true
رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان فارس:
میزان جرایم آنقدر باشد که کسی به خود اجازه اینگونه تخلفات را ندهد
رئیس سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری شیراز: با جریمه ۲۰ هزار تومانی نمی شود جلوی ورود کامیون ها به شهر را گرفت
جلال الدین عرفانی–فارس آگاه
دیگر برایشان فرقی ندارد در یک بزرگراه شلوغ بین شهری، حرکت می کنند یا در یک کوچه تنگ یا در کنار یک خیابان کم عرض، پارک می کنند، کامیون ها و حتی تریلرهای بزرگ، چند سالی است، امان شهروندان شیرازی را بریده اند، دیگر گویا قانون هم جلودار آنها نیست، این روزها، اگر سری به برخی کوچه و خیابان های شهر بزنید، شاهد تردد انواع و اقسام خودروهای سنگینی هستید که با سرعت بالا، در حال تردد هستند ، خودروهایی که گاه، تردد آنها باعث حوادث دردناکی هم می شود و گاه با پارک جلوی منازلشان، باعث بروز مشکلاتی در رفت و آمد همسایگان خود شده که البته همیشه هم به خیر نمی گذرد و در برخی موارد، به نزاع کشیده می شود، در این بین، حتی میزان جرایم آنها هم آنقدر ناچیز است که برایشان بهتر است به جای پارک در ترمینال ها و پارکینگ های ویژه، خودروهای سنگین خود را در کوچه پس کوچه های محل زندگیشان پارک کنند، در این بین، اوضاع شهروندان در برخی نقاط به ویژه شهرکهای اطراف کمربندی، خیابان های اطراف ترمینال باربری و برخی محله های شرق شیراز، بدتر از دیگر نقاط است و روز به روز هم بر شدت این مشکلات افزوده می شود، با توجه به این مشکلات می طلبد، نمایندگان مجلس در تعیین جرایم این تخلفات و سایر مشکلات ترافیکی از این دست، قوانینی به روزتر و شاید مانند دیگر مصوبات، جرایمی به روزتر و بازدارنده تر برای این بر هم زنندگان آرامش و امنیت مردم شهر، در نظر بگیرند، رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان فارس، در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: بحث ورود کامیون به رغم ممنوعیت آنها، همچنان یکی از موضوعات بحث برانگیز ما در حوزه ترافیک شهر شیراز است، بر طبق قانون، در ساعات غیر مجاز وسایل سنگین بالاتر از ۶ تن نمی توانند وارد محدوده شهری شوند و تنها آنها حق دارند از ساعت ۲۴ تا ۵ صبح، برای انجام اموری مانند بارگیری و فعالیت های دیگر، وارد شهر شوند، اما این قانون، به دلایلی عملیاتی نشده است .
سرهنگ مهدی دهقانی، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی عدم اجرای این قانون، مشکلات زیر ساختگی و نبود برخی امکانات است، به عنوان مثال، ما در شیراز رینگ کمربندی شرقی را نداریم، حال اینکه در این منطقه، به ویژه اطراف بلوار ولایت، تخت جمشید و فرصت، شاهد انبوهی از کارگاه ها و کاربری هایی هستیم که مجبور به حمل و نقل بار هستند، این در حالی است که برخی از آنها نیز از شرق شیراز، قصد دارند از دروازه قران خارج شوند.
وی، در خصوص وظیفه پلیس در برخورد با متخلفان نیز گفت: ما قصد فرافکنی نداریم و وظیفه پلیس است که با این موارد برخورد کند، اما در اینجا، با مشکلی مواجه هستیم، میزان جریمه تعیین شده در قانون، برای ورود خودروهای سنگین به محدوده شهر، تنها ۲۰ هزار تومان است.
سرهنگ دهقانی، افزود: حال با این جریمه بسیار اندک، آیا راننده کامیونی که در شهر شیراز ساکن است، برایش ارزش دارد، خودرو چند میلیاردی اش را در پارکینگ بگذارد و بعد با تاکسی به خانه اش باز گردد و تازه نگران این هم باشد که قطعه ای از خودرو او، به سرقت نرود؟
وی، ادامه داد: اصلا شما فرض کنید پلیس، یک کامیون را هر روز به دلیل تخلف پارک کنار خیابان و ورود به محدوده شهر، جریمه کند، وقتی میزان کل جریمه ۳۰ روز او، تنها ۶۰۰هزار تومان می شود، این جریمه هیچ اثری بر جلوگیری از ورود آنها ندارد، بلکه باید جرایم آنقدر باشد که کسی به خود اجازه اینگونه تخلفات را ندهد.
سرهنگ دهقانی، با اشاره به گشت های شبانه پلیس برای ثبت تخلف خودروهای حمل بار، تصریح کرد: البته در این زمینه، پلیس اقدامات پیشگیرانه ای نیز انجام داده است، از جمله استقرار یک تیم پلیس بعد از پل شهید اسکندری که از ورود کامیون از سمت دروازه قرآن جلوگیری می کند.
وی، ادامه داد: اما یکی دیگر از مشکلات ما، صدور مجوز تردد به کامیون ها از جانب برخی دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری در زمینه اجرای پروژه های شهر است که این مورد نیز ما را با مشکل مواجه کرده است.
رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان فارس، اظهار داشت: بر طبق آمار، هر سال ۲۰ هزار نفر بخاطر ترافیک دچار عارضه سکته می شوند که این تعداد از جمعیت برخی شهرستان های فارس نیز بیشتر است، این آمار، به اندازه آمار یک جنگ یا مواردی مثل کرونا است که نیازمند یک نگاه ملی و فوری، مانند زمان جنگ است و باید همه دستگاه های مرتبط، پای کار باشند.
وی، با اشاره به جان باختن ده هزار نفر تا پایان شهریور امسال، در تصادفات رانندگی، اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی، از سال ۵۹ تا ۶۷، ۲۱۹هزار نفر شهید و ۹۰۰هزار جانباز شدند، این در حالی است که از سال ۸۴ تا ۹۲ نیز تعداد کشته های ناشی از تصادفات، ۲۰۹ هزار نفر و تعداد ۷۰۰هزار نفر هم مصدوم و یا معلول شدند، امروز، ما یک جنگ خاموش در جاده ها داریم که باید جلوی تلفات آن را بگیریم.
◼ اعلام آمادگی سرمایه گذار برای اجرای توقفگاه خودروهای سنگین در ورودی شرق شیراز
رئیس سازمان حمل و نقل بار درون شهری شیراز نیز در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: در این زمینه، جلسات زیادی داشتم، حتی در آخرین جلسه که با حضور دادستان برگزار شد، به این نتیجه رسیدند که به پلیس راهور حکم بدهند که به صورت ویژه با این موارد، برخورد کنند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
آرش نعمتی، اضافه کرد: متاسفانه جریمه های مرتبط با این حوزه نیز آنقدر اندک است که بازدارنده نیست و باید فکری به حال این موضوع شود.
وی، ادامه داد: در حال حاضر، بیشترین مشکل ما در زمینه ورود کامیون ها به شهر، یعنی بیش از ۸۰ درصد از سمت شمال غرب است، چرا که تا پل جهاد، کامیون ها هیچ راهی ندارند و مجبور هستند تا آنجا بیایند و بعد وارد بزرگراه حسینی الهاشمی و سپس کمربندی شوند، حال آنکه اگر پلیس، مانند دروازه قران یک تیم در کنار پل جهاد یا حتی برخی دیگر از نقاط مستقر کند و جلوی ورود آنها به بلوار دکتر حسابی را بگیرد، بسیاری از مشکلات ما، حل می شود، البته پلیس هم به درستی می گوید، آنها راه های زیادی برای ورود به محدوده شهر دارند و پلیس، به اندازه کافی نیرو جهت جلوگیری از ورود آنها را ندارند .
وی، در خصوص ایجاد توقفگاه خودروهای سنگین نیز گفت: در شمال غرب، ما هیچ زمینی برای ایجاد توقفگاه نداریم و با راه و شهرسازی در این زمینه، رایزنی هایی داشتیم، اما در شرق، در پل فسا و در کنار زمین ۳۰۰ هکتاری ساماندهی مشاغل مزاحم، ما زمینی به مساحت ۱۱۳ هکتار را برای ایجاد توقفگاه، در نظر گرفتیم که یک سرمایه گذار هم برای ایجاد توقفگاه، اعلام آمادگی کرده است.
نعمتی، گفت: در خصوص برخورد با متخلفان، هم اکنون ۲ نفر از افسران پلیس در مرکز کنترل و نظارت ما، حضور دارند که در این راستا، روزانه ۱۳۰ تخلف خودروها، از جمله توقف در باراندازهای حمل بار، حمل بار ناایمن و سایر موارد، ثبت و جریمه می شوند.
وی، ادامه داد: البته با جریمه ۲۰ هزار تومانی، نمی توان کاری انجام داد و نیاز است این مورد در مرکز و از جانب نمایندگان نیز دنبال و این جرایم اصلاح شود، تا بازدارندگی بیشتری داشته باشد.
وی، با اشاره به ورود برخی خودروهای سنگین، به کنارگذرهای رودخانه خشک و گیر کردن آنها در زیر پل های مسیر به عنوان مشکلی دیگر، یاد کرد: یکی از مواردی که در یکی از جلسات مطرح شد، بحث تردد خودروهای میکسر بتن بود که برخی از مسئولان، خواستار فعالیت شبانه آنها بودند که ما آنها را توجیه کردیم که با این کار، سر و صدای بالای بتن ریزی در محل ساخت و سازها، موجب بر هم زدن آرامش شبانه و خواب مردم می شود، البته هم اکنون، طرحی در دست بررسی داریم که کار بتن ریزی، فقط به پنج شنبه، جمعه و تعطیلات موکول شود.
رئیس سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری شیراز، از عدم تکمیل کمربندی های جدید به عنوان یکی دیگر از دلایل تردد کامیون ها در ظهر، یاد کرد که شاید با اجرای این پروژه، بسیاری از مشکلات مربوط به تردد خودروهای سنگین در شهر، حل شود، نعمتی، گفت: در خصوص برخورد با توقف کامیون ها و تریلرها در حاشیه برخی خیابان های کم عرض شهر، مانند شهرک های حاشیه کمربندی، تنها پلیس می تواند با آنها برخورد و حتی می تواند در بعضی موارد، پلاک آنها را بکند تا متناسب با تخلف آنها برخورد سخت تری صورت گیرد.
true
true
https://farsagah.ir/?p=27732
true
true