×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
بلوای نان!

رئیس اتحادیه نانوایان شیراز در گفت و گو با  فارس اگاه:این افزایش قیمت نیست بلکه اصلاح قیمت دستوری است ، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، با وجود اینکه خوردن نان به دلیل کربوهیدرات بالا این روزها توسط طرفداران رژیم‌های لاغری و اینفلوئنسرها مورد هجمه قرار گرفته است، اما همچنان «برکت سفره» و یکی از اصلی ترین پایه‌های تغذیه ایرانیان محسوب می‌شود.

چند روزی است که شیرازی ها چون دیگر مردم کشور نان را با افزایش قیمت جدید مزه می کنند. این افزایش قیمت که ۲۵ درصد اعلام شده، نه تنها انعکاس کمی در رسانه داشت درنانوایی‌ها نیزهیچ اطلاعی از افزایش قیمت به مردم داده نمی‌شود. قیمت های جدید از طریق سامانه سراسری روی دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نانوایی ها آمده است اما نکته قابل توجه این است که میزان این افزایش قیمت نتوانسته رضایت صاحبان نانوایی را جلب کند.

محمود زارع پیشه، صاحب یک نانوایی در بلوار مدرس، با گلایه از برآورده نشدن انتظارات نانوایان از افزایش قیمت  به شهرمردم گفت: اصلاح قیمت ۲۵ درصدی به هیچ وجه در حد انتظار نانوایان شیراز نبود. ما در شیراز انتظار قیمت ۴ هزار تومانی برای نان سنگک ماشینی را داشتیم، قیمتی که در شهرهای اطراف تهران تصویب شده است، اما در نهایت قیمت نان ۷۰۰ تومان پایان تر از حداقل انتظار ما تعیین شد. افزایش ۲۵ درصدی تنها می‌تواند تا حدودی هزینه‌هایی مانند مخمر که مدتهاست گران شده و هزینه کارگر، برق، آب و گاز را جبران کند. در واقع دیگر سودی در کار نانوایی نمانده است.

رئیس اتحادیه نانوایان شیراز در گفت و گو با «شهرمردم» با اشاره به اینکه بنا بود قیمت نان به سبب افزایش هزینه های تولید پس از ‏تهران در۲۵ استان های دیگر نیز افزایش پیدا کند، گفت: از روز دوشنبه دوم مهرماه با مجوز هیئت دولت ‏این افزایش قیمت ۲۵ درصدی بر روی سامانه هوشمند کارت‌خوان‌های نانوایی‌های شیراز اعمال شد.

* اضافه شدن هزینه کنجد به دستگاه‌های کارتخوان، قیمت نان کنجدی را ساماندهی می کند

احمد اسد سنگابی با تاکید براینکه استان فارس به عنوان آخرین استان کشور است که نان درآن گران می‌شود، افزود:  قیمت جدید نان سنگک در سه نوع ماشینی، ریگی و ریزشی، افزایشی به این شرح داشته است سنگک ماشینی از قیمت ۲۶۵۰ تومان به ۳۳۱۳ تومان، سنگک ریگی از قیمت۲۸۰۰ تومان به قیمت ۳۵۰۰ هزارتومان و سنگک ریزشی از قیمت ۵۵۰۰ به ۶۸۷۵ هزار تومان افزایش داشته است.

اسد سنگابی افزود: در به‌روزرسانی جدید دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها، قیمت کنجد نیز بر روی کارتخوان‌های هوشمند لحاظ خواهد شد. با اعمال این به‌روزرسانی، هر واحد ۸ تا ۱۰ گرمی کنجد که به نان اضافه شود، ۱۵۰۰ تومان به قیمت نان افزوده خواهد شد. به‌طور معمول، یک واحد ۸ تا ۱۰ گرمی کنجد برای یک نان سنگک استفاده می‌شود. اگر مشتری بخواهد یک واحد کنجد را به ۳ واحد افزایش دهد، در واقع ۴۵۰۰ تومان به قیمت نان ساده خریداری شده افزوده میشود. از این رو است که در نانوایی‌های مختلف، قیمت نان کنجدی متفاوت است، چرا که برخی نانوایی‌ها ممکن است برای هر نان بیش از ۸ گرم کنجد بزنند. با تعیین قیمت جدید بر روی دستگاه‌های کارتخوان، این آشفتگی قیمت نان کنجدی در نانوایی‌های مختلف ساماندهی خواهد شد. آمدن قیمت نان کنجدی به روی دستگاه‌های کارتخوان توسط واحدهای صنفی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه در شیراز تنها ۵ مجتمع نان و ۳ واحد نانوایی با مجوز آزاد پز فعالیت می کنند که قیمت نان سنگک در این واحدها ۱۷ هزار تومان است گفت: به واحدهای نان آزاد پز اطلاع داده ایم که همگی با بنری درخصوص آزاد پز واحدشان به مردم اطلاع رسانی کنند تا مردم از قیمت نان پیش از خرید آگاه شوند.

وی با تأکید بر این موضوع که سیاست ستاد تنظیم بازار این است که به دلیل حذف یارانه نان، قیمت نان ‏به سمت آزادپزی برود اظهار داشت: افزایش قیمت ۲۵ درصدی کنونی کفاف هزینه‌های یک واحد ‏صنفی نانوایی را نمی‌دهد و گرهی از مشکلات اقتصادی نانوایان شیراز باز نمی‌کند.

‏ رئیس اتحادیه نانوایان شیراز در ادامه توضیح داد: از آنجا که شغل ما یک شغل تولیدی تک‌محصولی است، باید هر سال هزینه تولید همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی محاسبه شود و بر اساس آن قیمت نان اعلام شود، نه اینکه قیمت دستوری تعیین گردد که کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و می‌تواند کمر واحدهای صنفی نانوایی را بشکند. اکنون نیز صاحبان نانوایی و نانواها از این اصلاح قیمت ناراضی هستند و توقع واحدهای صنفی نانوایی برآورده نشده است.

اسد سنگابی با تأکید بر این که یارانه‌ای که استانداری به نمایندگی دولت برای جبران هزینه‌های تولید به واحدهای صنفی نانوایی می‌دهد، درصد کمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: استانداری برای جلوگیری از افزایش قیمت نان، به هر واحد صنفی یارانه‌ای برابر با ۴۰ درصد از فروش نان در آن واحد ارائه می‌دهد که این ۴۰ درصد هم جوابگوی هزینه‌ها نیست. به‌علاوه، در حالی که قیمت سایر کالاها در کشور افزایش یافته و از آن سو هزینه‌های تولید نان نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است ، حال با توجه به اینکه نرخ نان در سه سال گذشته تغییری نکرد بنابراین، یارانه ۴۰ درصدی از فروش نان ۲ هزار تومانی کمک قابل توجهی به حساب نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه کارگران متخصص یکی یکی از نانوایی ها می روند و بعضی نانوایی ها تنها با دو تا سه پرسنل می چرخد گفت: کارگران تخصصی نانوایی کار را ترک کرده و به سراغ کار اسنپ یا کارهای کاذب دیگر می روند. آن تعداد کارگران تخصصی هم در نانوایی باقی مانده اند به سبب بیمه و سنوات است نه درآمد؛ چرا که درآمد اسنپ گاه بیش از دو برابر درآمد یک کارگر متخصص نانوایی است و روشن است که در این وضعیت نمی توان منتظر بود کیفیت نان بهتر شود درحالیکه تا وقتی نان به قیمت واقعی خود نزدیک نشود و کارگران متخصص در نانوایی ها نماند مردم از کیفیت نان ناراضی خواهند بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true