
قابل توجه رانندههای شیراز: روی خط عابر پیاده بایستید یا از چراغ قرمز عبور کنید، جریمه میشوید، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، یکی از تخلفاتی که سالهاست حوزه حمل و نقل با آن روبروست، تخلف عبور از چراغ قرمز و یا ایستادن روی خط عابر پیاده است. تخلفی که گاه باعث تصادفهای شدید و یا باعث درگیری میان رانندگان با یکدیگر و عابرین پیاده میشود و در این میان تنها زمانی اعمال قانون صورت میگرفت که پلیس در محل باشد. حال اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت و گو با «فارس اگاه» خبر از هوشمندسازی و ثبت مکانیزه این تخلفات در برخی تقاطعهای شهر داد. هادی شهدوست شیرازی با اشاره به رونمایی و آغاز عملیات ۳۰ پروژه به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه به مناسبت هفته حمل و نقل گفت: با اجرای پروژههای جدید تعداد سامانههای نظارت تصویری و ثبت تخلف در شیراز دو برابر افزایش مییابد و ما پس از تهران از نظر تعداد این سامانهها رتبه دوم را در میان شهرهای کشور داریم.
وی تصریح کرد: در همین راستا با توجه به اینکه یکی از تخلفهای مهم در شهر عبور از چراغ قرمز و ایستادن روی خط عابر پیاده است، از ۴۶ تقاطع مهم فعلی شهر، ۲۰ تقاطع به سیستم هوشمند مجهز شدند که در این تقاطعها اگر اتوموبیلی روی خط عابر پیاده توقف کند و یا از چراغ قرمز عبور کند، به صورت هوشمند جریمه میشود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ثبت تخلف پارک دوبل به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد ترافیک در سطح شهر به ویژه مرکز شهر گفت: در این زمینه از هوش مصنوعی در برخی دوربینهای نظارتی که فضای بیشتری را پوشش میدهند استفاده میکنیم. این سامانه به گونهای است که اگر خودرویی در این محل به صورت پارک دوبل توقف کند، شماره وی ثبت میشود و بر طبق تعریفی که در سامانه شده مثلاً اگر در مدت ۳ دقیقه در آنجا توقف کند و سامانه مجدداً خودرو را رصد کند، جریمه به وی تعلق میگیرد. البته در برخی نقاط و معابر هنوز نیازمند حضور پلیس هستیم و با توافقاتی که با پلیس داشتیم سعی داریم شیفت بعد از ظهر را متقبل شویم.
شهدوست شیرازی تصریح کرد: علاوه بر این، ۱۲ سامانه در مبادی ورودی خطوط ویژه راهاندازی شده که از این پس هر خودرویی به خودروهای مجاز وارد خطوط ویژه شود، به صورت هوشمند اعمال قانون میشود.
معاون شهردار شیراز در حوزه حمل و نقل با اشاره به تأثیر ورود این ناوگان در رفاه حال بیشتر شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: یکی دیگر از اولویتهای ما در این حوزه نوسازی تاکسیهای گردشی است که در این راستا نیز سال گذشته یک هزار و ۳۶۰ تاکسی نوسازی شد که بخش اعظم تاکسیهای نوسازی شده کشور سهم شیراز بود و امسال نیز نوسازی یک هزار دستگاه تاکسی دیگر را در دستور کار داریم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما راهاندازی سیستم هوشمند پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی و پایان داستان دعوای راننده و مسافر بود که در این راستا تا پایان سال ۲ هزار دستگاه تاکسی به دستگاه کارتخوان مجهز میشوند.
شهدوست در خصوص نحوه محاسبه کرایه این تاکسیها گفت: این خودروها به GPS مجهز هستند و نحوه کار با این سیستم مانند دستگاه پوز نانواییهاست که در آن هزینه هر کورس مشخص شده. البته در این سامانه از نسل هوشمند استفاده کردیم و تا اردیبهشت ماه با اجرای کیف پول هوشمند و نصب سیستم NFC دیگر حتی نیاز به کارت بانکی نیست و افراد با گذاشتن موبایل خود روی دستگاه کرایه خود را طبق میزان کرایه و میزان پیمایش پرداخت کنند که این سیستم را سعی میکنیم بر روی هزار دستگاه تاکسی در حال نوسازی نصب کنیم.