×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
پرواز بالن نظارتی بر فراز باغهای قصردشت

در نشست خبری مدیران حوزه خدمات شهری شهرداری و شورای شهر شیراز مطرح شد؛ شهرداری شیراز برای نظارت و جلوگیری از تخریب باغات قصردشت بالن هوا می‌کند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، بحث حفظ باغات قصردشت و جلوگیری از تخلفات در این حوزه سالهاست در شیراز مطرح است و هر روز طرح و ایده ای نو برای آن نوشته و مصوبه روی مصوبه برای حفظ این نگین سبز شیراز است که از راه میرسد اما حاصل این همه برنامه، مصوبه،طرح جامع،طرح حفظ، گروه بندی باغهای قصردشت طی این سالیان به نتیجه ای مطلوب نرسیده، این را می شود از کاهش مساحت است باغات از بیش از ۳هزار هکتار به کمتر از یک هزار هکتار در حال حاضر دریافت. در این راستا از چندی پیش مدیریت شهری نسخه ای جدید برای رصد بهتر حوزه باغات قصردشت پیچید که استفاده از بالن های مقید وسیستم های پیشرفته نظارت تصویری و پایش اطلاعات به دست آمده با به کارگیری هوش مصنوعی بود. حال قرار است در آینده ای نزدیک از این تکنولوژی در باغهای قصردشت در راستای پیشگیری از تخلفات احتمالی استفاده شود.

این موضوع که در نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر، معاون محیط زیست و خدمات شهری، معاون شهرسازی و معماری و رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز با موضوع بررسی و آسیب شناسی ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه باغات قصردشت با استفاده از سیستم نظارت تصویری (بالن مقید)نیز مطرح شد، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در این رابطه گفت:یکی از محورهایی که کمیسیون در ۱۵ پروژه شاخص حوزه خدمات شهری دنبال می کند، توجه به فضای سبز است و یکی از مواردی که باید از ابتدا با جدیت دنبال شود حفظ و صیانت از باغات قصردشت است، باغهایی که از ۳ هزار هکتار در چند دهه قبل امروز به کمتر از یک هزار هکتار کاهش یافته است و امروز آنچه از آن باقی مانده را باید حفظ کرد.

مسعود زارعی افزود: ما هر روز این نکته را مطرح می کنیم که باغ های قصردشت در حال خشک شدن است و اقدامات انجام شده در راستای توسعه آن باید تغییر یافته و میراث ارزشمند شهر  حفظ شود. در این راستا اقدامات پیشگیرانه باید با وضع قوانین جدید توسط کمیسیون شهرسازی انجام شود، اما پیگیری تخلفات کار اجرایی است که در حوزه معاونت خدمات شهری است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته حفظ و صیانت حوزه استحفاظی باغ های قصردشت در شورای شهر اظهار داشت: در این زمینه جلسات متعددی تا کنون تشکیل شده که یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده استفاده از سیستم های نوین نظارتی است، مگر ما می توانیم چقدر نیرو برای رصد همین کمتر از هزار هکتار باغ به کار بگیریم؟!

زارعی گفت: در این راستا حتی بحث برون سپاری مطرح شد اما چون زمان بر است دیدیم تا بخواهیم این نیروها را ثبت رسمی کنیم دیر می شود و به همین دلیل یک حرکت سریع و اورژانسی استفاده از ساز و کارهای نوین و رصد هوایی بود که با استفاده از آنها گونه ساخت و ساز به صورت روزانه رصد و با متخلفان برخورد میشود تا با این کار بتوانیم نگین سبز شیراز را از دست سودجویان خارج کنیم.

وی افزود: استفاده از این سیستم از چند جهت مورد نقد و بررسی قرار گرفت یکی از موارد توسط مردمی مطرح شد که به ویژه در قصردشت و باغات آن زندگی می کنند و دغدغه آنها  حفظ حریم خصوصی بود، ما به آنها اطمینان می دهیم که این سیستم برای تصویربرداری از خانه ها نیست بلکه تنها هدف استفاده از داده های این سیستم و استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و تخلفات احتمالی است البته در این بین برخی متخلفان هم سر و صدایشان بلند شده و پشت سر مردم پنهان می شوند.

*شهرداری کار بزرگی را پیش رو دارد

عضو و رییس کمیته حفظ و صیانت از حوزه باغات نیز گفت: اصلی ترین هدف ما این است که برای حفظ باغات دست یاری به سمت مردم دراز کنیم و شهرداری کار بزرگی را پیش رو دارد.

ابراهیم کمالی اظهار کرد: معتقدیم شهرداری باغدار خوبی نیست چرا که این حوزه نیازمند تخصص هایی است که در شهرداری وجود ندارد، از طرفی باید مانند تجربه بافت تاریخی کاری کنیم که حفظ باغات برای باغداران سود داشته باشد.

وی افزود: امروز مدت زمان آبیاری به ۶۰ روز رسیده و از سویی قطع برق موجب خاموش شدن پمپ چاه ها و در نتیجه قطع آب باغ ها می شود.

*همه موظف هستیم باغ های قصردشت را حفظ کنیم

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: ما همه موظف هستیم باغ های قصردشت را به عنوان فاکتور اساسی، زیست محیطی شهر حفظ کنیم و با کمک تکنولوژی روز به دنبال داده های آماری هستیم.

روح ا… خوشبخت با اشاره به انتخاب شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا در بین ۸۰ شهر آسیایی اظهار داشت: فضای سبز، انرژی های تجدید پذیر، کیفیت هوا، کاهش گازهای گلخانه ای جز فاکتورهای اصلی برای انتخاب پایتخت زیست محیطی آسیا بوده است.

وی تصریح کرد: باغ های قصردشت ریه شهر شیراز محسوب می شود و اگر شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا معرفی شده، بخش اعظم آن به خاطر باغ های قصردشت است.

خوشبخت با تاکید بر لزوم نظارت هوشمند بر باغ های قصردشت گفت: تلفیقی از مجموعه های نظارتی را در شهر شیراز باید شکل دهیم. همچنین باید از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنیم و ما در مجموعه شهرداری به دنبال ورود و تعرض به مسائل شخصی مردم نیستیم اما با تخلفات ساخت و ساز در باغ های قصردشت برخورد خواهیم کرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به تصویب طرح تفصیلی شهر شیراز در سال ۱۳۹۳ گفت:این طرح ۱۰ ساله بوده و باید امسال بازنگری شود که عمده دستورات قضایی جهت برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز انجام می شود با همکاری گشت هم پوشان و جهاد کشاورزی و مجموعه قضایی و انتظامی شکل می گیرد.

*یکی از اهداف اجرای این طرح جلوگیری از تخریب باغ هاست

معاون برنامه ریزی شهرداری شیراز هم گفت: بهتر است از واژه داده آمایی برای این سیستم استفاده کنیم چرا که این سیستم اطلاعات لازم را ثبت و با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی می‌کند.

فراشاییان با اشاره به تغییر کاربری و استفاده از درآمد بخشی از ۲۲۰ هکتار گروه ۵ باغات برای خرید قریب به هزار هکتار گروه یک، ادامه داد: یکی از اهداف اجرای این طرح تثبیت باغ های گروه یک و جلوگیری از تخریب این باغ هاست و مردم باید توجیه شوند که این کار برای حفظ فضای سبز و باغ های خودشان است.

وی تصریح کرد:شهروندان به این نکته توجه داشته باشند منظور از بالن نظارتی، یک بالن بزرگ و هوای داغ نیست بلکه این یک بالن مقید است که ابعاد بسیار کوچکتری دارد.

*تعریغف بررسی ۳۸ تخلف برای سیستم نظارت

حجت رییسی رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز هم گفت: در حال حاضر برای نظارت بر باغات اقدامات بسیاری از جمله گشت های نظارت، کیوسک های نگهبانی و…  انجام شده اما از مدت ها قبل درخواست نظارت هوایی مطرح شده که این سیستم مجهز به هوش مصنوعی است و تا ارتفاعی بالا رفته و بررسی ۳۸ تخلف برای این سیستم تعریف شده که صبح و بررسی می شود.

*مشارکت حداکثری خود باغداران مهمترین راه حفظ باغات است

رییس ستاد آبادگری باغات قصردشت هم گفت: حوزه باغات قصردشت به  ۵گروه تقسیم شده که ۹۸۶ هکتار آن جز گروه یک و خط قرمز ماست.

امیری افزود: معتقدیم مشارکت حداکثری خود باغداران مهمترین راه حفظ باغات است و اگر ما پایتخت محیط زیست شدیم و برخی عناوین دیگر به دلیل زحماتی است که صاحبان این باغ ها از گذشته تا حال کشیدند.

*ما نیازمند استفاده از این تکنولوژی بودیم

رضا جاویدی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز هم گفت:  تا کنون جلسات بسیاری گرفته شده و این اولین بار است که از این نوع تصویربرداری برای رصد و نظارت بر این باغ ها استفاده می شود و ما نیازمند استفاده از این تکنولوژی بودیم.

*ایستادگی شهرداری در برخورد جدی با تخلفات

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز نیز در این جلسه به تشریح آمار تخلفات ‌و ایستادگی شهرداری شیراز در حوزه برخورد جدی با تخلفات به‌ویژه ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: از ابتدای سال جاری قرارگاه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح منطقه ۶ فعال شد و این‌یک قرارگاه واکنش سریع است تا در صورت اطلاع‌رسانی شهروندان و سامانه ۱۳۷ و بازدیدهای میدانی از طریق این قرارگاه، اقدامات لازم انجام می‌شود.

عباداله زارعی افزود: واحد پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح مناطق یازده‌گانه شهر شیراز فعال است اما به جهت تأکید و حساسیت شهردار شیراز، این قرارگاه در سطح منطقه ۶ با جدیت بیشتری در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری در سطح منطقه یک شیراز تعداد کل آرا صادرشده ۱۷۱ مورد بوده است که از این تعداد ۱۳۶ مورداجرا و یا تخریب‌شده است و ۳۵ مورد آرا در این منطقه به علت عدم قطعیت در خصوص آن‌ها اقدام نشده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز گفت: در سطح منطقه ۶ نیز ۱۷۴ مورد آرا تخلف صادرشده است که برای ۱۷۱ مورد اقدام، جریمه نقدی و تخریب صورت گرفت و تنها ۳ مورد تعیین تکلیف آن‌ها باقی‌مانده است.

گفتنی است بالن مقید برای تشخیص و دریافت اطلاعات شهری و داده‌آمایی کاربرد دارد و پس از دریافت اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی تغییرات شکلی که در باغات صورت گرفته است، را اعلام خواهد کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true