×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کشف نقاشی‌های ۱۷۰۰ ساله در آرامگاه شهر گور فیروزآباد فارس

کشف نقاشی‌های ۱۷۰۰ ساله در آرامگاه شهر گور فیروزآباد فارس،  مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس از کشف نقاشی‌هایی به قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال بر روی بدنه تابوت ساسانی آرامگاه شهر گور در فیروزآباد خبر داد.

 

به گزارش فارس آگاه، محمد ثابت اقلیدی در بازدید از شهر تاریخی گور در شهرستان فیروزآباد بابیان اینکه در فصل اول کاوش باستان‌شناسی شهر گور علاوه بر آثار معماری و شواهدی از دو تابوت، به یافته‌های منحصربه‌فردی از دیوارنگاره و کف نگاره برخورد می‌شود، گفت: این نقاشی‌ها با استفاده از رنگ‌دانه‌های معدنی روی بستر گچی اجراشده‌اند در این نقاشی‌ها چهره‌ها به‌صورت نیم‌رخ و سه‌ربع رخ ترسیم‌شده است.

وی ادامه داد: در بخش شمال غربی منار شهر گور اتاقکی به ابعاد تقریبی ۸.۵۰ در ۹ متر با دیواره‌های خاکی وجود دارد که از داخل گچ‌اندود شده‌اند و در دیواره شرقی این اتاقک، نقاشی دیواری‌ای به ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر به چشم می‌خورد که با مقایسه آن‌ها با مورد مشابه در کاخ اردشیر و همچنین نوع رنگ و سبک، نقاشی‌ها بخشی از زندگی یا آئین خاصی از خانواده‌های اعیان و امپراتوری ساسانیان را روایت می‌کند.

ثابت اقلیدی افزود: در نقاشی‌های کف این محوطه نیز نقوش هندسی مثلثی شکلی دیده می‌شود که با استفاده از رنگ قرمز- سبز- نارنجی به‌صورت کاملاً متقارن با نقش‌های مثلثی در چهار طرف و مربع در مرکز رنگ‌آمیزی شده است، همچنین نقاط سیاه‌رنگی بر روی زمینه صورتی‌رنگ مربع‌ها وجود دارند که خطوط محیطی اشکال هندسی مذکور بارنگ مشکی از هم جداشده‌اند.

وی تصریح کرد: حال حاضر در نظر است نسبت به ادامه اقدامات حفاظتی یافته‌ها ساماندهی تراشه و ایجاد یک سایت موزه اقدام شود تا معرفی مناسبی از این آثار نفیس به عمل آید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true