×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
پزشکیان با گفتمان وفاق در درون و صلح در بیرون می‌تواند گام مهمی در بهبود توسعه ملی بردارد

پزشکیان با گفتمان وفاق در درون و صلح در بیرون می‌تواند گام مهمی در بهبود توسعه ملی بردارد ، فارس آگاه، یک کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: اگر پزشکیان بتواند منادی «وفاق» در درون و «صلح» با بیرون باشد می‌تواند زمینه‌ساز گام مهمی در جهت اهمیت بخشیدن به توسعه ملی باشد.

وی با بیان اینکه سفر آقای پزشکیان به مقر سازمان ملل متحد و سخنرانی در مجمع عمومی در اولین سال ریاست‌جمهوری او به عنوان رئیس جمهور جدید انجام شد، گفت: روابط ایران با نظام بین‌الملل بعد از انقلاب اسلامی در گستره نگرش‌های گوناگون گفتمانی ناشی از انقلاب ۵۷ بیشتر رویکردی اصطکاکی داشته و به دلیل این رویکرد اصطکاکی تقابل ایران با عناصر اصلی سازنده نظام بین‌الملل با مرکزیت آمریکا فزونی گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه پزشکیان با ادبیات جدیدی وارد جایگاه ریاست‌جمهوری شده است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور در عرصه داخلی تلاش دارد خالصانه با مردم سخن بگوید، و در نشست اخیر خود با خبرنگاران هم اعلام کرد با هیچ دولتی سر دعوا ندارد و می خواهد گسترش دهنده معانی دیگری در عرصه ریاست‌جمهوری باشد.

مطهرنیا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید جهت‌گیری سیاست خارجی خود را بر مبنای گفتمان «سلام» در درون و «صلح» در بیرون تنظیم کند، به این معنا که در عرصه داخلی «وفاق ملی» ایجاد کند، و با مدنظر قرار دادن امنیت بین‌المللی، منادی صلح و ثبات در منطقه و جهان برای توسعه در حوزه فعالیت‌های بشری باشد.

وی با بیان اینکه اگر پزشکیان بتواند منادی وفاق در درون و صلح با بیرون باشد می‌تواند زمینه‌ساز گام مهمی در جهت اهمیت بخشیدن به توسعه ملی باشد،گفت: این یک گفتمان واقع گرایانه برای ایجاد قدرت ملی در راستای توسعه ایران است.

این استاد دانشگاه درباره اهمیت این سفر، گفت: در دوره‌های قبل هم بسیاری از کشورهای متمایز دور و نزدیک به جمهوری اسلامی با روسای جمهور ایران دیدار کرده‌اند؛ از جمله رؤسای جمهور کشورهای اروپایی، آسیایی، و کشورهای دوست جمهوری اسلامی در آسیا و اروپا و سایر نقاط جهان با روسای جمهور ایران دیدارهای مستقیم داشته‌اند، اما سطح این دیدارها بستگی به نوع عملکرد تهران در قبال نظام بین‌الملل دارد.

مطهرنیا با اشاره به اینکه در گذشته حتی تلاش‌هایی انجام شد تا رؤسای جمهور آمریکا با رؤسای جمهور ایران دیدار کنند، تأکید کرد: البته هر دیداری به معنای موفقیت برای روسای جمهور قبل نبوده است و هر دیدار برای پزشکیان هم می‌تواند در برگیرنده این معنا باشد، مگر آنکه آن دیدارها موجب ایجاد و تسریع در ارتباط‌های دو یا چند جانبه برای حل مسائل اصلی ایران در نظام بین‌الملل شود.

وی گفت: سفر پزشکیان و نوع گفت‌و گو و موضع‌گیری‌های او می‌تواند فضای موجودی را که انبساط خاطری برای مردم فراهم آورده است مورد تأکید بیشتر قرار دهد و از این فضا در جهت مانایی این انبساط خاطر استفاده کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true