کارخانههای سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه و مشاغل مزاحم و آلاینده از این شهر بیرون بروند
تا کی کارخانه سیمان میخواهد به بیرون شهر منتقل شود، اما هر سال این را به سال بعد موکول میکنند؟
کارخانهی روغن نباتی با آن بوی بدی که سالهاست مشام مردم را میآزارد، تا کی میخواهد در شهر بماند؟
باید از روزی بترسیم که شیراز تبدیل به تهرانی شود که نفس کشیدن برای مردم یک آرزوی محال است
جلالالدین عرفانی ـ فارس آگاه
باید پزشکان زندنشین کوتاه بیایند و کارخانههای سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه و مشاغل مزاحم و مشاغل آلاینده از این شهر بیرون بروند تا کمی از مشکلات ترافیکی و زیستمحیطی شهر کاسته شود.
شهردار شیراز در مراسم بزرگداشت هفتهی حملونقل با بیان این مطلب، در جمع فعالان و مدیران این حوزه، با تقدیر از تلاشگران این بخش و تبریک این هفته گفت: موضوع حملونقل در تار و پود زندگی مردم گره خورده و نمیشود زندگی شهری را بدون آن تصور کرد. شهری وجود ندارد که مدیران آن دغدغه ترافیک و حملونقل را نداشته باشند؛ چراکه امروزه یکی از اصلیترین معیارهای شهرهای پیشرفته و توسعهیافته، شبکههای حملونقلی آنهاست.
محمدحسن اسدی با اشاره به تجربیات موفق برخی کشورهای پیشرفته در این حوزه و گاه رسیدن سرفاصله مترو به ۲ و نیم دقیقه در برخی کشورها ادامه داد: این نشان از رشد، توسعهیافتگی و پیشرفت است. امروزه شهری را پیشرفته و توسعهیافته میگویند که در زمینهی سیستمهای حملونقل، مخصوصاً حملونقل عمومی و مترو، حرفی برای گفتن داشته باشد. در دنیای کنونی، کشورهای پیشرفته را با برجها و ماشینهای آنچنانی نمیشناسند، بلکه با زیرساختهای حملونقل میشناسند.
شهردار شیراز ادامه داد: این روزها اقتصاد گردشگری سلامت، شهرسازی و معماری، همه اینها وابستگی بدون چونوچرایی به سیستمهای حملونقل دارند و کلانشهرهایی از جمله کلانشهر شیراز راهی ندارند جز اینکه خودشان را به سیستمهای حملونقل عمومی، اعم از تاکسی، اتوبوس و مخصوصاً مترو، تجهیز کنند. شیراز یک شهر پرتکاپو و یک شهر ترافیکی است که ما باید بترسیم از روزی که شیراز تبدیل به تهرانی شود که نفس کشیدن برای مردم یک آرزوی محال باشد.
اسدی اظهار کرد: اگر امروز به فکر آینده شهرمان نباشیم، هیچ تضمینی به ما داده نشده که مبتلا به مشکلات زیستمحیطی سایر کلانشهرها از جمله تهران نشویم. ترافیک سرطان شهر است و باید علاج شود و بعضی مواقع لازم است یک جراحی صورت پذیرد تا بتوان ترافیک را کاهش داد.
شهردار شیراز گفت: در این راستا باید پزشکان زندنشین کوتاه بیایند، کارخانههای سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه و مشاغل مزاحم و آلاینده از این شهر بیرون بروند. این قانون ماده ۵۵ قانون شهرداریهاست. راجع به همهی این کارخانهها ما حکم گرفتهایم و امروز این باید مطالبهی تکتک ما و مطالبهی رسانهها باشد. تا کی کارخانهی سیمان میخواهد به بیرون شهر منتقل شود، اما هر سال این را به سال بعد موکول میکنند؟ کارخانهی روغن نباتی با آن بوی بدی که سالهاست مشام مردم را میآزارد، تا کی میخواهد از شهر خارج نشود؟
اسدی گفت: در جهانی که در حال گردش و تحرک است، هیچ چیز بدتر از مکث، توقف و ایستایی نیست. ترافیک انسان را متوقف میکند. ترافیک غمی است که باید بنیانش را براندازیم. آیا نگاه امروز نسبت به نگاه دیروز و سالهای قبل، با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، باید نسبت به این مقوله یکسان باشد؟
شهردار شیراز گفت: پاسخ منفی است. امروز هوش مصنوعی جای خیلی از چیزها را گرفته و باید به استقبال آن برویم و به آن خوشامد بگوییم. ما در ترافیک بهقطع ویقین باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؛ چراکه پیچیدهترین و سختترین کار، ترافیک است و این معضل بهراحتی برطرف نمیشود. رفع مشکل ترافیک با رمل و اسطرلاب نیست که عصایی بیندازی و اژدها شود؛ باید روی آن فکر کرد و از هوشمندسازی استفاده شود. حتماً هوش مصنوعی به کمک ما میآید و نگاه ما به آن فقط یک امر فناورانه نیست، بلکه نشانهای از تحولی نو در مدیریت نوین شهری خواهد بود.
وی ادامه داد: شهری که میبیند، میفهمد و واکنش نشان میدهد؛ چون خود شهر با بهرهگیری از هوش مصنوعی بر اجرای قانون نظارت میکند. شهری که تخلف را در لحظه میبیند، ترافیک را پیشبینی میکند و واکنش نشان میدهد و نیازی به حضور فیزیکی پلیس عزیز و زحمتکش در سر چهارراهها نیست.
اسدی گفت: امروز اعلام میکنیم نزدیک به ۶۰ درصد بودجهی شهرداری شیراز در خدمت حملونقل و ترافیک است. به شما اعلام میکنیم که در دو سال گذشته و در این شرایط خاص، حدود یکهزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد. امروز با مستندات ثابت میکنیم که در زیرساختهای مترو واقعاً انقلابی به وجود آمده است. ما یک چیزی به اسم رشد داریم، یک چیزی به اسم جهش و یک مرحله فراتر از رشد و جهش که آن انقلاب است. امروز کلانشهر شیراز در اجرای همزمان خطوط چهارگانه ریلی، بدون هیچگونه توقف، چهل کیلومتر مترو با ۲۰ ایستگاه را در دست اجرا دارد و این یک انقلاب در اجرای خطوط ریلی شهری است.
وی با اشاره به اجرای ۶ خط به طول ۹۰ کیلومتر در افق اجرای خطوط مترو شیراز گفت: امروز قریب به ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو در این شهر در حال حرکت است؛ یعنی تقریباً به ازای هر دو نفر یک خودرو. بنابراین مدیریت شهری وظیفهی سنگینی در این حوزه دارد و فکر میکنم اقداماتی که انجام شده و بودجهای که شورای شهر مصوب کرده، کارهای کمنظیری بوده است.
شهردار شیراز گفت: اولین تصفیهخانهی فاضلاب محلی (لوکال) ما به ارزش یکهزار میلیارد تومان بهزودی افتتاح میشود و در کنار آن، دوربرگردان میثم در کمربندی شیراز و زیرگذر پیشرو به طول ۸۰۰ متر نیز رونمایی میشود. همچنین تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس ـ استوار به بهرهبرداری میرسد. ما پل شاهد را مجدداً ساختیم که تا پایان سال، به همراه تعداد دیگری از پروژهها، افتتاح میشود.
وی از رونمایی المان میدان امام حسین (ع) با یکصد میلیارد تومان اعتبار در روزهای آینده خبر داد و گفت: بزرگترین پارک آبی ایران، فاز آخر موزهی بلدیه، پروژهی ملی زندیه، احیای میدان نقارهخانه، دو شهربازی دیگر تا پایان سال و آکواریوم نیز با یک تأخیر، ابتدای سال آینده به بهرهبرداری میرسند.
شهر بدون برنامهریزی در حوزه حملونقل دچار اختلال جدی است
رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت حوزهی حملونقل در مدیریت شهری گفت: حوزهی حملونقل یکی از مؤثرترین بخشها در مدیریت شهری است. مسئلهی حملونقل یک مسئلهی محوری است که بهشدت تحتتأثیر همه بخشهاست و متقابلاً بر همهی بخشها تأثیر میگذارد.
سیدابراهیم حسینی افزود: ساعت فعالیت حوزهی حملونقل مثل سایر بخشها چند ساعت خاص نیست. اگر همهی بخشهای مختلف مدیریت شهر را که انواع خدمات را ارائه میدهند مانند دانههای یک تسبیح در نظر بگیریم، حوزهی حملونقل همهی اینها را مانند نخ تسبیح به هم وصل میکند و به هیچ عنوان قابلقبول نیست که در یک کلانشهر، بدون تدبیر در این حوزه، انتظار موفقیت داشته باشیم.
وی ادامه داد: حوزهی حملونقل در بخشهای زیرساختی، اقتصادی، محیطزیستی، امنیتی و فرهنگی تأثیر بسزایی دارد و همهی این بخشها در درون مجموعه حملونقل دستبهدست هم دادهاند. امروز مهمترین مسئلهای که باید در این حوزه برای آن تدبیر کنیم این است که بپذیریم حملونقل بخش مهمی از سبک زندگی است.
حسینی گفت: در این راستا، مدل رانندگی، مدل خدماتدهی و مدل استفاده از وقت در هنگام استفاده از بخشهای مختلف حملونقل، مسئلهای اساسی است که بدون نگاه علمی و صحیح نمیشود خدمات مناسبی ارائه یا دریافت کرد. شهر بدون برنامهریزی در حوزهی حملونقل دچار اختلال جدی است.
وی اضافه کرد: اگر حوزهی حملونقل بهخوبی اداره شود، هم بر اعصاب و روان مردم و هم بر وقت، فکر، اندیشه و اقتصاد آنها تأثیر مثبت میگذارد و میتواند به مردم امید به آینده بدهد.
رئیس شورای شهر شیراز گفت: اما شرایط نابسامان در این حوزه میتواند انسانها را بهشدت از آینده ناامید کند. یکی از مواردی که در دورهی جنگ ۱۲روزه به مردم امنیت و اطمینان خاطر داد، خدمات خوب و ویژهی شما در حوزهی حملونقل بود. وقتی مردم این زحمات را مشاهده کردند ـ با اینکه مسافر کم بود اما اتوبوسها، مترو و تاکسیها سر موقع در حال خدمترسانی بودند ـ احساس نمیکردند جنگ است و این جنبهی امنیتی کار یک راننده و فعال حملونقل را نشان میدهد.
حسینی تصریح کرد: فعالیت یا عدم فعالیت این حوزه میتواند اعصاب و روان همه را خراب یا سامان دهد و یک راننده قانونمند و مجموعهی حملونقلی قانونمند میتواند شهر را منظم یا نامنظم کند. پس نگاه مدیریت شهری به این حوزه نباید سطحی و زودگذر باشد؛ بلکه باید علمی به آن نگریست، دربارهاش اندیشید و برایش برنامهریزی کرد.
رئیس پارلمان شهری شیراز گفت: از دیدگاه صاحبنظران و بهویژه افراد باتجربهای که عمری در این حوزه فعالیت داشتهاند، باید از این ظرفیت بهدرستی بهرهبرداری کنیم تا خدمات مناسبی به مردم ارائه دهیم. آنچه در گذشته اتفاق افتاده و در آینده رخ خواهد داد یک هدف بیشتر ندارد و آن خدمترسانی به مردم و تلاش برای رضایت و خوشحالی آنهاست.
حسینی افزود: وظیفهی ما این است که با نگاه صحیح، دقیق، علمی، فنی و اقتصادی و با توجه به سلامت جسم و روح مردم و نیازهای مختلف آنها، برنامهریزی کنیم و شهری را اداره کنیم که شهروندان ضمن استفاده از خدمات، از حضور در آن احساس آرامش و آسایش داشته و به آینده امیدوار باشند.
افق شهر شیراز در گرو اقتصاد و سرمایهگذاری است
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیتهای این بخش و با اشاره به برگزاری دو هفتهای بزرگداشت حوزهی حملونقل و اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و ورزشی و همچنین افتتاح چندین پروژه گفت: امروز هوای پاک، عضویت در کنوانسیونهای محیطزیستی و فعالیت مجموعههایی که برای سلامت شهروندان تلاش میکنند، بهشدت ضروری است. در همین راستا، در مترو با قدرت کار میشود و موضوع اتوبوس برقی، احیای دوچرخههای اشتراکی و محدودهی کمآلاینده در دست پیگیری است.
محمد فرخزاده افزود: در محدودهی مرکزی شهر تلاش ما این است که تعداد خودروها را به حداقل برسانیم و خودروهایی که وارد این محدوده میشوند، در فاز اول ایمن و در فاز دوم دارای استانداردهای آلایندگی باشند.
وی ادامه داد: در بحث نهضت پروژههای سرمایهگذاری، با کمک مجموعهی مالی و اقتصادی و سازمانها، تلاش مضاعفی در حال انجام است تا انشاءالله پروژههای بسیار خوبی محقق شود. افق شهر شیراز بخشی در گرو اقتصاد و سرمایهگذاری است و حوزهی حملونقل در این میان جایگاه ویژهای دارد.
فرخزاده تصریح کرد: یکی از مباحثی که دنبال میکنیم، نهضت داخلیسازی و استفاده از ظرفیتهای داخل کشور، از جمله ساخت واگنها، مباحث فنی مانند سیگنالینگ و PLC است. مهندسان کشور در تولید این تجهیزات افتخارآفرین بودهاند و هدف ما کاهش وابستگی و استفاده بهینه از توان داخلی است.
وی گفت: امروز عزم جدی برای نوسازی ناوگان وجود دارد که بخشی از آن هفتهی گذشته به شهروندان تقدیم شد و این نهضت با کمک شورای شهر و خانواده شهرداری ادامه خواهد یافت.
فرخزاده با ابراز امیدواری نسبت به همکاری با نظام مهندسی و استفاده از ظرفیت مهندسان استان گفت: امروز ما جزو رتبههای اول تصادفات منجر به فوت نیستیم و حضور افراد متخصص و تحصیلکرده میتواند تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات، ایمنسازی نقاط حادثهخیز و اصلاحات هندسی داشته باشد.
وی افزود: پروژههای بسیار خوبی در شهر شیراز در حال اجراست، از جمله چهار مرکز تبادلی و پارکینگهای بزرگ مانند پارکینگ احمدی که تنها ظرفیت همین یک پارکینگ بیش از سه هزار و ۵۰۰ خودرو است.


