×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
گلوگاه‌های فساد و رشوه گیری هر سازمان شناسایی و مسدود شود

گلوگاه‌های فساد و رشوه گیری هر سازمان شناسایی و مسدود شود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار” فارس آگاه” همایش و دوره‌های آموزشی کشوری تبیین و ترویج ۲ استاندارد ملی با عنوان سیستم مدیریت ضد رشوه و سیستم مدیریت سوت زنی، در شیراز، برگزار شد که چند سالی است؛ بحث مبارزه با فساد، به ویژه مباحث سازمان یافته، در دستور کار مسئولین ارشد کشور قرار گرفت و حال، چند وقتی هست بحث سوت زنی و شناسایی برخی مناصب، در حوزه اداری و بخشهای عمومی، داغ تر شده است.استاندار فارس، در مراسم افتتاحیه این همایش، با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نیز بحث الکترونیکی کردن فرآیندها را در پیش گرفته و اینکه این امر، در سایه تعامل و همکاری با قوه قضاییه، می‌تواند کارآمدی بسیاری، داشته باشد، گفت: معتقدم هرچه بتوانیم در زمینه توسعه الکترونیکی فرایندهای مرتبط با دولت، تلاش کنیم و نقش مستقیم و ارتباط فردی افراد را کمتر کنیم، در راستای مبارزه با فساد و رشوه گیری و مکانیزم‌های مرتبط با مقابله با آن، نیز موفق‌تر خواهیم بود.محمد هادی ایمانیه، تصریح کرد: در این ارتباط، نقش دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد و رشوه گیری، بسیار مهم و ارزشمند است.

وی، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، باید گلوگاه‌های فساد و رشوه گیری هر سازمان، با دقت شناسایی و مسدود شود، به ویژه در آن بخش هایی از دستگاه‌ها و ادارات، که زمینه ارتکاب تخلف، وجود دارد باید با نظارت‌ها و کنترل‌ دقیقتر و سختگیرانه تری، رصد شوند.ایمانیه، اظهار داشت: از دیگر مواردی که باید در این زمینه به آن توجه کرد تقویت باورهای دینی و اخلاقی مجریان قانون است و در کنار آن نباید در مقابل مساله فساد و رشوه گیری، سکوت کرد چرا که هرگونه چشم پوشی، نسبت به این تخلف ها، مساوی با تکرار مجدد همان تخلف، است.وی خواستار توجه مسئولین ادارات و نهادها به امور معیشتی کارکنان و به ویژه در زمینه مسکن با اجرای مولدسازی ظرفیت های این سازمانها، شد و گفت: دستگاه‌های اجرایی همچنین می‌توانند در امور رفاهی با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند و اجازه دهند کارکنانشان از امکانات سایر دستگاه‌ها، استفاده کنند. همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی، با مشارکت کارمندان خود، به راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه برای پرداخت تسهیلات به کارمندان و پرسنل خود، اقدام کنند.

* راه اندازی موقوفه ویژه برخورد با فساد و رشوه در ادارات در شیراز

رئیس کل دادگستری فارس نیز در این همایش، با بیان اینکه فارس می‌تواند در خیلی برنامه ها برای کشور الگو باشد در این زمینه هم می‌شود، گفت: در مطالعه ای که در خصوص سیاست اسلام در زمینه رشوه، داشتم مشاهده کردم ما که نمی‌توانیم سر چهارراه زند را ببندیم که مردم رشوه نگیرید. کسانی که رشوه می‌گیرند از خود ما هستند، نمی‌شود در شاهچراغ(ع) سمینار بگذاریم بگوییم مردم رشوه نگیرید. پس ما باید ابتدا خود مراقبتی کنیم و خودمان رشوه نگیریم و در واقع خودکنترل باشیم.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی، اضافه کرد: ما هر چه در ادارات کار کنیم اما کارمند آنجا، خودساخته نباشد کاری از پیش نمی‌بریم و به عنوان مثال، تا وقتی در شهرداری همه چیز به یک کارمند و تصمیم او، منتهی می‌شود کارها درست نمی‌شود. امروز در دادگستری فارس، با توجه به اتفاقاتی که امکان داشت در طول مسیر زندان تا دادگاه، رخ دهد همه فرایندها، سیستمی شده و زندانی به وسیله تماس تصویری از همان داخل زندان در دادگاه با قاضی در ارتباط است و انتقال فیزیکی زندانی به دادگاه، حذف شده است.وی خطاب به استاندار فارس هم گفت: امروز ما موقوفه ای در شیراز داریم که مخصوص برخورد با فساد و رشوه در ادارات است. اگر شما هم کمک کنید و به ما اطلاعات و مشورت بدهید کمک زیادی به این امر، می‌کند و ما هم یک ساختمان اجاره کردیم تا استان فارس در این رابطه هم الگو شود و در صورت امکان، دستور دهید که ادارات و سازمانها هم در این رابطه با معاون پیشگیری ما، همکاری لازم را داشته باشند.

رییس کل دادگستری فارس، اظهار داشت: من برخی از آمارهای بین المللی رشوه را که در مورد ایران مطرح می شود، قبول ندارم چرا که برخی سازمانهای بین المللی، می‌خواهند طوری جلوه دهند که فساد در ایران، سیستماتیک است در حالی که این درست نیست. البته قبول داریم که فساد داریم، اما در کنار آن، فارغ از هر جناح و عنوان برخورد کردیم و دادگاههای بسیاری برگزار کردیم که در آن از مدیر کل تا کارمند باید پاسخ می‌دادند و به طور کل در این زمینه مماشات و ملاحظه ای، نداریم.

وی افزود: از نظر اسلام، رشوه، کفر خالص است و به همه بخشهای حکومت از اداری تا اقتصادی و اجتماعی، لطمه می‌زند. ما وجود فساد سیستمی در کشور را به هیچ عنوان، قبول نداریم و وا… اینگونه نیست. امروز، ضد فسادترین افراد جامعه در راس یک قوه، حضور دارند و همه بر مبارزه با فساد، تاکید دارند. ما نیز در زیر دست آنها، باید بر روی جزیی ترین مسایل حساس باشیم چرا که این افراد به حیثیت استان و کشور، لطمه می‌زنند.

موسوی، با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری کلاسهای اخلاق و خودمراقبتی در کاهش فساد احتمالی، اظهار داشت: در اسلام، رشوه، عمل شنیعی است که  حتی تا ده سال، حبس دارد، برای رشوه، سخت ترین حکم را دادیم هر کس با آبروی کشور و نظام، بازی کند، حتی باید کف خیابان، آنها را شلاق زد و عکسشان، بدون پوشش در رسانه، منتشر شود. البته این باید زمانی باشد که محکومیت او در دادگاه، اثبات شده باشد و بعد آبروی یک بی گناه نرود، خبرنگاران هم باید سوت زنی کنند اما با آبروی کسی، بازی نکنند و قبل از صدور رای، اقدام به اطلاع رسانی نکنند بلکه همه چیز باید با نظر دادگاه، باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس به عنوان دیگر سخنران این همایش، گفت: آنچه امروز همه نظامهای حکمرانی در دنیا، دنبال آن هستند، رشد و توسعه هست و هر نظام در این زمینه تعریف خود را دارد، اما همه در مسیر توسعه، به دنبال آن هستند شرایطی برای مردم ایجاد کنند که منجر به آخرین توسعه روز باشند.

احمد علی افکاری افزود: در کنار آن ما باید زمینه ای فراهم کنیم تا سرمایه گذاری محقق شود و نتیجه سرمایه گذاری، رشد تولید و بالا رفتن سرانه است که باید همه با هم شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه گذاری، محقق شود.وی، تصریح کرد: اما نکته ای در این زمینه وجود دارد و آن این است که سرمایه گذار و مردم به نظام اداری متصل هستند و چه بخواهیم و نخواهیم ساختار اداری ما طوری است که این اتصال وجود دارد و اگر نظام اداری، درست کار نکند سرمایه گذاری هم اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: در این بین اگر شرایطی فراهم کنیم که کارها روان و سالم انجام شود سرمایه گذاری هم رشد پیدا می‌کند، نطام اداری زیرساخت توسعه است و اگر توسعه آن دنبال نشود با نظام اداری ناکارآمد نمی‌توان توقع رشد داشته باشیم. این در حالی است که حتی در همین نظام اداری قوانین و مقررات استانهای مختلف با یکدیگر متفاوت است که در این راستا باید برخی موارد را اصلاح کنیم تا رشد و توسعه ایجاد شود.

*در دین ما بر سوت‌زنی تاکید شده است

مدیر کل استاندارد فارس هم گفت: بدون اغراق هر جا بحث از رفتار سازمانی ست اگر به توصیه دین توجه کنیم می‌بینیم همه مسایل دنیا، پیرامون همین مسایل است و مباحثی مثل سوت زنی و حکمرانی خوب که در دنیا هست در شریعت و دین ما نیز بر آن تاکید شده است.محمد مهدی رزمجویی ادامه داد: در این راستا سازمان استاندارد ایران نیز سعی کرده چنین مواردی را با قوانین اسلامی و جزایی تطبیق دهد. این یک ساختار روش‌مند است و این جزئی از باور دینی ما نیز هست، این در حالی است که سازمانی و مکانیزمی عمل کردن این مورد، منحصر به ما نیست و ۱۶۸کشور از این استاندارد استفاده و به این ساختارها، عمل می‌کنند

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true