند. واکسن‌های موجود به دو نوع هلندی به قیمت ۴۰۰ هزار تومان و فرانسوی به قیمت ۳۴۰ هزار تومان عرضه می‌شوند که بدون پوشش بیمه هستند. این واکسن‌ها به محض توزیع، به سرعت در داروخانه‌های استان فارس و شهر شیراز به فروش می‌رسند.

ماجرای کمبود واکسن از این قرار است ، برخلاف سال‌های گذشته که شرکت‌های زیادی توزیع واکسن را بر عهده داشتند، امسال تنها ۳ شرکت به صورت انحصاری مسئولیت توزیع واکسن آنفولانزا را دارند. این انحصار سبب ایجاد مشکلاتی در سبدگردانی داروخانه‌ها در سراسر کشور شده است.

*واکسن آنفولانزا توزیع شده در داروخانه های استان کمتر از یک هفته تمام شد

رئیس انجمن داروسازان استان فارس در گفت‌وگو با فارس اگاه، با اشاره به نگرانی‌های جدی درباره کمبود واکسن آنفولانزا در استان فارس، اعلام کرد که تعداد واکسن‌های وارد شده به کشور بسیار کمتر از نیاز واقعی به این واکسن است.

دکتر محمد منفرد ادامه داد: تعداد واکسن‌های وارد شده تقریباً نصف میزان سفارش داده شده و مجوز دریافت کرده است.

وی افزود: سهمیه‌ای که به استان فارس اختصاص یافته، کمتر از ۱۵۰هزار دوز است. با در نظر گرفتن جمعیت حدود ی۵ میلیون نفری استان و تعداد گروه‌های پرخطر مانند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دیابتی کنترل‌نشده، افراد دارای نقص ایمنی، سالمندان و زنان باردار و همچنین کودکان مستعد ابتلا، مشخص است که این تعداد (حدود ۱۵۰ هزار دوز) به هیچ وجه کافی نیست. به‌علاوه، سهمیه واکسن آنفولانزا تنها در ۴ تا ۵ روز در داروخانه‌های استان به اتمام رسید که خود نشان‌دهنده نیاز شدید مردم به این واکسن است.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور در ادامه با اشاره به سرگردانی مردم در داروخانه‌ها به دنبال واکسن آنفولانزا، اظهار داشت: متأسفانه هیچ واکسنی برای توزیع در دسترس نیست. واکسن آنفولانزا در دو برند اینفلوواک تترا فرانسوی و واکسی‌گریپ هلندی توزیع شده است، اما این واکسن‌ها به اتمام رسیده و پس از آن هیچ توزیع دیگری صورت نگرفته است و هیچ چشم‌اندازی برای واردات بیشتر واکسن نیز وجود ندارد و از هر شرکت واردکننده‌ای که سؤال می‌شود، پاسخ یکسانی دریافت می‌شود: « نداریم.»

دکتر منفرد بیان کرد: کمبودی که در زمینه واکسن آنفولانز وجود دارد با گفته های مسئولین سازمان غذا و داروی کشور که ادعا می کنند هیچ کمبود واکسنی وجود ندارد ناهمخوان است و این نشان می دهد که مدیران کشوری سازمان که باید جوابگوی نیازهای بازار دارو باشند از نیازهای جامعه بی خبرند.

وی اضافه کرد: میزان واکسن وارد شده به استان تنها پاسخگوی ۲۵ تا ۳۰ درصد نیازهای اولویت‌دار استان به واکسن آنفولانزا بود، در حالی‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم همچنان به دنبال تهیه واکسن هستند.

دکتر منفرد درادامه توضیح داد: جز انکه واکسن ایرانی نتوانسته اعتماد عمومی مردم را جلب کند، امسال همین واکسن نیز تولید نشده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا می‌تواند تا ۷۰ تا ۸۰ درصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند‏، اظهار داشت: برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، مانند افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، ‏آنفولانزا می‌تواند خطرات جانی داشته باشد. بنابراین، این واکسن نقش حیاتی در پیشگیری از بیماری ‏دارد و به هیچ وجه جنبه دارونمایی یا دارویی لوکس ندارد.‏

رئیس انجمن داروسازان استان فارس در ادامه با تأکید بر این‌که در حال حاضر در همگیری آنفولانزا قرار نداریم و نیازی به نگرانی در این زمینه وجود ندارد، گفت: با این حال، توصیه می‌کنیم که گروه‌های پرخطر در فصل پاییز نهایت احتیاط را رعایت کرده و از حضور در مجامع عمومی و جمع‌هایی که افرادی با علائم سرماخوردگی در آن‌ حضور دارند، پرهیز کنند.

گفتنی است، با وجود انکه واکسن آنفولانزا نیست، اما رییس سازمان غذا و دارو کشور ‏می گوید هست! با اینهمه اگر شما جزو گروه‌های پرخطر هستید و نیاز به تزریق این واکسن دارید، به گفته حیدر محمدی،رئیس سازمان غذا و دارو ، بر آگاهی از موجود واکسن آنفولانزا می‌توانید از طریق سامانه تی‌تک به آدرس ttac.ir یا mobile.ttac.ir در قسمت داروهای کمبود جست‌وجو کنید. در صورت موجود شدن واکسن، می‌توانید نزدیک‌ترین داروخانه به محل زندگی خود را که واکسن آنفولانزا دارد، انتخاب کرده و آن را تهیه کنید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true