×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
وقوع حریق در ۱۳ بیمارستان طی چهار سال گذشته

بیمارستان‌های شیراز فقط با ۵۰ درصد ایمنی تاییدیه می‌گیرند، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، در تاریخ ۱۰ تیرماه امسال، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در جلسه ای که با حضور مدیر صندوق مسئولیت های اجتماعی استانداری، معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رئیس گروه اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، مدیر بیمارستان نمازی، رئیس بیمارستان شوشتری، مدیر بیمارستان شوشتری و مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار کرده بود به بررسی مسائل و مشکلات بیمارستان نمازی و بیمارستان ۶۴ تختخوابی مادر و کودک شوشتری پرداخته است که در این جلسه یکی از درخواست های بیمارستان شوشتری مورد توجه ما قرار گرفت.

براساس خبری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همان تاریخ از این جلسه منتشر کرد، «نبود دستگاه اعلان و اطفای حریق» یکی از مشکلات عنوان شده برای بیمارستان ۶۴ تختخوابی مادر و کودک شوشتری شیراز بوده است، مشکلی که شوکه کننده است، چرا که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها باید سالانه، در راستای تمدید مجوز فعالیت خود، تاییدیه ایمنی را از سازمان ایمنی و آتشنشانی دریافت کنند، پس چطور این بیمارستان بدون داشتن سیستم اعلان و اطفای حریق، این سال ها فعالیت داشته است؟!

در ابتدای این گزارش؛ گریزی می زنیم به آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر در بیمارستان‌های کشور که شیراز نیز از آن سهمی داشته است

*بیمارستان شریعتی تهران – تیر ۱۴۰۳

بیمارستان شریعتی تهران در شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیر ماه امسال دچار حریق شد، آتش از اتاقک مخابرات طبقه همکف یکی از ساختمان های این بیمارستان آغاز شد و در حال شعله‌ور ساختن سایر بخش‌ها بود که با اقدام به موقع آتش نشانان مهار شد. اطلاعات دقیقی از میزان خسارت در دسترس نیست، در مورد این حادثه تلفات جانی و مصدوم گزارش نشده است.

*بیمارستان قائم رشت – خرداد ۱۴۰۳

بیمارستان قائم رشت بامداد روز سه شنبه، ۲۹ خرداد، گرفتار شعله‌های آتش شد. در همان ساعات نخست، هشت نفر از بیماران جان خود را از دست‌ دادند و پس از چند ساعت از حادثه، با فوت یک نفر دیگر شمار جان‌باختگان به ۹ نفر رسید. علت آتش‌سوزی و میزان خسارات هم تا به این لحظه مشخص نشده و علت فوت این بیماران از سوی پزشکی قانونی گیلان در دست بررسی است.

در این حادثه، ۱۵ مصدوم و ۱۴۲ نفر از بیماران بستری در بیمارستان قائم رشت به مراکز درمانی و سایر بیمارستان‌های رشت منتقل شدند.

*بیمارستان امام حسین تهران – اردیبهشت ۱۴۰۳

بامداد ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، انبار داروی بیمارستان امام حسین (ع) در خیابان شهید مدنی تهران دچار حریق شد. بنا بر اعلام آتش‌نشانی تهران، این آتش‌سوزی می‌توانست عامل ایجاد یک حادثه در سطح وسیع‌تر شود و خسارت مالی سنگینی برجای گذارد و موجب از بین رفتن داروهای کمیاب مختص بیماری‌های خاص نیز بشود که از آن جلوگیری شد. البته این حادثه تلفات جانی و مصدوم نداشت.

*بیمارستان گاندی تهران – بهمن ۱۴۰۲

در ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲، ضلع شرقی بیمارستان گاندی در خیابان گاندی در تهران، دچار آتش‌سوزی شد. علت این آتش‌سوزی اتصالی سیم برق عنوان شد که در پشت نمای کامپوزیت ضلع شرقی بیمارستان بود. در واقع اتصال سیم برق در یک انبار حدودا ۲۰ متری در طبقه ۱۶ بیمارستان رخ داد و موجب آتش‌سوزی شد. هرچند پیش از آن، شایعه شد که علت حریق بیمارستان گاندی یک ته‌سیگار بود، اما بعد از آن تکذیب شد. این حادثه بدون مورد مصدوم و فوتی به پایان رسید.

*بیمارستان کاشانی اصفهان – بهمن ۱۴۰۲

در همان ماه و بامداد روز ۱۴ بهمن ۱۴۰۲، قسمت انبار ملزومات طبقه زیرزمین بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان دچار حریق شد، به‌علت دودزدگی تعداد ۲۷ بیمار از دو بخش این بیمارستان به بخشی دیگر منتقل شدند؛ این حادثه خسارت جانی نداشت.

* بیمارستان شهدای تجریش – آذر ۱۴۰۲

بامداد روز ۱۴ آذر ۱۴۰۲، در ساختمانی ۱۰ طبقه واقع در بیمارستان شهدای تجریش رخ داد که کانون آن اتاقی با دو بیمار در طبقه دهم بود، این حادثه بدون مصدومیت و آسیب جانی مهار شد. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره این حادثه گفت: کادر درمانی بیمارستان برای حفظ جان بیماران و احتیاط، بیماران بستری در چند اتاق را به محل دیگر منتقل کردند و با اقدامات صورت گرفته مشکلی در زمینه خدمت رسانی این بیمارستان ایجاد نشد.

*بیمارستان فجر تهران – مرداد ۱۴۰۲

در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران دچار حریق شد. این حادثه آسیب جانی نداشت، اورژانس کشور در این رابطه گفته بود که حریق خاصی اتفاق نیفتاده و تنها تابلوی برق دچار جرقه و بلافاصله خاموش شده است.

*بیمارستان شریعتی اصفهان – اردیبهشت ۱۴۰۲

زنجیره حوادث آتش‌سوزی در بیمارستان‌های کشور به اینجا ختم نمی‌شود. حوالی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، در انبار ضایعات بیمارستان شریعتی اصفهان نیز آتش‌سوزی رخ داد، این حادثه خللی در درمان بیماران ایجاد نکرد و شرایط بخش‌های بیمارستان نیز عادی گزارش شد.

*بیمارستان رسول اکرم تهران- تیر ۱۴۰۱

دو سال قبل، حدود ساعت ۱۹ و در تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۱، بیمارستان رسول اکرم گرفتار حریق شد و  تمامی بیماران که در طبقات بالایی قرار داشتند دچار دود گرفتگی شدند. گفتنی است که این حادثه خسارت جانی نداشت، این بیمارستان در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران فعالیت می‌کرد و عبدالرضا پازوکی، رئیس این دانشگاه در تاریخ ۳۱ خرداد همان سال، دستور تخلیه یکی از ساختمان‌های این بیمارستان را به علت فرسودگی و ناایمن بودن صادر کرد.

*بیمارستان مدنی کرج – مهر ۱۴۰۰

ساعت ۱۰:۴۶ دقیقه در روز ۷ مهر ۱۴۰۰، دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان شهید مدنی کرج دچار آتش سوزی شد و با تلاش آتش‌نشانان این آتش‌سوزی مهار و کسی در این حادثه مصدوم نشد.

*بیمارستان دی – مهر ۱۴۰۰

در ۲۲ مهر همان سال و در ساعت ساعت ۱۰:۲۱ صبح، طبقه منهای یک بیمارستان دی و در یک اتاقک ۱۰ متری که محل نگهداری مواد مصرفی از جمله دستمال، دمپایی و پنبه بوده دچار آتش‌سوزی شد. این حریق بدون سرایت به مراکز درمانی بیمارستان  بدون مصدومیت مهار شد.

*بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز – آبان ۱۴۰۰

در ساعت ۱۴:۵۴ دقیقه روز ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ساختمان دو طبقه‌ای در محوطه بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز، که محل نگهداری لباس‌های بیمارستانی بود از قسمت انبار لباس‌ها در یک اتاق ۱۶ متری واقع در طبقه دوم دچار آتش‌سوزی شده بود. این حادثه خسارت جانی نداشت.

البته گفتنی است در سال ۱۳۹۵ نیز بیمارستان اردیبهشت شیراز دچار حریق شد، ساعت ۱۰ و ۲۷ دقيقه صبح يكشنبه ۱۴ آذر، حريق در بيمارستان آغاز شد، علت وقوع حريق، انجام جوشكاري توسط كارگران براي نصب اسكلت فلزي آسانسور اعلام شد، كه با توجه به پوشش برزنتي اطراف داربست، زمينه‌ساز آتش‌سوزي شده بود. در این حادثه نیز خسارت جانی گزارش نشده است

* کلینیک سینای اطهر تهران – تیر ۱۳۹۹

اما باید در چند سال اخیر عنوان خسارت‌بار ترین آتش‌سوزی‌های بیمارستانی را به انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر واقع در خیابان شریعتی تهران داد؛ این آتش‌سوزی به دلیل نشت گاز و انفجار برآمده از آن رخ داده بود. حادثه، ساعت ۹ شب ۱۰ تیر ۱۳۹۹ رخ داد و دست کم ۱۹ کشته و ۱۴ مصدوم و از جمله ١۵ زن و چهار مرد جان خود را از دست دادند و هفت مصدوم به مرکز درمانی منتقل شدند، این حادثه آتش سوزی بعد از حادثه پلاسکو یکی از دردناک ترین حوادث آتش‌سوزی در کشور است.گفتنی است بعد از حادثه پلاسکو و سینای اطهر و جریحه‌دار شدن افکار عمومی، موضوع ایمنی بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ناایمن شهرها مورد توجه قرار  گرفت.

اما آیا بعد از این حوادث، تازه موضوع ناامنی بیمارستان‌ها مطرح شده است؟ در ادامه این گزارش به بخش‌هایی از یک مقاله‌ای اشاره می‌کنیم در سال ۱۳۸۸ با یک تحقیق میدانی منتشر شده است، این مطالعه از نوع بررسی مقطعی و در دو قسمت؛ «بررسی وضعیت ایمنی حریق» و «تعیین میزان آگاهی در برابر حریق پرسنل بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز» تعریف شده است. در این مقاله آمده است:«کلیه بیمارستان ها به صورت سرشماری از جنبه وضعیت ایمنی حریق توسط چک لیستی متشکل از ۵۹ سوال شامل دو بخش ایمنی حریق و راه های خروج اضطراری مورد بررسی قرار گرفتند و میزان آگاهی در برابر حریق در نمونه تصادفی ۵۲۰ نفره از پرسنل بخش های رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و ایستگاه های پرستاری با پرسشنامه ای متشکل از ۱۲ سوال پس از ارزیابی اعتبار و پایایی مورد سنجش قرار گرفت؛ یافته ها؛ بیمارستان نمازی با میانگین ۲۰٫۳۶ بیشترین و زایشگاه شوشتری با میانگین ۱۶ درصد کمترین ایمنی حریق را داشتند. میزان آگاهی پرسنل بیمارستان ها نسبت به ایمنی در برابر حریق، بیمارستان قطب الدین با کسب میانگین ۵٫۸۵ بیشترین و بیمارستان اعصاب و روان با میانگین ۳٫۳۵ کمترین آگاهی پرسنل را داشتند. حداکثر نمره در ایمنی حریق ۳۰ و حداکثر نمره در آگاهی پرسنل ۱۲ است.»

در نتیجه این مطالعه آمده است: «این حساس سازی مسئولین و مدیران نسبت به ایمنی حریق بیمارستان ها، افزایش سطح آگاهی ایمنی در برابر حریق پرسنل و همچنین به کارگیری مدیران واجد شرایط در مدیریت بیمارستان ها و به طور خلاصه ارتقاء مدیریت ایمنی در بیمارستان های مورد مطالعه توصیه می گردد.»

همان‌طور که در این مقاله خواندید، بیمارستان شوشتری در سال ۱۳۸۸ به عنوان ناایمن‌ترین بیمارستان شناخته شده است و بعد از حدود ۱۵ سال هنوز هم در این بخش پیشرفتی نکرده است.

سالار خواجه پور، مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌و‌گو با ما انتشار خبر نبود سیستم اعلان و اطفای حریق در بیمارستان مادر و کودک شوشتری را ناشی از برداشت یا بیان اشتباه خواند و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سه سال قبل برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با آتش نشانی شیراز پیشقدم شده تا در راستای استانداردسازی و به روز شدن مراکز اقدام کند.

وی با بیان اینکه علوم پزشکی شیراز بازدیدهای مشترکی با آتش نشانی شیراز سالانه از بیمارستان‌ها انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که داریم سالانه باید شرایط را ۱۰ درصد ارتقا دهیم که در این چند سال، موارد اعلام شده را بهبود بخشیده و تاییدیه لازم را دریافت کردیم.

خواجه‌پور در مورد بیمارستان شوشتری، گفت: در بخش های اداری، انبارها، مدارک بایگانی پزشکی و غیره که پرسنل به صورت ۲۴ ساعت حضور ندارند، سیستم اعلان الزامی است و این بیمارستان نیز در این بخش‌ها سیستم اعلان دارد و توانسته تاییدیه آتشنشانی را دریافت کند، سیستم اطفای حریق نیز به صورت تر و خشک دارد.

مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد خبر منتشر شده با تاکید بر اینکه این موضوع صحت ندارد، متذکر شد: درخواست مسئولان این بیمارستان در راستای ارتقای این سیستم بوده است تا با دریافت کمک مالی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بتوانند سیستم اعلان و اطفای خودکار را داشته باشند.

ما گفت‌و‌گویی نیز با «هادی عیدی‌پور» رییس سازمان ایمنی و آتشنشانی شهرداری شیراز انجام دادیم، او نیز به تفاهم نامه‌مشترک بین سازمان آتش نشانی شیراز و علوم پزشکی اشاره کرد و نسخه ای نیز از این تفاهم‌نامه به ما نشان داد، البته این نسخه فاقد شماره، تاریخ و امضا بود و به گفته این مسئول امسال منعقد شده است و به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه که ویژه مراکز درمانی و مدت زمان آن ۴ ساله است، این مراکز موظف هستند که در سال اول ۱۰ درصد، و در سه سال بعد، هر سال ۲۵ درصد سیستم ایمنی خود را ارتقا دهند و تا پایان مدت زمان این تفاهم‌نامه تمام بیمارستان و مراکز درمانی شهر شیراز باید در حوزه ایمنی ۹۰ درصد ارتقا یافته باشند.

عیدی‌پور با اشاره به بازدیدهایی که سازمان آتش نشانی بنابردرخواست علوم پزشکی شیراز از مراکز درمانی سالانه انجام می دهد، تاکید کرد: تمام مراکز درمانی و مطب‌ها برای دریافت پروانه یا تمدید فعالیت خود باید تاییدیه ایمنی را داشته باشند و بهمن سال گذشته نیز از بیمارستان شوشتری بازدید شده است.

او با بیان اینکه این بازدیدها از سال ۹۹ و بعد از آتش‌سوزی در مرکز سینای اطهر تهران آغاز شده است، عنوان کرد: مراکز درمانی باید حداقل ۵۰ درصد ایمنی را داشته باشند تا بتوانند این نامه تاییدیه را دریافت کند و در بازدیدهای سالانه مواردی که باید لحاظ شود به علوم پزشکی اعلام می شود که تاکنون شاهد همکاری لازم از سوی این دانشگاه بوده‌ایم و تعامل لازم وجود دارد.

رییس سازمان آتش نشانی در پاسخ به سوال ما که برخی بیمارستان‌ها که در سیستم اعلان و اطفای حریق مشکل دارند چطور توانستند این تاییدیه را دریافت کنند، گفت: راه‌های خروج اضطراری، داشتن سیستم اطفای حریق دستی، امکان تخلیه سریع و غیره از سری مواردی است که در دریافت این تاییدیه تاثیرگذار است. باید درنظر گرفت قدمت خیلی از بیمارستان ها بالا است و ایمن سازی آنها زمان می برد و باتوجه به اینکه این بیمارستان‌ها در حال خدمات‌رسانی هستند و نقش مهمی در سلامت جامعه دارند امکان تعطیلی آنها وجود ندارد، به همین دلیل این تفاهم‌نامه منعقد شده است تا بتوانیم در طول زمان استانداردهای لازم را به آنها القا کنیم.

عیدی‌پور با تاکید بر تلاش در راستای ارتقای ضریب ایمنی به صورت سالانه در مراکز درمانی، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه ماحصل دو سال کار مطالعاتی است،  ضمانت اجرایی دارد و مفاد آن استاندارد است، ما ناایمنی‌ها را شناسایی و مشکلات را اولویت بندی کردیم و براساس این اولویت بندی باید ایمن‌سازی انجام شود.

به گفته رییس سازمان آتش‌نشانی شیراز تمام سیستم های مکانیکی و برقی مانند سیستم اعلان و اطفای حریق نیازمند مراقب دوره‌ای و تعمیرات هستند، بنابراین تمام ساختمان های دارای این سیستم‌ها باید از افراد متخصص در این حوزه برای مراقب، نگهداری و تعمیرات استفاده کنند که عموما در بیمارستان‌ها مسئول فنی این کار را انجام می‌دهد.

*مردم شیراز برای آگاهی از لیست ساختمان های ناامن شهر نامحرمند!

مصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در خرداد ۱۴۰۱ بعد از حادثه متروپل، از شهرداری خواست تا ساختمان‌های ناامن را به دادستانی اعلام کند و براساس اعلام دادگستری فارس، آتش‌نشانی شهرداری شیراز و اداره کل استاندارد فارس مجوز ورود به بازرسی مستمر ایمنی اماکن عمومی را در آن زمان دریافت کردند.

رییس سازمان آتش نشانی وقت هم در آن زمان گفت که لیست ساختمان ناامن شهر را به دادستانی اعلام کرده است که البته این لیست، شامل مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نمی‌شد و تا زمان نگارش این گزارش مردم همچنان برای اطلاع از این لیست نامحرم شناخته شده‌اند، و این درحالیست که بعد از  آتش سوزی بیمارستان شریعتی، بالاخره دادستان تهران لیست بیمارستان‌های ناایمن را به مردم اعلام کرده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true