×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
هنرمندان برای ثبت برند صنایع دستی نیازی به مراجعه به تهران ندارند

برای کوتاه شدن پروسه ثبت برند از انتخاب نام غیر تکراری پرهیز کنید، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، صنایع دستی فارس با همه تنوع و تعدد رشته هایی که هنرمندان در آن مشغول به تولید هستند در حوزه فعالیت تجاری و برند سازی همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است. گرچه شهرداری شیراز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس هر سال بازار فروش ۱۵ روزه ای در ایام نوروز به فروش صنایع دستی اختصاص می دهد و در اختیار گذاشتن دیگر اماکن عرضه به صورت حمایتی توسط میراث فارس چون اختصاص غرفه‌های دائمی فروش به استادکاران شاخص استان که سال گذشته تعدادی از انها افتتاح شد خود زمینه ای برای فروش آثار صنایع دستی فراهم می کند اما این غرفه های موقت و محدود نمی تواند چرخ زندگی هنرمندان صنایع دستی را بچرخاند.

ثبت برند در صنایع دستی یکی از مراحل حیاتی در توسعه و حفظ هویت آثار به شمار میرود. این اقدام جز آنکه از حقوق مالکیت معنوی در برابر سرقت فکری و تقلب حمایت می کند باعث جلب اعتماد مشتریان به محصولاتی که توسط هنرمندان ارائه میشود، نیز خواهد شد.  از آنجا که فرصت برای ارائه صنایع دستی در شیراز همواره محدود و در بازارچه های موقتی صورت میگرد ثبت برند می تواند نظر مشتری را به اهمیت و ارزش کالایی که می خرد جلب کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فارس در گفت و گو با «فارس اگاه» با اشاره به اینکه برخلاف تصور برخی از هنرمندان صنایع دستی برای ثبت برند صنایع دستی هیچ نیازی به مراجعه به تهران نیست از هنرمندان از سفر غیر ضروری به تهران پرهیز کنند..

بهزاد احمدی فارسانی در ادامه با تاکید براینکه ثبت برند صنایع دستی کاملا به صورت الکترونیک درسامانه اداره مالکیت معنوی به عنوان مرجع ثبت انجام می شود افزود: هنرمندان برای کوتاه شدن زمان استعلام باید نام منحصر به فردی بر اثر خود بگذارند تا تکراری بودن نام هنرمند را مجبور به طی کردن این مسیر از ابتدا نکند.

وی درادامه با اشاره به اینکه ویژگی های صنایع دستی که شایسته ثبت است روشن و مشخص است درخصوص روند ثبت برند اظهار کرد: هنرمندان می توانند برای ثبت برند خود از طریق میراث فارس نیز اقدام کنند اینطور که ما نامه ای به هنرمند می دهیم  تا به اداره ثبت اسناد برود و بعد از طی شدن مرحله استعلام در فارس در سامانه اداره مالکیت معنوی عکس کار و نام برند را بارگزاری می کند و نام برند را انتخاب می نماید و در نهایت کارشناسان ثبت یک هفته تا ده روز مهلت دارد که اثر را بررسی کرده اگر اثر مشکل کپی برداری یا مجوز نداشت در همین اداره ثبت استان وقت ملاقات حضوری به هنرمندان داده می شود تا اثرش را ارائه کند در صورت تایید، گواهی ثبت برند در سامانه صادر خواهد شد.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه ثبت برند صنایع دستی تاثیر بسزایی در فروش اثر دارد گفت: بعد از ثبت برند دو اتفاق می افتد یکی اینکه هنرمندی که برندش ثبت شده به تدریج شناخته میشود و این ثبت برند نظیر دیگر برند ها در وقت مشتری برای خرید اثر قابل اعتماد صرفه جویی بسیار زیادی می کند و در نتیجه فروش راحت تر صورت می شود. دوم اینکه هنرمند انحصاری برای کار شاخص و فاخر خود ایجاد کرده است که به رونق اقتصاد هنر و بازارش کمک می کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در ادامه با اشاره اینکه اداره میراث فارس هر سال برای شاغلین حوزه صنایع دستی کلاس های بازاریابی برگزار می کند تا این هنرمندان را با شیوه های فروش اثر آشنا کند گفت: امسال این دوره ها با تدریس دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فارس انجام شد . از آنجا که مدیر کل خود دکترای بازرگانی دارد طی جلسه یا یک ساعته و نیمه درباره مارکتیک و تبلیغات در فضای مجازی، بازاریابی، ثبت برند و مزایای داشتن برند برای هنرمندان توضیحاتی ارائه داد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true