×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور

نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور! ستاره برزیلی پی‌اس‌جی حالا رسما بازیکن الهلال عربستان است؛ ستاره‌ای که روزگاری با ورود به جمع ۱۰ نفر برتر جایزه توپ طلا آن هم در دوران حضور در باشگاهی نه‌چندان مطرح، همه را غافلگیر کرد، حالا سر از عربستان درآورده است!

 

 

به گزارش فارس آگاه نیمار ۳۱ ساله دیروز رسما به الهلال ملحق شد و آخرین پرده حضورش در فوتبال اروپا را پایین کشید.

ستاره‌ای که خدای فوتبال او را برای حمله به تاج و تخت کریستیانو رونالدو و لیونل مسی فراخوانده بود، حالا دیگر نامزد توپ طلا هم نخواهد بود.

حالا ما مانده‌ایم و این سوال که بر سر «بازیکنی با آن همه استعداد» چه آمده است؟ کسی که در دوران حضور در تیم سانتوس برزیل، به جمع ۱۰ بازیکن برتر توپ طلا راه یافت و همه را انگشت به‌دهان کرد؛ دستاوردی از یک دنیای دیگر در چشم‌اندازی که دهه‌ها منطقه اروپا آن را قبضه کرده بود.

البته افول نیمار از چند سال پیش شروع شد؛ تدریجی اما بی‌وقفه….

۸۰ میلیون یورویی که الهلال پای قرارداد به او پرداخت کرد، همچنان او را سومین بازیکن گران‌قیمت بالای ۳۰ سال تاریخ فوتبال قرار می‌دهد؛ رونالدو و هری کین انگلیسی در این فهرست اول و دوم هستند.

با این حال، ارزش فوتبالی او با روزی که پس از عقد قرارداد رکوردشکن ۲۲۲ میلیون یورویی، از بارسلونا به پاریس کوچ کرد، اختلاف فاحشی دارد؛ رقمی که هنوز هیچ بازیکنی به آن نزدیک نشده است. عملکرد کلی او در پاریس هرگز ولخرجی پی‌اس‌جی و ناصر الخلیفی را توجیه نکرد!

ناصر الخلیفی، مالک متمول پی‌اس‌جی در مراسم معارفه نیمار در سال ۲۰۱۷ گفته بود: قرارداد با نیمار، برای پی‌اس‌جی گران نیست چون او ارزش افزوده برای باشگاه به ارمغان خواهد آورد. او یکی از بهترین‌های جهان است و ارزشش ظرف دو یا سه سال، دست کم دوبرابر خواهد شد.

نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور!

اما با نگاهی به گذشته، ۶ سال حضور او در پی‌اس‌جی فرسنگ‌ها از آنچه تصور می‌شد فاصله داشت! او در مجموع در تمام رقابت‌ها ۱۷۳ بازی برای پی‌اس‌جی انجام داد و این یعنی پاریسی‌ها برای هر بازی که شماره ۱۰ برزیلی انجام داد، ۲.۲ میلیون یورو پیاده شدند. او در مجموع ۱۱۸ گل و ۷۷ پاس گل هم به نام خود ثبت کرد.

۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بهترین سال‌های نیمار در پاریس

نیمار که دست در دست کیلیان امباپه به پاریس رفت، در لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۰ این قدرت را داشت تا رقم هنگفت پرداختی پاریسی‌ها را توجیه کند. او به طور غافلگیرکننده‌ای سرحال و آماده بود؛ در هر دو بازی رفت و برگشت برابر دورتموند در یک‌هشتم نهایی گل زد، در پیروزی برابر آتالانتا در یک‌چهارم یک پاس گل داد و در نیمه نهایی برابر لایپزیش درخشید اما در فینال برابر بایرن مونیخ حرفی برای گفتن نداشت.

نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور!

مرد برزیلی در سال ۲۰۲۱ هم فوق‌العاده بود و تیمش را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رساند و در این مسیر ۶ گل هم در سبدش جا داد. متاسفانه اما جام همیشه از دستش فراری بود!

دو سال روی نیمکت به دلیل مصدومیت

نیمار در مجموع بیش از دو سال از ۶ سال حضور در پاریس را خانه‌نشین یا سکونشین بود؛ تقریبا ۷۳۰ روز غیبت داشت و با پیراهن پاریسی‌ها، ۱۰۴ بازی را از دست داد! بدبیاری‌هایی که در نهایت باعث شد تا از زمان ورود به شهر نور، هیچ رمقی برای جنگیدن توپ طلا نداشته باشد.

در واقع، دو توپ برنز در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در نیم فصل حضور در بارسا، بهترین دستاورد انفرادی بازیکنی است که قرار بود عصر جدید فوتبال را تعریف کند!

نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور!

با توجه به سال‌های منحصربه‌فرد حضور نیمار در سانتوس و اینکه برای سلطه بر جهان فوتبال فراخوانده شده بود، دوران ۶ ساله حضورش در پاریس شبهاتی را به‌وجود آورد؛ کسی که بعد ترک بارسا در سال ۲۰۱۷ هرگز نتوانست روزهای اوجش را تکرار کند و حتی به آن روزها نزدیک هم نشد!

در بارسا زیر سایه مسی بود؛ اما در پاریس هیچکس به اندازه خودش، او را به سیاهی‌لشکر تبدیل نکرد!

نیمار، بیمار برزیلی؛ داستان سقوط از شهر نور به غرب دور!

به نقل از ایرنا، و حالا در ۳۱ سالگی در انتظار عربستان است؛ «پله جدید» در قدرتمندترین لیگ نوظهور فوتبال روی کره زمین، همچنان به فوتبال ادامه خواهد داد اما فرسنگ‌ها دور از کانون توجه و نورافکن‌های معتبرترین تورنمنت باشگاهی جهان که البته کاری هم از دست کسی برنمی‌آید اما قطعا برای او خیلی خیلی زود بود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true