×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
‏چرا نباید به آزمایشگاه‌های خصوصی برای تست تب دِنگی مراجعه کنید؟

هیچ آزمایشگاه خصوصی برای انجام آزمایش تب دِنگی تجهیز نشده‌است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، با افزایش دما و رطوبت، خطر ابتلا به بیماری تب دِنگی در ایران افزایش یافته و نگرانی‌ها در مورد شیوع آن به خصوص در ‏زمان سفر زائران اربعین بیشتر شده است. ابراز نگرانی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از خطر شیوع این بیماری پس ‏از بازگشت زائران، به افزایش اضطراب و سوالات عمومی در این زمینه دامن زده است‎.‎حال با توجه به اینکه عموما گسترش بیمارهای همه گیر از سوی مسئولان با تاخیر بسیار پذیرفته می شود وقتی مسئول ارشدی درخصوص بیماری واگیرداری ابراز نگرانی کند شائبه ها را درباره گسترش این بیماری افزایش می یابد.

* ‏ زائران اربعین در بازگشت در استان های مرزی چک آپ سلامت می شوند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با «فارس اگاه» در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر سلامت زائران اربعین پس از بازگشت به شیراز گفت: «هر سال قبل از سفرهای اربعینی، هماهنگی‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار صورت می‌گیرد و تدابیر لازم برای پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها اتخاذ می‌شود و به تمامی ادارات مرتبط  و زیر مجموعه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابلاغ ‏خواهد شد.‏»

دکتر محمد رضا کریمی‏ افزود : «نظارت بر سلامت زائران اربعین در مرز زمینی توسط دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی نظیر خوزستان، ایلام، ‏آذربایجان غربی و..انجام می شود اگر زائری مبتلا به تب دِنگی شناسایی شود، اطلاعات به استان و شهر محل اقامت ‏او منتقل شده و ‏درمان در محل آن شهر پیگیری خواهد شد‎‎» ‏

این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: «در این برهه نیز در زمان ورود زائران اربعین به شیراز در فرودگاه ‏دستغیب، کنترل سلامت زائران انجام شده و ما در فرودگاه پایانه مراقبت مرزی زائران را از نظر ابتلا به این بیماری ویروسی مورد کنترل قرار خواهیم داد. »

* تب دِنگی بیماری پر خطری نیست/ اما علائم را جدی بگیرید

بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود. این پشه تنها در صورتی بیماری را منتقل می‌کند که قبلاً فردی مبتلا به این ویروس را نیش زده باشد.‏ بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.تب دِنگی می‌تواند عوارض جدی همچون تب بالا، دردهای استخوانی و در موارد شدیدتر و شوک دِنگی را به همراه داشته باشد. علائم معرفی شده این بیماری تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت های پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه است اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوانزا کار شناسایی ‌آن را سخت می کند.

بر اساس گزارش ها از ابتدای سال جاری در فارس ۱۰۹ مورد قطعی تب دِنگی تشخیص داده شده ‏ ودونفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری فوت شده اند  که جز یک مورد که مرگ یک هم استانی در امارات متحده عربی رخ داد و برای خاکسپاری به فارس آورده شده یک مورد مرگ قطعی در شیراز خانم ‏‏۸۳ ساله ای بود که در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود و به سبب وجود چند بیماری زمینه ای پس از ابتلا به تب دِنگی فوت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ‏در گفت و گو با «فارس اگاه» با تاکید براینکه تب دِنگی بیماری خطرناکی نیست گفت: «این بیماری از طریق تنفس منتقل نمی‌شود و فقط در صورتی که پشه آئدس فردی مبتلا را نیش بزند، امکان انتقال وجود دارد. مردم نباید نگران باشند که هر کس با گرفتن این بیماری بد حال می شود و وضعش روبه وخامت می رود اغلب مبتلایان ممکن است حتی متوجه نشوند که به این بیماری مبتلا شده‌اند.‏ این بیماری درمان یا داروی اختصاصی ندارد و افراد مبتلا در صورت داشتن علائم شدید در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.»

دکتر مهرداد شریفی در ادامه توضیح داد:« مرگ و میر در اثر تب دِنگی معمولاً برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند یا به دلیل عدم توجه به علائم جدی، دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند، رخ می‌دهد و تنها در این افراد است که بیماری تب دِنگی پر خطر خواهد شد.»

* پیام‌های پیشگیرانه

*خطر لارو گذاری پشه آئدس در استخرها وجود ندارد

دکتر شریفی ادامه داد: «برای جلوگیری از گسترش بیماری تب دِنگی، ما پیشنهاداتی برای مسئولان متولی امور شهری داریم. اولین پیشنهاد این است که چون پشه آئدس به لحاظ زیست‌محیطی در محیط‌های شهری که تجمع آب‌های آلوده و لاستیک‌های قدیمی انبار شده وجود دارد رشد می‌کند، ضروری است که بهسازی این محیط‌ها جدی گرفته شود. مناطقی که دارای آب‌های تجمع یافته هستند، مکان‌های اصلی رشد این پشه محسوب می‌شوند. درعین حال، باید توجه داشت که در استخرها خطر لاروگذاری این پشه وجود ندارند. پشه آئدس به ویژه در جاهایی که مقدار کمی آب وجود دارد، مانند ظروف زیر گلدان‌ها یا آب‌های جمع شده در گودالی کوچک و همچنین در زیر کولرها تخم‌گذاری و رشد می‌کند. از این رو، ضروری است که شهرداران، دهیاران و بخشداران با همکاری کارشناسان محیطی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پاکسازی محیط های شهری مستعد رشد این پشه بپردازند و مردم نیز از تجمع آب های راکد در محیط خانه جلوگیری کنند.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دومین توصیه را خطاب به مردم داد و افزود: « مردم برای جلوگیری از بیماری هنگام سفر به محل‌های مشکوک بهتر است از پشه بند استفاده کنند و اگر احیانا در محیط های پر خطر کار و زندگی می کنند از اسپری و قلم دافع یا کرم های ضد پشه در طول روز استفاده کنند. با انجام این کارهای ساده از بروز این بیماری جلوگیری می شود. »

وی درادامه توصیه کرد:« اگر شخصی در محل مشکوک تردد داشته و احساس می کند علائم بیماری که شباهت هایی به آنفولانزا دارد باید هر چه سریع تر به همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان ها مراجعه کند.»

* نیاز به تست پی‌سی‌آر تنها در صورت وجود علائم شدید

دکتر شریفی با تأکید بر این نکته که دانشگاه علوم پزشکی شیراز برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی تشخیص تب دِنگی دارد، تصریح کرد:« هیچ الزامی وجود ندارد که افراد با کوچک‌ترین علائم به آزمایشگاه مراجعه کنند. تنها درصورت وجود علائم شدید است که نیاز به تست پی سی آر وجود دارد و مردم هیچ نیازی نیست به محض بروز کوچکترین علائمی برای تست پی سی آر مراجعه کنند.»

وی با اشاره به اینکه همه پزشکان بخش خصوصی و دولتی در خصوص این بیماری آموزش دیده اند و اگر ضرورتی داشت بیماران را به مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارجاع میدهد گفت:  «هیچ آزمایشگاه خصوصی برای انجام تست تب دِنگی مجهز نشده است ما ‏هیچ آزمایشگاه خصوصی را برای انجام تست این بیماری تایید نمی کنیم. مردم از مراجعه بی‌دلیل به این آزمایشگاه‌ها و صرف هزینه‌های هنگفت خودداری کنند. هیچ ضرورتی برای انجام آزمایش نیست.»

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true