×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
پوست اندازی کوچه پس کوچه های محله پودونک

تغییرات بافت قدیم محله پودنک را می‌توان از جمله تحولات خاص شهری دانست

جلال الدین عرفانی- فارس آگاه ، شهردار کلان‌شهر شیراز، هنگام بازدید از بافت قدیم محله پودنک، گفت: تغییرات صورت گرفته را می‌توان به جد، از جمله تحولات خاص شهری دانست که دیگر مناطق نیز با الگوگیری از این طرح و نوآوری، زیبایی کلان‌شهر شیراز را صدچندان کنند.
محمدحسن اسدی، افزود: بافت قدیمی محله پودنک، رنگ تازه‌ای به خود گرفته است و سیما و منظر این محله، با همکاری اهالی به‌ کلی دگرگون‌ شده است، رنگ‌آمیزی دیوارهای کوچه‌پس‌کوچه‌های این محله، نصب گلدان دیواری بر روی نقش و نگارهای سنتی و نورپردازی در شب، حسی تازه را ایجاد کرده و سیمای محله را طرح تازه، بخشیده است.
اسدی گفت: لوله‌گذاری جهت دفع آب‌های سطحی، کانیواگذاری، آسفالت کوچه‌پس‌کوچه‌های پودنک، روکش و شستشوی دیوارها، از دیگر طرح‌های پروژه بهسازی در این محله است که به بهره‌برداری خواهد رسید.

✅ اجرای این پروژه را می توان به نوعی آشتی شهروندان مناطق محروم با مدیریت شهری دانست
رئیس کمیته محرومیت زدایی و سخنگوی شورای شهر شیراز هم در آیین رونمایی از فاز نخست بهسازی ،مناسب سازی و زیبا سازی بافت قدیمی و کم برخودار محله پودنک، در کوچه ۱۰ خیابان شهید بنیانی، با تقدیر از تلاش های انجام شده این منطقه شهرداری در این حوزه، گفت: در بازدید سال گذشته، شاهد محرومیت های زیادی در این منطقه بودیم و بر همین اساس، پروژه های مختلفی مبتنی بر درخواست های شهروندان و نظر کارشناسان مدیریت شهری، تدوین شد.
سیده مریم حسینی، با اشاره به اینکه مردم شیراز، مردمی قدرشناس و فرهنگمدار هستند، تصریح کرد: در بازدیدهای سال گذشته، مردم شکواییه های بسیاری از محرومیت و عدم رسیدگی داشتند و گاهی برخورد مناسبی را با مسئولان نداشتند؛ چرا که شهروندان این منطقه از کلانشهر شیراز، گمان می کردند که خدمات مدیریت شهری، صرفا به بازدید خلاصه می شود و فقط برای گرفتن عکس و تهیه گزارش میدانی به منطقه آنها آمده ایم. اما امروز شاهد استقبال دو چندان شهروندان منطقه پودونک از مسئولان هستیم که این ماجرا را می توان به نوعی آشتی شهروندان مناطق محروم با مدیریت شهری دانست.
وی، خدمات موثر و انقلابی شهردار منطقه ۱۱ شیراز را نمودی بارز از عملکرد جهادی، عنوان کرد و افزود: طی ده ماه که از حضور مهندس فراشاییان در این منطقه می گذرد، شاهد گام های موثری در حوزه آبادانی شهر و خدمت به شهروندان هستیم که در محله پودونک، گوشه ای از آنها به نمایش درآمده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز، در بخش دیگری از سخنانش، ماحصل تلاش های شهرداری منطقه ۱۱ را تقویت اعتماد در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: عملیات محرومیت زدایی، از مهمترین رسالت های همه مسئولان است و در شرایط فعلی، شهرداری شیراز در این جبهه تنها است و برای غلبه بر محرومیت، نیازمند همیاری و هم افزایی طیف گسترده ای از نهادها و ارگان ها، به ویژه دستگاه های خدمات رسان هستیم.
حسینی، خواستار تشکیل مدیریت واحد شهری به منظور محرومیت زدایی شد و گفت: از دستاوردهای پروژه های محرومیت زدایی، می توان به احیای هویت محلات، بهبود تعاملات مردمی و رشد فرهنگ مشارکت شهروندی، اشاره کرد.
وی، با یادآوری این موضوع که کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، تلاش زیادی کرد تا مرمت ۵۰۰ منزل افراد نیازمند را به تصویب برساند، اضافه کرد: بر اساس قانون، شهرداری ها نمی توانند در منزل شهروندان به ارایه خدمت بپردازند؛ به همین دلیل، این پروژه با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه احمدبن موسی) و شهرداری شیراز به مرحله اجرا در می آید.
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار داشت: تا بهمن ماه سال جاری، یکهزار منزل در مناطق محروم کلانشهر شیراز به همت گروه های جهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری شیراز، مورد مرمت قرار می گیرند. در این زمینه شهرداری شیراز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هر یک به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان (جمعا ۳۰ میلیارد تومان) در پروژه های مهم محرومیت زدایی، مشارکت می کنند.

✅  به دنبال احیای هویت فرهنگی منطقه هستیم
شهردار منطقه یازده شیراز هم در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این حوزه، گفت: محله پودنک، جزء بافت های قدیمی شهر شیراز است و نام این محله، در کتاب های تاریخی با قدمت سالیان شهر نشینی، به چشم می خورد .
علی فراشائیان، با اشاره به کم توجهی به این بافت قدیمی، در سنوات گذشته و نیازمندی شهروندان به ارتقاء خدمات، اظهار داشت: یکی از قدیمی ترین شهروندان ساکن شهر شیراز، در این بافت ساکن هستند، شهروندانی که معمولا احساس تعلق خاطر به محله سکونت خود دارند که نشان از هویت فرهنگی غنی این بافت، در محدوده خدماتی منطقه یازده است
وی، تصریح کرد: دارا بودن هویت فرهنگ غنی و احساس تعلق خاطر مردم این بافت، ارائه خدمات شهری را با همراهی مردم، برای ارتقای کیفت زندگی شهروندان، هموارتر کرده است.
شهردار منطقه ۱۱ شیراز، با بیان اینکه جداره سازی، نورپردازی و کف سازی صورت گرفته در فاز نخست محله پودنک، نمونه بومی سازی شده سطح محله، در سطح کلان شهر شیراز است، تصریح کرد: مجموعه اقدامات صورت گرفته در محله پودنک، در راستای ارتقاء خدمات برای کیفیت زندگی شهروندان، با استفاده از اقدامات زیباسازی و جداره سازی، برای اولین بار در سطح منطقه یازده در کلان شهر شیراز صورت می گیرد که این اقدام در کل کشور، برای بار اول است که توسط شهرداری در سطح بافت های قدیمی صورت می گیرد.
شهردار منطقه یازده، با اشاره به اینکه در شهرسازی تاکتیکال، هر جا نیاز است که در راستای ارتقاء هویت فرهنگی محله ای، اقدامی در طرح های شهرسازی، صورت بگیرد، مشارکت مردم بعنوان رکن اصلی است، تصریح کرد: در شهرداری تاکتیکال، همراهی مردم و مدیریت شهری باعث به سرانجام رسیدن اقدامات می شود.
فراشائیان گفت: مجموعه اقداماتی که در محله پودنک، رخ داده است، حاصل همفکری، همراهی و نیاز سنجی صورت گرفته از ساکنان است .
وی، با اشاره به اینکه نیازهای محله پودنک، با توجه به نوع بافت قدیمی آن، شناسایی و در دستور کار اجرایی قرار گرفته است، عنوان کرد: پاسخگویی به تمام نیازهای شهروندان در سطح این منطقه، نیازمند چند سال ارایه خدمات شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان، برای رفع کامل محرومیت از چهره این بافت است .
فراشائیان، با اشاره به فازبندی مجموعه اقدامات شهرداری در سطح این بافت قدیمی و دارای هویت فرهنگی، خاطر نشان کرد: در فاز یک، با اقدامات جداره سازی، کف سازی و نورپردازی، به دنبال احیاء هویت فرهنگی منطقه هستیم آن هم در کوچه هایی که علاوه بر محرومیت و فرسودگی، اما برخودار از هویت، تمدن و اصالت است.
وی، با اشاره به اینکه زیباسازی محله در اولویت درخواست های شهروندان پودنک از مدیریت شهری منطقه یازده بوده است، تصریح کرد: با مجموعه اقدامات صورت گرفته، در فاز نخست به دنبال پاسخگویی به این نیاز و هویت بخشی به سطح منطقه بودیم .
فراشائیان، با اشاره به مجموعه اقدامات کوچه های منشعب به کوچه ده خیابان شهید بنیادی محله پودنک، عنوان کرد: این کوچه، به عنوان پایلوت برای انجام اقدامات، در نظر گرفته شده است به طوری که در این کوچه ها، دارای چند فضای رها شده شهری بودیم که با زیرسازی آسفالت و گلکاری و جداسازی هم اکنون مورد استفاده شهروندان قرار گرفته و در مرکز محله، نقش خود را ایفا می کند.
شهردار منطقه یازده، با اشاره به اجرای طرح مسجد محوری به عنوان الگوی ارایه خدمات و ارتقاء هویت بخشی در پودنک، تصریح کرد: مجموعه عملکردها، براساس مسجد به عنوان کانون فرهنگی و مذهبی محله، صورت گرفته است .
وی، با اشاره به نیازهای خدمات شهری در این بافت، از جمله تامین روشنایی کوچه ها به عنوان یک درخواست مردم برای افزایش امنیت در شب، عنوان کرد: با توجه به نوع بافت مسکونی در هم تنیده در این بافت و عدم امکان ساخت پارک و فضای سبز، به سمت ایجاد دیواره و بدنه سبز با هدف ارتقاء فضای سبز مورد نیاز شهر، گام برداشتیم .
فراشائیان، درباره رنگ بندی به کار گرفته شده در سطح جدارها که براساس نظرسنجی و همگرایی سلیقه های ساکنان، بوده است عنوان کرد: در الگوی شهرسازی، باید یک رنگ الگو مدنظر قرار بگیرد تا یک همگرایی و انسجام، فراهم گردد تا ضمن حفظ هویت، اقدامات صورت بگیرد و رنگ بندی کرم و قهوه ای مورد استفاده، رضایتمندی را فراهم نماید، همچنین با الگو گرفتن از رنگ فیروزه ای مناره و دیواره مسجد، با توجه به اسلیم و فرهنگ ایرانی و اسلامی از آن در رنگ بندی جداره ها، استفاده شده است.
این مدیر ارشد شهرداری در سطح منطقه یازده، با اشاره به اینکه در جداره سازی و فضای سبز موجود، از گل هایی استفاده شده که کم آب و خزان کمتری داشته باشد، عنوان کرد: این رویکرد نیز در کنار زیبایی و فضای سبز پیرامونی، لحاظ گردیده است.


وی، از مقاوم سازی جداره ها و دیوارها و اجرای دیواره سبز به عنوان برخی دیگر از فعالیت های این منطقه، در محله پودونک یاد کرد و افزود: در بحث زیباسازی، این موارد مدنظر قرار گرفت، همچنین با همکاری مردم، تامین روشنایی کوچه ها با کمترین هزینه، صورت گرفته است و لوسترهای زیبایی، به محله اضافه شده است.
شهردار منطقه یازده، با اشاره به هویت بخشی محله، با الگو گرفتن از ایجاد مرکز یا میدانگاه مرکزی محله، تصریح کرد: با توجه به بافت تجاری مرکز محله، با کف سازی، بهسازی تابلوها و زیباسازی، دگرگونی را خلق و مرکز محله را تقویت کردیم تا با زیباسازی موجود، مرکز تجاری محله از رونق برخودار گردد.
فراشائیان، با اشاره به ضرورت اقدامات زیر سازی قبل از اقدامات روسازی در بافت محله پودنک، تصریح کرد: در سطح این منطقه، قبل از بهسازی معابر، آسفالت و اقدامات لوله گذاری آبهای سطحی انجام شده است بطوری که دیگر، جداول روباز مشاهده نمی گردد و پیاده رو سازی انجام گرفت.
وی ادامه داد: کل معابر منطقه پودنک با وجود باریک بودن معابر و کوچه ها، روکش آسفالت و لکه گیری آن با سختی کار دو صد چندان، صورت گرفته است
او با بیان اینکه به دلیل کمبود فضای فیزیکی، امکان درختکاری در سطح محله پودنک، نبوده است و با حداقل هزینه و ایجاد گلدان های بزرگ، به دنبال ارتقاء هویت محله از نظر فضای سبز و خدمات به شهروندان بودیم، عنوان کرد: تمام اقدامات در محله پودنک، با هزینه حداقلی و حداکثر رضایمندی، صورت گرفته است.
فراشائیان، با اشاره به رضایمندی شهردار کلان شهر شیراز از اقدامات صورت گرفته در محله پودنک، بر اجرای فاز دوم و سوم در این محله، تاکید کرد و گفت: در فاز دوم و سوم، مابقی کوچه ها نیز تحت تاثیر اقدامات اجرایی و زیباسازی قرار می گیرند، یکی از بحث هایی که در دراز مدت در محلات بهسازی، دنبال می گردد، بحث همراهی مدیریت شهری با دستگاه های خدمات رسان در ارایه خدمات است.


شهردار منطقه ۱۱ همچنین در حاشیه این بازدید، با اشاره به قدمت چند صد ساله محله پودونک، گفت:برای انتخاب رنگ دلخواه در این محله، در دوازده مرحله نظرسنجی، به این رنگها رسیدیم، چرا که معتقد بودیم که هیچ کاری بدون استفاده از نظرات مردم، به سرانجام نمی رسد، در این بین، نظر مردم نیز بیشتر استفاده از رنگهای شاد بود.
وی، با تقدیر از مردم این محله و مشارکت آنها در زیباسازی محل، گفت: یکی دیگر از نیازهایی که مردم مطرح میکردند، بحث روشنایی محل بود که ما گفتیم چراغ و روشنایی با ما، تامین برق آن با شما، که ساکنان پذیرفتند و امروز ۱۵۰ چراغ روشنایی زیبا، به این محله اضافه شده و جلوه ای زیبا به شبهای محله، داده است.
فراشاییان، تصریح کرد: همکاری ساکنان در این محل، به نوعی شده که امروز شاید این محل، تنها جایی باشد که برچسب کارهای خدماتی روی درهای آن، وجود ندارد و در نظر داریم تابلوهایی، ویژه اینگونه تبلیغات نیز در برخی نقاط ایجاد کنیم.
وی، از اجرای ایده دیوار سبز به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این محل، یاد کرد و گفت:در خصوص آسفالت هم ما کار خود را در این محل، متمرکز کردیم تا علاوه بر بدنه، زیرسازی های آن هم درست شود.
وی، با اشاره به وجود واحدهای ریزدانه و منازلی به مساحت ۳۰ تا ۵۰ متر مربع در این محل، اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در بدو ورود، عدم اعتماد مردم بود، چرا که معتقد بودند که مانند گذشته که مسئولین می آمدند و میرفتند، امروز هم مانند گذشته است و حتی برخی، از ما دوری میکردند و حتی یک لیوان آب هم دستمان نمیداند، اما امروز، اعتماد آنها را توانستیم به دست آوریم که این مهمترین سرمایه ماست.
شهردار منطقه ۱۱ در خصوص ساماندهی و بهسازی کوچه‌های محله پودنک، گفت: برای بازآفرینی و بهسازی، بسیاری از کوچه ها، نیاز به تخریب و بازسازی مجدد بود اما درخواست‌های مردمی مبنی بر ساماندهی و بازآفرینی با همین شکل موجود بود، بنابراین ما نیز به عنوان مدیریت شهری، بازآفرینی فضای شهری را بر اساس خواسته مردم انجام دادیم که نتیجه این اقدام، رضایت بیشتر شهروندان و مشارکت آنان در بهسازی محله بود.
وی، با بیان اینکه بازآفرینی محله پودنک، موجب ارتباط بیشتر و بهتر ساکنان این محله شده است، گفت: با بازسازی فضاهای کوچک مقیاس شهری، شاهد ارتباط و همبستگی ساکنان محله با یکدیگر هستیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true