×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
گلایه نماینده مجلس از مسئولان فارس

مسئولان استان در معرفی منطقه ویژه اقتصادی لامرد کوتاهی کردند، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه ،نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس، در گفت‌وگویی با «فارس اگاه» بر اهمیت شهر تخصصی مس در منطقه ویژه اقتصادی لامرد تأکید کرد.

سیدموسی موسوی با بیان اینکه این منطقه ویژه به وسعت ۸۵۰۰ هکتار با همکاری ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ایجاد شده است، به زیرساخت‌های موجود دراین منطقه اشاره کرد و افزود: جاده‌های شریانی که به نقاط مهم اقتصادی کشور متصل می‌شوند از جمله این زیرساخت‌ها هستند.

وی در خصوص دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی اظهارداشت: پروژه‌هایی مانند مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، که به عنوان بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم ایران شناخته می‌شود، در این منطقه واقع شده است. این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار، تولیدی معادل آلومینیوم کل کشور خواهد داشت و طی دوران بهره‌برداری، برای ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند. علاوه بر این، مجتمع تولید شمش منیزیم با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد ریال و افزون بر ۱۳ میلیون یورو نیز در حال احداث است که انتظار می‌رود برای ۱۰۰۰ نفر شغل ایجاد نماید.

**رفع وابستگی فارس به اراک در تولیدات پایین‌دستی آلومینیوم

موسوی با اشاره به راه‌اندازی تولیدات پایین‌دستی آلومینیوم در این منطقه گفت: از این پس، نیازی به ارسال شمش آلومینیوم ‏ به اراک برای انجام مراحل تولید محصولات جدید نخواهد بود و با ایجاد کارخانه جدید آلومینیم این محصولات پایین دست در همین منطقه ویژه اقتصادی لامرد تولید ‏خواهد شد که با ارازن تر شدن تولید این محصولات زمینه را برای سرمایه گذاری سوده ده در ‏محصولات پایین دستی آلومینیوم ‏ در فارس فراهم میکند ‏.

وی خواستار تلاش مضاعف مسئولان برای جذب سرمایه‌گذار برای این منطقه ویژه شد و گفت: طرح‌های پایین‌دستی به حدی آماده شده‌اند که می‌توانند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. تنها  تلاش بیشتر مسئولین برای جذب سرمایه‌گذاران را می طلبد تلاشی که معطوف به نتیجه باشد

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر با ابراز تأسف از اینکه قابلیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد به‌خوبی به صاحبان سرمایه معرفی نشده است، تأکید کرد: این منطقه به طور مؤثر به سرمایه‌گذاران معرفی نشده است. استقرار شهر تخصصی مس در این منطقه، با توجه به اینکه ایران پنجمین کشور دارای ذخیره مس در دنیا است، می‌باشد اما صنایع تولید مس آنچنان توسعه خوبی نیافته است که یک گام مثبت برای توسعه صنایع تولید مس به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پس از مصوب شدن ایجاد شهر تخصصی مس در دولت مناطق ‏مختلف کشور برای استقرار این صنعت سود ده مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد به سبب داشتن شاخص های لازم برای تشکیل شهر ‏تخصصی مس انتخاب شد.

موسوی از رسانه‌ها درخواست کرد تا در معرفی مزایای اقتصادی این منطقه کمک کنند، به ویژه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم و مس که می‌توانند بازده مالی خوبی داشته باشند. از نظر وی، این امر می‌تواند به انتخاب پروژه‌های با بازگشت سرمایه مناسب توسط سرمایه‌گذاران کمک کند.

این نماینده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی شهر تخصصی مس، گفت: اعتبار و ارزش این شهر به حضور سرمایه‌گذاران بستگی دارد تا با پایه‌گذاری صنایع، از ذخایر معدنی کشور بهره‌برداری کنند. البته تلاش ها برای جذب سرمایه گذار برای این شهر هنوز به خوبی آغاز نشده است که در ماه های ‏آینده امیدوارم مسئولین این منطقه و مسئولین استانی تلاش وافری برای معرفی شهر مس و جذب سرمایه گذار داشته باشند.

موسوی در نهایت با تأکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان «عسلویه دوم معدنی کشور» شناخته می‌شود، گفت: اگر قابلیت‌های این منطقه به‌ خوبی معرفی شود، خود سرمایه‌گذاران جذب آن خواهند شد خصوصا سرمایه گذارانی که خود بومی این منطقه و ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. اما جلب اعتماد سرمایه گذار نیاز به تلاش بیشتر مسئولین منطقه ویژه و استان دارد.  ‏

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true