×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
چشم‌پوشی از حق کارگران ایران

چشم‌پوشی از حق کارگران ایران؛ با سودجویی اشخاصی به عنوان کارآفرین یا کارفرمانما با عدم رعایت وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، حق دیگر کارگران ایرانی در حال ضایع شدن است.

به گزارش فارس آگاه، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران و نماینده مجمع عالی کارگران کشور با بیان این مطلب گفت: وجود نیروهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران ایرانی و تولید کشور است.

محمدرضا تاجیک با اشاره به فعالیت کارگران افغانی در کشور افزود: متاسفانه شاهد عدم نظارت سازمان‌های مسئول در این حوزه هستیم. وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی اگر این موضوع را پیگیری کنند دیگر شاهد چنین بحرانی نخواهیم بود. در عمل با سودجویی اشخاصی به عنوان کارآفرین یا کارفرمانما با عدم رعایت وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، حق دیگر کارگران ایرانی در حال ضایع شدن است.

تاجیک ادامه داد: با به‌کارگیری غیرقانونی نیروی کار و عدم رعایت قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط، توازن در تولید به هم می‌ریزد و این موضوع برای کل کشور تبعات جبران‌ناپذیری دارد. وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی باید برای تنظیم درست روابط کار در کارگاه‌ها نظارت کنند تا شاهد بحران نباشیم.

وی ادامه داد: همواره یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی بوده است؛ وجود کارگرانی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی است. روز به روز در این حوزه دچار بحران می‌شویم. این موضوع را از مدیرکل روابط کار در حال پیگیری هستم، اما با توجه به کمبود تعداد بازرس‌هایی که در این خصوص فعالیت دارند مطمئناً نمی‌توان به صورت کامل این کارگاه‌ها شناسایی شوند.

تاجیک اضافه کرد: طبق نشستی که در این خصوص برگزار شد، قرار بر این شد که موضوع را به صورت مکتوب درخواست کنیم و در حال پیگیری موضوع هستیم تا با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند برخورد شود و خروج اتباع افغانی غیرقانونی صورت گیرد. البته از کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی که کارگران ایرانی هم فعالیت می‌کنند هم نمی‌شود غافل شد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران و نماینده مجمع عالی کارگران کشور در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کارگری همیشه امنیت شغلی بوده  است. وجود نیروهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی و تولید است و روز به روز در این حوزه دچار بحران می‌شویم. با بررسی‌های انجام شده تعداد کارگران افغان که مجوز کار دارند حداقلی است یعنی بیش‌ از ۹۰ درصد کارگران افغانی هیچ مجوزی برای کار ندارند. یکی از مواردی که در دستور کار با وزیر کار جدید داریم، همین موضوع است تا انشاالله به نتیجه برسیم.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true