×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کشف دروازه شهر پارسه؛ چشم‌اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید

کشف دروازه شهر پارسه؛ چشم اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه کشف دروازه شهر پارسه چشم اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید است، گفت: این دستاورد بزرگ باستان شناسی حاصل ۱۷ سال کاوش این محوطه باستانی است.

 

به گزارش فارس آگاه، علیرضا عسکری با اشاره به اینکه پارسه شکوهمندترین شهر ایران باستان دارای دروازه‌ای زیبا همطراز با دروازه بابل بوده است، گفت: این دروازه در کهن‌ترین بخش شهر در فاصله سه کیلومتری غرب کاخ‌های تخت جمشید واقع که کیفیت ساخت هنری، حجم، ابعاد فنی و روش ساخت بنا برابر با دروازه ایشتار بابل فاخر است.

وی ادامه داد: این دروازه در مسیر کاخ‌ها و بناهای سلطنتی بخش کهن شهر در همان آغاز عصر هخامنشی با آجر و خشت بنا شده است و سرتاسر نمای آن با آجرهای لعاب‌دار رنگین مزیّن بوده که آسمانه ای آبی سرتاسر پهنه دیوارهای آن را مزیّن ساخته بود که در این زمینه، گل‌های زیبای لوتوس و پنل‌های های ترکیبی حیوانی درخشش و شکوه تشریفات ورود به زیباترین شهر جهان باستان را صد چندان افزون کرده بود.

عسکری افزود: مفاهیم هنری به کار رفته در موضوع این پَنل ها، بُن مایه‌های هندسی، گیاهی و حیوانی با ترکیبی از تنوّع نمادهای مشروع قدرت الهام گرفته از آفرینش اسطوره‌های کهن بین‌النهرینی به ویژه ایزد مَردوک بوده است.

کشف دروازه شهر پارسه؛ چشم اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید
دروازه شهر پارسه همانند دروازه ایشتار بابل بوده است

کشف دروازه پارسه نتیجه ۱۷ سال کاوش و پژوهش باستان شناسی است

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با اشاره به این موضوع که کشف دروازه شهر پارسه چشم اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید است، گفت‌: در نتیجه ۱۷ سال کاوش و پژوهش باستان شناسی در شهر پارسه تخت جمشید از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۴۰۳ در چارچوب پروژه «از کاخ تا شهر» چشم اندازی نو از کهن‌ترین شهر پارسی ایران باستان گشوده شد و بخش‌های مهمی از این شهر تاریخی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه کشفیات این پروژه مطالعاتی بزرگ چشم چشم‌انداز حریم درجه یک تخت جمشید را تغییر داده است و افزود: در تلاش هستیم ۱۰۰۰ هکتار به عرصه میراث جهانی تخت جمشید بیافزاییم و بخش بیشتر حریم درجه یک تخت جمشید به عرصه تخت جمشید تبدیل شود. زیرا طی سال‌ها بررسی میدانی و مستند نگاری، کاوش، بررسی ژئوفیزیک، خواندن خطوط میخی مکشوفه جدید از دروازه شهر پارسه و انجام آزمایش‌های متعدد از مواد مکشوفه باستانی در شهر پارسه همه مدارک مستند نگاری شده و امروز می‌توانیم حدود ۱۰۰۰ هکتار آثار باستانی مکشوفه جدید را به عرصه تخت جمشید بیافزاییم.

عسکری با اشاره به این موضوع که این افق جدید محصول مطالعات پژوهشی ۱۷ ساله اخیر گروه متخصصین و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های ایرانی و اروپایی و کارشناسان پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بوده است، افزود: افق‌های تازه برای شهر پارسه تخت جمشید با این کشفیات گشوده می‌شود و به مرور جزئیات علمی و ارزش‌های تاریخی آنها با هدف توسعه پایدار میراث جهانی تخت جمشید به جامعه ارائه می‌شود.

کشف دروازه شهر پارسه؛ چشم اندازی نو بر توسعه عرصه تخت جمشید
. هفده سال تلاش مشترک پژوهشگران ایرانی و ایتالیایی در شهر پارسه تخت جمشید

سیستم آبیاری و بخشی از پلان شهر پارسه کشف شد

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در ادامه به جزئیات این کشفیات در تخت جمشید اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی کاخ و بناهای دوره هخامنشی در حریم درجه ۱ تخت جمشید، منطقه صنعتی هنرهای ظریفه کاخ‌های تخت جمشید به وسعت ۵۰ هکتار در شمال غربی تخت جمشید، بخشی از پلان شهر پارسه و سیستم‌های آبیاری آن و سرانجام دروازه شهر پارسه در بخش فیروزی، در این محدوده قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز این دستاورد بزرگ باستان شناسی را حاصل هفده سال کاوش روشمند در یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی شهر پارسه معروف به تل آجری است، دانست و ادامه داد: به رغم تخریب شدید این محوطه باستانی، کاوش‌های روشمند به کار رفته در شناسایی سازه‌های معماری و مستند نگاری دقیق یافته‌ها مسیر درک و تفسیر لایه نگاری روشن از ویرانه‌های باستانی به جای مانده این بنا را محقق ساخت. طراحی‌های فنی از نقش و نگاره‌ها و شناخت علمی فنون ساخت بنا امکان بازسازی نقش و نگاره‌ها، بازسازی شکل اصلی بنای این دروازه را در مقیاسی واقعی ممکن کرد. سرانجام، بازسازی‌های سه بعدی این بنا، روش تفسیر علمی و تحلیل مستند از ارزش‌های فرهنگی هنری یادمان دروازه‌ای با شکوه در پردیس فیروزی شهر پارسه را فراهم آورد.

کشفیات جدید شهر پارسه و چشم انداز توسعه عرصه میراث جهانی تخت جمشید
توسعه عرصه میراث جهانی تخت جمشید

به نقل از مهر، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در پایان تصریح کرد: این پروژه محصول همکاری‌های بین‌المللی بین دو کشور ایران و ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی و روابط علمی بین دانشگاهی دو دانشگاه شیراز و دانشگاه بولونیا ایتالیا برای شناخت فرهنگ است و تلاش شده است در روند پیشرفت تکمیلی این پروژه بین‌المللی، امکان بازدید گردشگران از دروازه پارسه پس از تکمیل طرح مرمت و حفاظت آن ممکن می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true