×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
 پایان دوره ایمانیه، آینده فارس در دستان امیری

استاندار جدید فارس: شایسته‌سالاری ملاک انتخاب مدیران استان خواهد بود، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، آیین تودیع و معارفه استاندار فارس با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. دیروز ۲۲ مهر ماه، محمدهادی ایمانیه از استانداری فارس خداحافظی کرد و حسینعلی امیری رسماً کار خود را به عنوان استاندار فارس آغاز کرد.

*استاندار فارس از بین چهره های ملی انتخاب شده است

وزیر کشور، در این آیین با یاد شهدای اسلام، به ویژه شهدای راه مقاومت و امنیت، بیان کرد:استان فارس با وجود بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) و منابع عظیم انسانی و مفاخر علم و ادب، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و استانی گسترده با ظرفیت‌های بزرگ و ویژه است.

اسکندر مومنی، با تشکر از خدمات مدیران کشوری و استانی پیشین اعلام کرد: مردم فارس لایق بهترین‌ها هستند و هنوز تا جایگاه حقیقی خود فاصله زیادی دارند. دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی کرده و هر زمان نام آیت‌ا… رییسی را می‌شنویم، تصویری جز خدمت به خاطر نمی‌آوریم. نماینده ایشان، دکتر ایمانیه نیز شبانه‌روزی برای آبادانی استان تلاش کرده است.

وزیر کشور با تشکر از استاندار قبلی فارس خاطرنشان کرد: مردم بهترین داور برای خدمتگزاران خود هستند و من از طرف مردم به دکتر ایمانیه خسته نباشید می‌گویم. در وزارت کشور بیشترین وقت را برای انتخاب استاندار فارس صرف کردیم چرا که این استان ظرفیت‌های عظیمی در حوزه‌های ترانزیتی، گردشگری و غیره دارد که باید به بالفعل تبدیل شود و بنابر این نیازمند یک استاندار ملی بود.

وزیر دولت چهاردهم بر لزوم انتخاب فردی به عنوان استاندار فارس براساس اشراف وی بر این استان گفت: آقای امیری در این استان خدمت کرده و با سابقه و تعامل خوبی که داشتند، خوش درخشیدند. او یک چهره ملی است و سوابق خوبی در بخش‌های مختلف دولت و نظام دارد. همچنین آشنایی با زوایای مختلف کار در دولت و استان فارس با وجود داشتن پیشنهادهای زیاد، خود استان فارس را ترجیح دادند. مردم استان فارس و احزاب و ستادها از این انتخاب استقبال خوبی کردند و رئیس‌جمهور نیز حامی این انتخاب بودند.

او افزود: انتظاری که دولت از استانداران، به ویژه استاندار فارس، علاوه بر شاخص‌های ده‌گانه دارد، تلاش برای گسترش همدلی و همبستگی بین همه اقشار جامعه است که باید آقای امیری به آن توجه کند.

وزیر کشور افزود: ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین تمام دستگاه‌ها برای توسعه وظیفه استاندار است. اگر این اقدامات همسو با هم پیش رود، سبب ایجاد هم‌افزایی می‌شود که مسیر پیشرفت و توسعه به صورت تصاعدی خواهد بود. تکریم و احترام به همه مردان و زنان باید اولویت قرار گیرد، چرا که مردم اولین انتظاراتشان قبل از وظیفه، احترام و ارتباط مستمر با آنها است. مردم‌داری یعنی تعامل مستمر و شنیدن حرف‌های مردم، بنابراین نباید عمر مردم در پیچ و خم‌های اداری تلف شود و کرامت آنها زیر پا گذاشته شود. این موضوع یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی استانداران خواهد بود.

**حفظ اماکن تاریخی به عنوان ظرفیت‌های بزرگ گردشگری فارس

وی ادامه داد: حفظ اماکن تاریخی و مفاخر بزرگ علمی، دینی و مذهبی یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری فارس است. این استان می‌تواند یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری سلامت و پزشکی باشد. تا پایان برنامه هفتم باید بتوانیم سالانه ۱۵ میلیون گردشگری خارجی را در کشور جذب کنیم که تاکنون یک سوم محقق شده است. باید حداقل یک‌چهارم از این تعداد در استان فارس اتفاق بیفتد و برای تحقق این مهم، تلاش همه‌جانبه ‏لازم است و علی رغم کاستی‌های زیرساختی، این ظرفیت در استان فارس وجود دارد.‏

مومنی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با تحریم‌ها و مشکلات موجود، منابع و درآمدها به سختی تولید می‌شوند. ما از دو واژه توزیع و تخصیص استفاده می‌کنیم؛ توزیع برای منابع فراوان وباید به همه برسد و تخصیص برای بودجه‌هایی که سخت تأمین می‌شوند، به کار می‌رود اما از بودجه تخت عنوان تخصیص استفاده می کنیم چرا که منابع آن به سختی تامین می شود،. بنابراین قابل قبول نیست که پروژه‌های ناتمام داشته باشیم. در تخصیص باید پروژه‌ای که بیشترین نفع مردمی را دارد، اولویت قرار گیرد و درآمد به سختی به دست آمده باید در جای درست هزینه شود.

*فردی با تجربه سکاندار فارس شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس نیز در این آیین با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه رییس جمهور شهید و شهدای مقاومت گفت: فارس سرزمین فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مهد ۱۵ هزار شهید است، استان فارس و شیراز جنت طراز با تمام ظرفیت‌ها از تاریخ برجسته‌ای برخوردار است.

اسماعیل قزل سفلی، با اشاره به ظرفیت‌های حاضر استان فارس مانند دانشگاه بزرگ شیراز، شیراز را قطب گردشگری مذهبی، سلامت، تاریخی و غیره خواند و افزود: در فارس ادیان و مذاهب مختلف، قومیت های مختلف، اقلیت‌های دینی، هیئات مذهبی، سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب مختلف و غیره دست به دست هم دادند تا استان فارس را بسازند.

معاون سیاسی امنیتی استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های دیگر استان فارس مانند ظرفیت‌های معادن، کشاورزی و غیره متذکر شد: دکتر ایمانیه به عنوان استاندار فارس، خادم واقعی مردم بود و در دولت سیزدهم مصداق بارز کار و تلاش به شمار می‌رفت. اکنون نیز خدا را شاکریم که فردی باتقوا و اخلاق‌مدار با کوله‌باری از تجربه برای استانداری فارس انتخاب شده است.

*از ظرفیت های بالقوه فارس استفاده شود

رئیس مجمع نمایندگان فارس، نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد تمام شهدای تاریخ و اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره فارس و مردم استان، گفت: استان فارس دارای استعدادها و نخبگان علمی بسیاری، به ویژه در حوزه پزشکی، است که امیدواریم این توانمندی‌ها در گردشگری سلامت به کار گرفته شود. این ظرفیت‌های بالقوه علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام‌شده همچنان بکر باقی مانده‌اند.

محمد مهدی فروردین، به ظرفیت‌های دیگر گردشگری، مانند چهار فصل بودن استان فارس، اشاره کرد و عنوان داشت: استان فارس در حوزه زیرساخت‌ها بسیار ضعیف است. راه‌های مناسبی ندارد. حوزه ورزش نیز شرایط خوبی ندارد. یکی از مطالبات اساسی استان، اتصال به شبکه ریلی خلیج فارس است و نمایندگان مردم نیز این خواسته را مطالبه می‌کنند. از سویی سهم نفت و درآمدهای مربوط به فارس به خوبی پرداخت نمی‌شود و امیدواریم با حل این مشکلات شاهد جهش اقتصادی در استان باشیم. ما نیازمند همراهی دولت هستیم.

فروردین همچنین به حضور چهار نماینده استان در کمیسیون‌های مهم مجلس اشاره کرد و یادآور شد: در مدیریت‌های کلان دولت از ظرفیت‌های فارس استفاده نشده است. امیدواریم در سایر ظرفیت‌های مدیریتی از نیروهای استان فارس استفاده شود و با همراهی دولت بتوانیم وظایف خود را در قبال مردم به انجام برسانیم.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با تشکر از خدمات استاندار سابق فارس تصریح کرد: دکتر ایمانیه از سرمایه‌های ارزشمند ملی استان است و در این سه سال تعامل خوبی با مجمع نمایندگان داشتند. از تمامی زحمات وی در این سال‌ها تشکر می‌کنیم.

*تاکید نماینده ولی فقیه در فارس بر کمک به دولت و همراهی با استاندار جدید

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه در این سه سال شاهد تلاش مجاهدانه دکتر ایمانیه استاندار سابق فارس بودیم، گفت: امیدواریم مردم کشور از خدمات دکتر ایمانیه بعد از این، محروم نشوند.

آیت ا… لطف ا… دژکام، با اشاره به سوابق ملی استاندار جدید فارس افزود: انتخاب استاندار جدید نشان‌دهنده تلاش دولت برای انتخاب یک چهره ملی و قابل تقدیر است و آشنایی او با استان و سابقه خدمت در آن، امتیازی برای رشد استان محسوب می‌شود. کارهای خوبی در استان فارس طی این سال‌ها آغاز شده که از استاندار جدید درخواست داریم این فعالیت‌های مثبت را ادامه دهد، زیرا پول مردم به این برنامه‌ها اختصاص داده شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر لزوم جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه مردم، از استاندار جدید خواست که برنامه‌های تأثیرگذار در حال اجرا را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: برای موفقیت نظام جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم تا هر دولتی که در قدرت است، موفق شود. ما باید به دولت وفاق کمک کنیم، چرا که در غیر این صورت خودمان ضرر می‌کنیم. همان‌طور که امام علی(ع) فرموده‌اند: «هر کس از یاری یکدیگر دست بردارد، شکست می‌خورد.» بنابراین، برای جلوگیری از شکست و برای سربلندی کشور، باید همه به یکدیگر کمک کنیم.

*استانداری فارس برایم موضوعیت ندارد برای ادای دین به فارس آمده‌ام

استاندار جدید فارس نیز، در آیین معارفه خود و بیان اینکه برای توفیق خدمت دوباره ‏به مردم فارس خوشحالم، گفت: هرچند زاده فارس نیستم، اما فارس را خوب می‌شناسم و خود را فارسی ‏می‌دانم. فارس با نامگذاری فرخنده مقام معظم رهبری سومین حرم اهل بیت است و مهد فرهنگ، هنر، ‏ادب و نثر است و بارگاه امامزادگان بسیاری را در خود جای داده است.‏

حسینعلی امیری، با بیان خاطراتی از جایگاه این استان در کشور و در ذهن بزرگان کشورهای مختلفی مانند یونان و تاجیکستان، عنوان کرد: فارس به‌راستی چنین جایگاهی دارد و مهد علمای بزرگی نظیر آیت‌ا… حائری شیرازی، آیت‌ا… ملک حسینی، آیت‌ا… دستغیب و دیگر بزرگان است.

نماینده عالی دولت چهاردهم در فارس ادامه داد: دو نهاد علمی بزرگ مانند دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس قرار دارند. فارس همچنین رنگین‌کمانی از اقوام، طوایف، ادیان و مذاهب است که همه با یکدیگر برای توسعه این استان تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب استان فارس برای خدمت به مردم برای من افتخار است، تأکید کرد: من به مردم فارس مدیونم و به دنبال فرصتی برای جبران دین خود به این مردم هستم. در دهه ۸۰، پدرم را از دست دادم و مردم فارس باشکوه پدرم را بدرقه کردند و در کنار من بودند. استانداری فارس برای من موضوعیت ندارد، اما به قصد ادای دین به فارس آمده‌ام و خود را خدمتگزار مردم می‌دانم.

*ملاک انتخاب مدیران استانی، شایسته سالاری است

امیری تاکید کرد: اکنون که دولتی جدید بر سر کار آمده، مردم توقع دارند نگاه های دولت جدید را بدانند، از منظر حقوقی می گویم که روش مدیریت من در استان فارس براساس فرمایشات مقام معظم رهبری است. انتخابات یک تنفس است و یک پیام تغییر را می دهد، انتخابات یک عقد وکالت است و مردم یک نفر را وکیل می کنند تا گفته‌‌های خود را به عمل برساند، بنابراین مدل مدیریت همه ما در زیرمجموعه دولت، منطبق با وعده‌های رئیس جمهور است و ما باید در استان‌ها این وعده‍ها را عملیاتی بکنیم.

استاندارجدید فارس با اشاره به اینکه امروز یکی از دوره‌هایی است که همه تفکرات، احزاب، رنگ‌ها، قومیت‌ها و مذاهب باید برای توسعه فارس در کنار یکدیگر قرار بگیرند، افزود: هر کس که سیاست‌ها و گفتمان دولت را قبول داشته باشد و بتواند در راستای تحقق وعده‌های آقای رئیس‌جمهور خدمت کند، از ظرفیت او استفاده خواهد شد. شایسته‌سالاری ملاک انتخاب مدیران استان خواهد بود. مادامی که بین حاکمان یک جامعه و میانگین وضعیت جامعه فاصله‌ای معنادار وجود داشته باشد، آن جامعه نمی‌تواند توسعه را تجربه کند. داشتن فضیلت‌های انسانی نیز از دیگر نکاتی است که مد نظر داریم.

وی ادامه داد: حاکمیت قانون یکی دیگر از مبانی انتخاب مدیران استانی است. منظور از حاکمیت قانون، ایجاد احساس عمومی اعتماد به قانون است و این فراتر از صرفاً رعایت قانون است. مردم باید به ما اعتماد کنند و ما باید به وعده‌ها و قول‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم.

*گزارش عملکرد سه ساله

استاندار سابق استان فارس در آیین تکریم خود گفت: به وزیر کشور گفته بودم شخصیتی را برای فارس بفرستید که یک شخصیت ملی باشد و از بحث های احزابی و حاشیه‌ای پرهیز کند.

محمدهادی ایمانیه، ابراز کرد: به سهم خود برای استاندار شدن آقای امیری تلاش کردم. بنابراین هرکس که دغدغه استان را دارد با پرهیز از نکات سیاسی حزبی در کنار استاندار جدید برای آبادانی استان بایستد.

استاندار سابق فارس با آرزوی آینده ای درخشان برای استان فارس متذکر شد: به گفته مقام معظم رهبری به دولت چهاردهم کمک خواهیم کردیم، وفاق بین مدیران ارشد در دولت سیزدهم در استان فارس در سطح ملی مثال زدنی بود، ما همه صمیمانه در کنار هم در بخش‌ها و ارگان‌های مختلف اقدامات بزرگی را انجام دادیم.

ایمانیه با اشاره به حوادث سه سال گذشته در استان فارس عنوان کرد: برگزاری چهار دوره انتخابات، ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، دو حادثه تروریستی و موارد دیگر کار کمی نبود. با این حال، دستاوردهای مثبتی نظیر کسب رتبه نخست در امنیت، راه‌اندازی دو قرارگاه ساماندهی اتباع و قرارگاه اجتماعی، کاهش نرخ طلاق و خودکشی، ثابت ماندن روند افزایش جمعیت، کسب رتبه نخست در ساماندهی کودکان کار، افزایش صددرصدی اعتبارات استانداری فارس نسبت به سال ۱۴۰۰، و تسویه بدهی‌های استانداری به شرکت‌های طرف قرارداد، نیز حاصل شده است. همچنین، با استفاده از ظرفیت دورکاری برای زنان شاغل در استانداری دارای فرزند زیر ۱۸ سال به مدت دو ساعت در روز، طرح از مزرعه تا سفره در قالب یک هزار فروشگاه، کاهش نرخ پایین کاری، احیای بیش از ۳۰۰ تولیدی و غیره از دستاوردهای این سه سال استانداری فارس است.

استاندار سابق فارس با اشاره به برخی دیگر از فعالیت های خود در این سمت، تصریح کرد: انتقال دو کارخانه پشم شیشه و یک کارخانه سیمان به بیرون از شیرازدر راستای سلامت و آسایش مردم، حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، تلاش برای پیشرفت در هر چهار حوزه گردشگری فارس، رتبه برتر ستاد خدمات نوروز و سفر اربعین، تصویب منطقه آزاد گردشگری در سپیدان، ساخت بیمارستان‌های مختلف در استان، بهره برداری از ۶ قطعه آزادراه، ساخت آزادراه شیراز -بوشهر، افتتاح پروژه های آبرسانی، حل مشکلات ورزشگاه ها و غیره از دیگر فعالیت های این سه سال استانداری است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true