چرا شهرداری صدرا به صدای معترضان گوش نمیدهد؟به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه ،می گویند به همه ارگانی که مرتبط بوده شکایت کرده ایم از استانداری فارس تا وزرت کشور اما کسی صدای ما را نشنیده است و نه استانداری ونه سازمان بازرسی توانسته شهرداری صدرا را مجاب کند که سامانه حمل و نقل دانش آموزی ناکارآمد خود را بهبود ببخشد حالا ما مانده ایم حسابهای مالی بهم ریخته و رانندگان معترض که حق الزحمه شان عقب می افتد و نگرانی والدین دانش آموزان در خصوص رفت و آمد به واسطه ناکارآمدی سامانه نام فرزندشان هر روز در پنل کاربری یک راننده در شهر صدرا ثبت می شود! این بخشی از صحبت های مدیران شرکتهای حمل و نقل درون شهری سرویس مدارش شهر صدار است.
سامانه ناکارآمد و پر نقص «کیمیا» با گذشت ۵ ماه از سال تحصیلی نه تنها نتوانسته است به عنوان راهگشایی برای سرویس مدارس شهرداری صدرا عمل کند، بلکه به یک کابوس برای شرکتهای حمل و نقل، رانندگان و والدین دانشآموزان این شهر تبدیل شده است. نواقص «سامانه پایش ناوگان دانشآموزی کیمیا» که توسط شهرداری صدرا راهاندازی شده، بسیار زیاد است و بیش از ۲۰ نقص در این سایت مشاهده میشود. از جمله این نواقص، میتوان به نبود دسترسی به شماره حساب راننده، عدم امکان جابهجایی دانشآموزان بین خودروها و شرکتها، و همچنین عدم کارایی سایت در انجام محاسبات مالی پرداختی دانشآموزان و رانندگان اشاره کرد.
این سایت نه به نقشه گوگل متصل است و نه قابلیت جمعآوری پرداختها و بدهیهای دانشآموزان و رانندگان را دارد. شرکتهای حملونقل بر این باورند که مشکلات فوق به دلیل هزینهکرد ناچیز شهرداری صدرا برای ایجاد سایتی ضعیف به وجود آمده است. در حالیکه شهرداری صدرا تنها سه میلیارد تومان از پیشپرداخت حق شهرداری برای سرویس مدارس از سوی دانشآموزان دریافت کرده است، که باید در راستای رفاه خانوادههای دانشآموزان و رانندگان سرویسها هزینه میشد. به باور مدیرن شرکت های حمل و نقل که پیشینه کار با سامانه حرفه ای آموز و پرورش در سالهای گذشته را داشته اند وضعیت نامناسب و ضعیف سایت شهرداری صدرا نشاندهنده هزینه بسیار کم صرف شده برای ایجاد این سامانه در مقایسه با سامانه پیشین و حتی سامانه کنونی سرویس مدارس شهر شیراز است
داستان این است که از ابتدای سال تحصیلی جاری، مسئولیت سرویسهای مدرسه از آموزش و پرورش به شهرداریها واگذار شد. این تصمیم به دلیل افزایش تعداد دانشآموزان و نیاز به حمل و نقل ایمن و مطمئن بود تا شهرداریها به عنوان نهادهای محلی تنها مسئول تأمین این خدمات باشند و خدمات حمل و نقل آسانتر و با آشفتگی کمتری به دانشآموزان ارائه شود.
با این حال، سایت «ناوگان حمل و نقل دانشآموزی کیمیا» نه تنها موجب سردرگمی شرکتهای حمل و نقل درونشهری سرویس مدارس صدرا شده، بلکه با آشفتگی اطلاعات شخصی و پرداختی دانش آموزان رانندگان را نیز به شدت سردرگم کرده است. این رانندگان نه به اطلاعات شخصی و نه به اطلاعات مالی دانشآموزان دسترسی دارند. یکی از رانندگان سرویس شهر صدرا در گفتوگو با خبرنگار شهر مردم با ابراز نگرانی از آشفتگی سایت بر عدم امنیت دانشآموزان تأکید کرد و گفت: «برخی دانشآموزان در حالیکه با راننده سرویس دیگری جابهجا میشوند، نامشان در لیست راننده دیگری درج شده است.» او با گلایه از پیچیدگی این وضعیت ادامه داد: «اگر برای دانشآموزی در مسیر اتفاقی بیفتد، مشخص نیست که قانون باید یقه کدام راننده را بگیرد، چون در صورت بروز اتفاق، نه من به عنوان راننده قادر به اثبات عدم حضور دانشآموز در خودرویم هستم و نه خانوادهاش میتواند ثابت کند فرزندشان با سرویس دیگری جابهجا شده است، زیرا نام دانشآموزان به سبب خطاهای سامانه کیمیا به طور متناوب در پنل کاربری رانندگان تغییر میکند و از لیست یک راننده حذف و به لیست راننده دیگر اضافه میشود. گاهی در یک روز ممکن است دو دانشآموز در لیست من ثبت شوند و روزهای دیگر، تعداد آنها به هشت نفر برسد و هفته بعد ممکن است اطلاعات همه دانشآموزان در پنل من حذف شود.»
***تجمعات مکرر رانندگان صدرا، نشان از ناتوانی شهرداری در مدیریت موثر خدمات حمل و نقل است
از سوی دیگر، نواقص سامانه حمل و نقل کیمیا شهرداری صدرا به حدی گسترده است که رانندگان سرویس مدارس صدرا با تجمعات مکرر جلوی شهرداری و شورای شهر خواستار تعیین تکلیف مالی خود شدهاند. زیرا سایت توان انجام محاسبات مالی آنها را ندارد و علاوه بر عدم شفافیت در میزان وجه پرداختی و بدهی دانشآموزان، پرداخت اولین قسط حق الزحمه رانندگان نیز با چالشهای بزرگی همراه بوده است تا بالاخره یا یک ماه تاخیر این مطالبات به صورت دستی محاسبه و به رنندگان پرداخت شد.
مشکلات سایت کیمیا محدود به رانندگان نیست، بلکه در پرداختی دانشآموزان نیز سایت دچار اشکالات عمدهای است. از سوی دیگر شرکتهای حمل و نقل درونشهری که سرویس مدارس صدار را ارائه میکنند، با ۳۰۰ تا ۴۰۰ راننده و بیش از ۲ تا ۳ هزار دانشآموز طرف هستند و باید پاسخگو به والدین و رانندگان باشند، طی ۵ ماه گذشته در تلاش برای حل این مسائل با بخش حمل و نقل شهرداری صدار چانهزنیهای بسیاری انجام دادهاند، اما هیچ نتیجهای به دست نیاوردهاند.
نکته دیگر انست که به گفته مدیران دو شرکت حمل و نقل، رانندگان نیز برای ثبت نام در سایت جز طی کردن بورکراسی اداری چند برابری سالهای پیش ناچار به پرداخت مبلغی اضافی به شهرداری صدار برای ثبت نام در سامانه کیمیا شدهاند. مبلغی که گرچه ناچیز (۲۰۰ هزار تومان) به چشم میآید اما اخذ آن کاملا نا به حق و نا بهجا بوده است. حال انکه همین رقم در شیراز از رانندگان سرویس مدارس اخذ نشده است. از این رو، رانندگان چون جوابی قانع کننده درباره زمان دقیق دریافت حق الزحمه عقب افتاده خود و مساعده و آگاهی از میزان طلبشان از دانشآموزان نداشتند، ناچار دست به تجمعات متعددی جلوی شهرداری صدرا زدند. برخی رانندگان برای مطالبه پولشان ناچار به گرفتن پول دستی از والدین شدند.
درنهایت، برای حل این مشکلات، شکایات و نامههای متعددی به ارگانها و سازمانهای مختلف استان از شورای شهر صدرا، حراست شهرداری صدرا، فرمانداری شیراز، استانداری فارس، سازمان بازرسی فارس، وزیر کشور و… نوشتهاند. با این حال، شهرداری صدار برای حل مشکل سایت و رفع ناکارامدیهای آن دست به اقدام موثری نزده است و تنها با تساهل و تسامح به رفع جزئیاتی از مشکلات عمده سایت بسنده کرده است و شرکتهای حمل و نقل درونشهری سرویس مدارس صدرا نیز نتوانستند از طریق گفتمان این مشکل را حل کنند و از ابتدای سال تحصیلی جاری جز مشکلات بسیار زیاد برای ثبت نام دانشآموزان در سایت کیمیا،همچنان با آشفتگی و بهم ریختگی مالی در پرداختها و بدهیهای دانشآموزان و رانندگان دست به گریبانند.
***خواسته شرکت های حمل و نقل درون شهری چیست؟
خواسته شرکتهای حمل و نقل درونشهری این است که شهرداری شرایط ایجاد یک سایت حرفهای را فراهم کند تا این مشکلات حل شود. این درحالی است که طی واگذاری مدیریت کار سرویس مدارس به شهرداری صدرا، تعداد رانندگان متخلف چند برابر شده است.
این درحالی است که شهردرای صدار با وجود اعتراضات متعدد شرکتهای حمل و نقل درون شهری مدارس و رانندگان منکر وجود هر گونه اشکالی در سایت خود شده و درجلسات نظارتی سایت خود را بهترین سایت کشور خوانده وبا وجود مکاتبات برخی شرکتهای حمل و نقل صدار با مسئولین استانی با جوسازی علیه شرکتهای حمل ونقل آنها را مقصر تجمعات و اعتراضات رانندگان برای دریافت مطالباتشان معرفی کرده است.
***چرا رفع تخلفات در شهرداری صدرا با چنین تسامحی انجام میشود؟
اما مسئله این است که اکنون که شرکتهای حمل و نقل اعتراضات خود را به سازمان بازرسی فارس، فرمانداری شیراز و استانداری رساندهاند، چرا این مشکلات به دست هیچیک از این ارگانهای نظارتی و ارشد استان حل نشده است؟ شهرداری صدرا با وجود تجمعات مکرر رانندگان و اعتراضات مداوم شرکتهای حمل و نقل، چرا با این موضوع مهم که جز چهار شرکت ، ۹۰۰ راننده و ۹۰۰۰ دانش آموز در آن دخیلند برخوردی اینچنین مسامحهآمیز دارد؟
چرا شهر صدرا گاه به گاه به محفلی برای بروز تخلفات تبدیل میشود و به گونهای است که باید هر لحظه شاهد وقوع یک تخلف باشیم، وهیچگاه هم این مسائل به طور جدی پیگیری نمیشود یا پس از انعکاس رسانهای، بر روی آن سرپوش گذاشته میشود؟(نظیر هدر رفت ۱۳ میلیارد تومان بیت المال در جانمایی اشتباه آرامستان صدرا که پس زا طرح توسط شورای شهر صدار با وجود پیگیری روزنامه شهرمردم بر ان سرپوش گذاشته شد و به ۲ میلیارد تومان کاهش یافت.)
برخی از فعالان رسانهای عدم نظارت مستمر بر عملکرد شهرداری و شورای شهر صدرا را دلیل این وضعیت میدانند. آنها همچنین بر انتصابات فامیلی متعدد در بدنه شهرداری و شورای شهر بدون داشتن صلاحیتهای لازم برای این پستها و حمایت از قصور و کوتاهیهای یکدیگر به دلیل نسبتهای فامیلی اشاره میکنند. این وضعیت بستری مناسب برای بروز تخلفات در شهر صدرا ایجاد کرده است، تخلفاتی که در دورههای گذشته، به ویژه در سال ۹۸، به فسادهای کلان تبدیل شد و پس از بررسیهای قضائی، ابعاد پیچیدهای را نمایان کرد که منجر به بازداشتهای متعدد مسئولین اسبق این شهر جدید گردید.
به هر رو چنان که پیداست صدرا با این قومگراییها، چون یک روستای کوچک مدیریت میشود، در حالی که شهری جدید با نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است