×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در حوزه تامین اجتماعی

در بیستمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران که با حضور نمایندگان تشکل‌های این صنعت و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، عنوان شد که سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌کند تا ابهامات مربوط به ماده ۳۸ و  ۴۷  قانون را برای شرکت‌های مربوط به کشتیرانی برطرف کند.

به گزارش فارس آگاه: در تازه‌ترین نشست کمیسیون حمل‌ونقل اتاق تهران، مباحثی چون ابهامات ماده ۴۷ بیمه تامین ‌اجتماعی، اقدامات این کمیسیون برای برگزاری همایش روز ملی حمل‌ونقل و اخبار روز این حوزه مطرح شد و مورد بحث و بررسی فعالان این حوزه قرار گرفت..

در ابتدای این نشست، فعالان حوزه حمل‌ونقل درباره چالش‌های مربوط به بازرسی دفاتر قانونی طبق ماده ۴۷ و ۳۸ قانون تامین ‌اجتماعی به گفت‌وگو نشستند.. مهرداد اسماعیلی، از اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص مسائلی که این سازمان و صادرکنندگان محصولات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: از حدود سال‌ ۱۳۹۲ موضوع بررسی صورت‌حساب‌های کشتیرانی از سمت سازمان تامین‌اجتماعی شروع شد. با تغییر رویکرد سازمان مالیاتی کشور در موضوع درآمد و هزینه‌ها،‌ سازمان‌ تامین‌اجتماعی نیز علاوه بر مسئله حقوق و دستمزدها در موضوع درآمد و هزینه‌ها هم ورود کرد.

اسماعیلی افزود: به‌واسطه دغدغه‌‌های شرکت‌های فعال در حوزه کشتیرانی که عمدتاً از سوی شرکت‌های کانتینری و ایجنت کشتی مطرح می‌شد، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران مسئول بررسی این موضوع شد و ما برای رفع مشکلات این شرکت‌ها، جلسات متعددی با شورای مقررات‌زدایی و سازمان تامین‌اجتماعی داشته‌ایم.

او توضیح داد که بخشی از صورت‌حساب‌های مربوط به خدمات کشتی‌رانی، توسط اپراتورها و بخش دیگری از آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی صادر می‌شود. به‌همین خاطر، جمع‌آوری و بررسی صورت‌حساب‌ها به چالش‌ بزرگی تبدیل شده است.

این متخصص حوزه بیمه و مالیات خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری جلساتی که با نمایندگان سازمان تامین‌اجتماعی داشته‌ایم، امیدواریم که معاونت حقوقی و معاونت بیمه‌ای سازمان تامین‌‌اجتماعی در این زمینه اقداماتی را انجام دهند و فرآیندهای موجود اصلاح شود. قرار بر این شده است که تمامی صورت‌حساب‌هایی که مربوط به شرکت‌های تخلیه و بارگیری هستند، معاف از مسئله درآمد و هزینه‌ها شوند و این شرکت‌ها به‌عنوان صاحبان کالا از سوی سازمان تامین اجتماعی شناخته شوند.

اسماعیلی، ضمن قدردانی از همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق تعاون و سازمان تامین اجتماعی، از مهمانان این نشست که از سوی سازمان تامین اجتماعی آمده بودند‌ خواست تا فکری به حال چالش مربوط به ماده ۴۷ کنند.

بهزاد نظری، مدیرعامل انجمن حمل‌ونقل سریع نیز در ادامه به مشکلات شرکت‌های حمل کالا اشاره کرد و گفت:‌ سازمان تامین‌اجتماعی، ما را که صاحب کالا نیستیم و فقط مسئول حمل‌ کالا هستیم به روش‌های مختلف جریمه می‌کند و از ما می‌خواهد که از ایرلاین‌ها مفاصاحساب دریافت کنیم. به‌نظرم سازمان تامین‌اجتماعی فکری به حال تمام شرکت‌های حمل‌ونقل کند و فقط محدود به کشتیرانی نشود.

 

تغییر بخشنامه‌ها کار ساده‌ای نیست

در ادامه این نشست، قادری که به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی در این جلسه حضور یافته بود، گفت: قبل از سال ۹۹ که بخشنامه بازرسی دفاتر اصلاح شود، جلسات شورای مقررات‌زدایی در سازمان تامین‌اجتماعی با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی برگزار می‌شد. در آن زمان، این مسئله یک بار مطرح و پیوستی به بخشنامه بازرسی دفاتر اضافه شد.

او در ادامه به اهمیت مستندسازی در قراردادها اشاره کرد و گفت: متاسفانه تطبیق قراردادها و فاکتور اقدامات انجام شده از سوی اپراتورها و سازمان‌های حمل‌ونقل دریایی، دشوار بوده و اقدامات انجام شده آنها به‌صورت پراکنده موجود است. قادری در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تامین‌اجتماعی سازمانی بخشنامه‌محور است و تغییر بخشنامه‌ها کار ساده‌ای نیست، اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌کند تا ابهامات مربوط به ماده ۳۸ و ۴۷ را برای شرکت‌های مربوط به کشتیرانی برطرف کند.

ولی میرزازاده، یکی دیگر از نمایندگان سازمان تامین‌اجتماعی نیز با اظهار امیدواری نسبت به اقداماتی که برای رفع مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل از سوی این سازمان انجام می‌شود، گفت: قرار بر این شده است که شورای مقررات‌زدایی مدارک مربوط به فعالان حوزه کشتیرانی را بررسی کند و در جلسه‌ای که با حضور مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی در هرمزگان برگزار می‌شود، نظراتش را اعلام کند.

 

مشکل نظام ارزی چند نرخی در بخشنامه‌های تامین اجتماعی

در ادامه این نشست، صغری علی‌آبادی، مدیر خدمات امور بیمه و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تهران بر لزوم تک نرخی شدن ارز و بررسی مسائل مربوط به حواله‌های ارزی تاکید کرد. او با اشاره به مشکلات مربوط به حواله‌های ارزی گفت: به نظر می‌رسد که شورای مقررات‌زدایی باید در بخشنامه تجدیدنظر کند و تصمیمی درباره نرخ ارز بگیرد؛ چرا که این مسئله مشکل بسیاری از شرکت‌هایی است که قراردادهای ارزی دارند و نمی‌دانند در بخشنامه باید نرخ ارز نیمایی یا نرخ روز ارز را در نظر بگیرند.

 

علی‌آبادی در ادامه افزود: بانک مرکزی بخشنامه‌ای دارد که براساس آن، هیچ‌ شرکتی حق ندارد ارز تخصیص داده به کالای وارداتی یا صادراتی‌اش را با نرخ روز ارز محاسبه کند. در این زمینه، صحبت مدیران سازمان بازرسی با بخشنامه بانک مرکزی مغایرت دارد. همچنین، بسیاری از شرکت‌های قراردادهای ارزی دارند، با حواله‌های ارزی کار می‌کنند و براساس بخشنامه بانک مرکزی دفاترشان را تنظیم می‌کنند.

 

دبیرخانه همایش روز ملی حمل‌ونقل تشکیل می‌شود

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تلاش‌های کمیسیون و پیگیری‌ برای برطرف شدن مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل گفت: بسیار امیدواریم که در دولت جدید، مساله قیمت‌گذاری دستوری تعیین تکلیف و حذف شود.

براساس این گزارش، پیمان سنندجی در ادامه این نشست به همایش روز ملی حمل‌و‌نقل و اقدامات اتاق تهران اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته همایش روز ملی حمل‌ونقل را در ۲۶ آذر ماه برگزار کردیم و امسال هم مثل سال‌های قبل قصد داریم این همایش را برگزار کرده و برای برگزاری بهتر این همایش، قصد داریم یک دبیرخانه دائمی را تاسیس کنیم.

 

 قطار باری دو طرفه ایران و چین راه‌اندازی شد

سبحان نظری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمل‌ونقل ریلی، نیز اخبار روز حمل‌ونقل را اعلام کرد و گفت: قطار دو طرفه باری ایران و چین راه‌اندازی شده و این در حالی است که تاکنون حمل‌ونقل ریلی در مسیر ایران و چین نسبت به حمل‌ونقل دریایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین راه‌اندازی قطار مسافری ایران به کربلا یکی از رخدادهای جدید در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور و خدمتی تازه به مردم است.

 

در پایان این نشست، فعالان صنعت حمل‌ونقل به مشکلات مربوط به خرید و استفاده از کانتینرها پرداختند و محمد دایی، از مجریان طرح قطار باری ایران و چین،‌ گفت که در صورتی که مشکل کانتینرها حل شود، حمل‌ونقل ریلی بار از ایران به چین و بالعکس، بهبود می‌یابد و این مسئله فقط مربوط به تجارت با چین نمی‌شود و  زمینه رشد قابل توجه‌ در حمل‌ونقل کالا به اروپا و دیگر نقاط جهان فراهم می‌شود.

 

چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در حوزه تامین اجتماعی

چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در حوزه تامین اجتماعی

چالش‌های شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در حوزه تامین اجتماعی

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true