×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
گلایه شهروندان از صندلی داغ اتوبوس‌های شیراز و سکوت متولی

گلایه شهروندان از صندلی داغ اتوبوس‌های شیراز و سکوت متولی، تنها ۲هفته تا آغاز تابستانی داغ باقی مانده و شهروندان زیادی باید روزانه چندین بار برای رفت و آمد از اتوبوس‌های شهری استفاده کنند؛ اگرچه مدتهاست مدیران شهری و مسؤولان حمل و نقل عمومی قول مساعد برای نوسازی اتوبوس‌ها و هوشمندسازی حمل و نقل شهری داده‌اند اما تاکنون این قول‌ها آنطور که باید جامه عمل به خود نپوشانده است.

 

به گزارش فارس آگاه، همه صندلی‌های اتوبوس پُر شده و جمعیتی ۲برابر صندلی‌ها، سرپا ایستاده‌اند؛ هوا به شدت گرم است و حرارت داغ داخل اتوبوس، مسافران را با اینکه تازه سوار شده‌اند کلافه کرده است.

جای سوزن انداختن نیست؛ حسرت یک صندلی خالی

آن پایین شرایط به‌مراتب بدتر است؛ مسافرانی که حاضر نیستند به هیچ قیمتی تا رسیدن اتوبوس بعدی انتظار بکشند با بحث و جدل سعی دارند خود را در میان جمعیت داخل اتوبوس جا دهند، آنها انتظار دارند مسافرانی که سوار شده‌اند کمی فشرده‌تر و مهربان‌تر بایستند تا آنان هم بتوانند خودشان را به داخل اتوبوس بکشند.

در همین گیرودار و درگیری‌های لفظی برخی مسافران برای سوار شدن، راننده با پیراهنی آبی رنگ از پلکان درب جلوی اتوبوس بالا می‌آید، لحظه‌ای می‌ایستد و صحنه جدال مسافران را تماشا می‌کند و با دیدن این وضعیت فریاد می‌زند: همدیگر را هُل ندهید تا چند دقیقه دیگر یک اتوبوس می‌آید، سوار اتوبوس دیگری شوید، اما مسافران بی‌اعتنا به گفته راننده همچنان در تلاش‌ هستند حتی به قیمت ایستادن در جلوی درها و به جان خریدن خطر سقوط از اتوبوس خود را به مقصد برسانند.

 

صندلی داغ اتوبوس‌های شیراز؛‌ از 'گلایه شهروند تا سکوت متولی

 

شاید آنها که مسافران همیشگی اتوبوس‌های شهری هستند بارها تجربه کرده‌اند که اتوبوس‌های خلوت و صندلی‌های خالی رویایی است که با ساعت‌ها انتظار در ایستگاه اتوبوس هم‌رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

روزهای داغ تابستان شیراز با اتوبوس‌های بدون سیستم سرمایشی

راننده که حالا خودش هم نسبت به وضعیت اتوبوس بی‌اعتنا به نظر می‌رسد، روی صندلی‌اش لم می‌دهد و در حالی که از آینه وسط اتوبوس نگاهی به مسافران می‌اندازد، با دست چپ فرمان را می‌گیرد و دست راستش را روی دنده می‌گذارد؛ اتوبوس با یک تکان شروع به حرکت می‌کند و بی‌محابا به وسط خیابان می‌جهد.

هنوز مدت زمان زیادی از حرکت اتوبوس نگذشته که زن سالمندی که در قسمت انتهایی اتوبوس نشسته از گرمای هوا با صدای بلند شکایت می‌کند، چند مسافر دیگر هم اعتراض می‌کنند و از راننده می‌خواهند تا کولر را روشن کند اما راننده بی‌اعتنا، به آینه وسط شیشه جلو نگاهی می‌اندازد و می‌گوید: کولر خراب است، شیشه‌ها را باز کنید.

گذشته از اینکه هر پنج دقیقه یک بار صدای خشن راننده در پاسخ به اعتراض یکی از شهروندان به گوش می‌رسد، صدای گریه کودکی که انگار هیچگاه تمامی ندارد و جر و بحث مرد و زن جوانی در خصوص اختلاف خانوادگی‌شان هم آرامش را از مسافران گرفته است.

بوق‌های ممتد خیابان؛ کندوری رانندگان

اتوبوس به آهستگی به حرکت خود ادامه می‌دهد، کندروی راننده صدای بوق‌های ممتد ماشین‌های اطراف را در آورده اما او بی‌تفاوت به اعتراض دیگر رانندگان مسیر خود را دنبال می‌کند و حتی با رسیدن به چراغ راهنما با حرکتی زیگزاگی و قبل از آنکه رنگ زرد چراغ به قرمز تغییر کند از چهارراه می‌گذرد.

اتوبوس آن‌قدر شلوغ است که اگر کسی بخواهد پیاده شود باید از یک ایستگاه قبل خودش را آماده کند؛ در این میان خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که به دلیل ازدحام جمعیت، مسافری نتواند در ایستگاه موردنظر پیاده شود و آن‌وقت است که گاهی کار به بحث و درگیری لفظی بین مسافر و راننده می‌انجامد.

 

 

با هر گاز و ترمز تعادل مسافرانی که ایستاده‌اند، به هم می‌ریزد و صدای همهمه، انتقاد و گلایه مسافران بیشتر و بیشتر می‌شود؛‌ گلایه‌هایی که گاهی منجر به درگیری لفظی یا فیزیکی مسافران با رانندگان اتوبوس می‌شود، گلایه‌هایی که سالهاست به دغدغه شهروندان شیرازی تبدیل شده و با وجود پیگیری‌های زیاد همچنان پابرجاست.

 

صندلی داغ اتوبوس‌های شیراز؛‌ از 'گلایه شهروند تا سکوت متولی

 

تخلفات رانندگان اتوبوس‌های شهری شیراز چیست؟

اما این گلایه‌ها تنها مشکلات شهروندان شیرازی برای استفاده از اتوبوس‌های شهری نیست؛ طی سال‌های گذشته نه تنها تعداد زیادی از اتوبوس‌های فرسوده با فعالیت در چرخه حمل و نقل چهره ناخوشایندی را به این کلانشهر داده‌اند که تخلفات برخی رانندگان این اتوبوس‌ها هم بسیاری از مسافران را به ستوه آورده است؛ تأخیر در شروع سفر، مسافرگیری در محل غیرمجاز، پیاده کردن مسافر در مقاصد تعیین نشده، توقف رانندگان برای انجام کارهای شخصی، سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت اتوبوس، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و پایبند نبودن به مقررات راهنمایی و رانندگی از مشکلاتی است که شهروندان را هنگام استفاده از این وسایل حمل و نقل با معضلات بسیاری روبه رو کرده است.

وعده‌های محقق نشده و پرسش‌هایی که بی‌جواب ماند

شهریورماه سال گذشته بود که رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز نوید نوسازی ناوگان و حل مشکلات اتوبوس‌های شهری را داد و گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ قراردادی برای خریداری ۷۵ دستگاه میدل باس منعقد و مبلغ آن هم پرداخت شد و قرار است اولین پارت آبان‌ماه و آذرماه تحویل داده شود، بدین ترتیب تا پایان اسفندماه ۷۵ دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شیراز خواهد شد.

در آن مقطع زمانی پیمان باباخانی اعلام کرد: ۴۵دستگاه ون نیز خریداری شده که ۱۳ دستگاه از این مجموع به چرخه حمل و نقل وارد شده و تا یک ماه آینده این ون‌ها جایگزین مینی‌بوس‌ها می‌شوند، این در حالیست که مینی‌بوس‌های شیراز عمر ۱۰ ساله دارند و از وضعیت ظاهری مطلوبی برخوردار نیستند، بنابراین با این اقدام این مینی‌بوس‌های از کار افتاده از خطوط حمل و نقل عمومی خارج می‌شوند.

وی همچنین افزود: شرایط مناقصه برای خریداری ۳۰۰دستگاه اتوبوس از منابع شهرداری شیراز هم در حال انجام است؛ اگر این تعداد اتوبوسی که خریداری شده و یا در حال خریداری هستند تا یک سال آینده به حمل و نقل شیراز اضافه شوند تحول قابل توجهی در حمل و نقل شیراز ایجاد و کل چهره شهر از لحاظ سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس عوض می‌شود.
شهری گردشگرپذیر بدون امکانات مناسب حمل و نقل

اما وضعیت حمل و نقل شهری در شرایط کنونی نشان می‌دهد که هنوز هم شهروندان شیرازی با مشکلات متعددی در بخش حمل و نقل شهری رو به رو هستند، خبرنگار ایرنا برای پیگیری وعده‌های سال گذشته مسئولان و مطالبات شهروندان شیرازی برای عبور و مرور با مدیران شهری تماس گرفت اما این پیگیری‌های مستمر بی‌پاسخ ماند و مسئولان مربوطه هیچگونه پاسخی برای وضعیت کنونی حمل و نقل ارائه ندادند.

به نقل از ایرنا، در حالی رفع مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است و کلانشهر شیراز با مشکلات ابتدایی حمل و نقل شهری مواجه است که این کلانشهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مختلف یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود، لذا نیاز است تدابیر اساسی‌تری برای حل این مشکلات اتخاذ شود؛ تدابیری که در شأن و جایگاه این شهر فرهنگی، متمدن و زائرپذیر باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true