×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
فناوری‌های مدرن ناجی جان معدنکاران می‌شود؟

فناوری‌های مدرن ناجی جان معدنکاران می‌شود؟ صنعت معدن مملو از خطرات پنهانی است که می تواند به حوادث ویرانگری منجر شود. انفجارهای متان و گرد و غبار زغال سنگ از مرگبارترین خطراتی است که باعث از دست رفتن هزاران نفر در طول تاریخ شده است و اگر اقدامات احتیاطی به درستی انجام نشود، گاز متان موجود در معادن زغال‌سنگ می‌تواند به‌راحتی مشتعل شود.

به گزارش فارس آگاه ، کارفرمایان باید برای جلوگیری از چنین بلایایی، اطمینان حاصل کنند که تمام تجهیزات معدن به طور منظم نگهداری می‌شوند و عاری از نقص‌هایی هستند که به طور بالقوه می‌تواند باعث انفجار شود. انفجار از فعالیت‌های پرخطر است که می تواند منجر به صدمات جدی یا مرگ ومیر شود. مواد منفجره مورد استفاده در معدن بسیار خطرناک تر از آتش‌بازی‌های معمولی هستند و در صورت عدم استفاده با حداکثر دقت می‌توانند آسیب‌های جدی ایجاد کنند.

کار در معدن، یک تجارت پرخطر است و کار در آن به عنوان محیطی نامناسب برای انسان محسوب می‌شود. ایمنی اولویت اصلی برای عملیات معدن است زیرا این مناطق از نظر دما، کیفیت هوا و اثرات نامطلوب مشکلات بسیاری دارند. برای بهبود ایمنی کارگران، باید نکات ایمنی ضروری در نظرگرفته شود که شامل ارزیابی خطرات، حفظ فرهنگ ایمنی، پوشیدن تجهیزات حفاظت شخصی و حفظ شکل کامل تجهیزات خواهد شد.

  • راهکارهایی برای کاهش خطر حوادث در معادن

حوادث معدن به دلیل نقص در عملکرد تجهیزات، مواد منفجره، سقوط، لغزش، نشت گاز سمی و سیل رخ می‌دهد. خطرات در معادن را نمی‌شود از بین برد اما ما می‌توانیم خطر را به حداقل برسانیم. در اینجا پیشنهادهایی برای افرادی که در معدن کار می‌کنند، ارائه شده است تا احتمال خطر را کاهش دهند که شامل تجهیزات حفاظت فردی، محصولات ایمنی معدن و قوانین و مقررات ایمنی معدن می‌شود.

  • ذرات و گازهای معلق

ذرات و گازهای معلق در هوا، استنشاق گرد وغبار زغال سنگ و گازهای سمی می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی مختلف از جمله سیلیکوزیس، بیماری ریه و سرطان ریه شود. سیستم‌های تهویه دقیق، تجهیزات حفاظت فردی و نظارت بر سلامت برای محافظت از معدنچیان در برابر این خطرات حیاتی هستند. علاوه بر این، تحقیق و توسعه مداوم در فن‌آوری‌های فیلتراسیون و طراحی‌های تهویه بهتر با هدف به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد مضر است.

  • آتش سوزی‌ها و انفجارهای زیرزمینی

در فعالیت‌های معدنی از ماشین آلات سنگین، مواد منفجره و مواد قابل اشتعال استفاده می‌شود که آتش سوزی و انفجار زیرزمینی را به یک نگرانی مهم تبدیل می‌کند. انباشت گاز متان، تهویه ناکافی و جابجایی نادرست مواد منفجره همگی می‌توانند به حوادث فاجعه بار کمک کنند. برنامه‌های آموزشی دقیق، نظارت مستمر بر سطح گاز، پروتکل‌های ایمنی دقیق و اجرای سیستم‌های نوآورانه اطفاء حریق برای پیشگیری و مدیریت مؤثر چنین شرایط اضطراری ضروری است.

  • چالش‌های سلامت جسمی و روانی

کار در فضاهای محدود، اغلب در مکان‌های دورافتاده بر سلامت جسمی و روانی معدنچیان تأثیر می‌گذارد. دوری طولانی از خانواده، الگوهای خواب نامنظم و ماهیت سخت شغل می‌تواند منجر به خستگی، استرس و افزایش خطر شود. شرکت‌های معدن به طور فزاینده‌ای بر برنامه‌های جامع سلامت و تندرستی، ارائه خدمات پشتیبانی و ارتقای آگاهی سلامت روان تمرکز می‌کنند. استراحت‌های منظم، دسترسی به مشاوره و ابتکارات برای بهبود تعادل بین کار و زندگی در اولویت قرار دارند تا از رفاه کلی معدنچیان اطمینان حاصل شود.

  • تلاش برای استخراج پایدار

در حالی که پرداختن به تهدیدات فوری حیاتی است، صنعت معدن نیز تمرکز خود را به سمت شیوه های پایدار تغییر می‌دهد. نگرانی‌های زیست‌محیطی، مانند آلودگی خاک و آب، جنگل‌زدایی و کاهش منابع محدود، چالش‌هایی هستند که باید به طور مستقیم با آنها مقابله کرد. اتخاذ شیوه‌های استخراج پایدار، اجرای مدیریت پسماند مسئولانه و سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر، گام‌های مهمی برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی صنعت و ایجاد آینده‌ای پایدارتر است.

  • از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید

تجهیزات حفاظت فردی، به عنوان یک سپر حیاتی برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض خطرات مختلف در صنعت معدن عمل می‌کنند. از دستکش و کفش‌های فولادی گرفته تا محافظ چشم، دستگاه‌های شنوایی، کلاه‌های سخت، ماسک‌های تنفسی و لباس‌های کامل بدن، نقش مهمی در حفاظت از رفاه معدنچیان ایفا می‌کند.

کلاه‌های سخت یکی از اجزای ضروری محافظت است که برای محافظت از معدنچیان در برابر صدمات شدید، به ویژه در برابر حوادث ریزش سنگ طراحی شده است. سقوط سنگ‌ها و زباله‌ها به طور مداوم محیط ‌های معدنی زیرزمینی و سطحی را تهدید می‌کند. یک کلاه سخت که به درستی نصب شده و محکم باشد به عنوان اولین خط دفاع عمل می‌کند و خطر آسیب‌های سر و تلفات احتمالی را کاهش می‌دهد. کارگران باید قبل از ورود به مناطق خطرناک از تجهیزات حفاظتی خود، از جمله کلاه های سخت استفاده کنند تا از آمادگی آنها برای خطرات احتمالی پیش رو اطمینان حاصل شود.

وسایل بسیاری برای محافظت از افراد در معدن و برای مقابله با خطرات خاص طراحی شده است. دستکش‌ها از دست‌ها در برابر بریدگی، ساییدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محافظت می‌کنند، در حالی که کفش‌های فولادی از اجسام سنگین، سقوط زباله‌ها و ضربه‌های تصادفی محافظت می‌کنند. محافظت از چشم، مانند عینک ایمنی، سپر در برابر گرد و غبار، ذرات پرنده و مواد شیمیایی خطرناک هستند. دستگاه های شنوایی محافظ، از جمله گوش گیر و گوش بند، از شنوایی افراد و صدای بیش از حد محافظت و از آسیب های طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

حفاظت تنفسی در محیط هایی که معدنچیان در معرض گازهای مضر، گرد و غبار یا آلاینده های موجود در هوا هستند، بسیار مهم است. ماسک‌های تنفسی، از جمله ماسک‌های فیلترکننده ، اطمینان حاصل می‌کنند که معدنچیان هوای تمیز را تنفس می‌کنند و خطر بیماری‌های تنفسی و عوارض طولانی‌مدت سلامتی را کاهش می‌دهند.

در برخی از فعالیت‌های معدنی که شامل مواد شیمیایی یا مواد خطرناک است، لباس‌های تمام بدن محافظت کاملی در برابر تماس پوستی، ریختن یا پاشیدن پوست ایجاد می‌کنند. این لباس‌ها برای ایجاد یک مانع طراحی شده‌اند و خطر سوختگی‌های شیمیایی، جذب مواد سمی یا سایر آسیب‌های مربوط به پوست را به حداقل می‌رسانند. شرکت‌های معدنی باید الزامات تجهیزات حفاظت فردی خاصی را برای هر فعالیت تعریف کنند و اطمینان حاصل کنند که کارگران به تجهیزات مناسب برای مقابله با خطرات مرتبط مجهز هستند.

بازرسی و نگهداری منظم تجهیزات حفاظت فردی برای اطمینان از اثربخشی آن ضروری است. کارگران معدن باید لباس یا تجهیزات معیوب یا آسیب دیده را فوراً تعویض کنند، زیرا تجهیزات حفاظت فردی به خطر افتاده می‌تواند ایمنی آنها را به خطر بیندازد و آنها را در برابر صدمات آسیب پذیر کند. رعایت پروتکل‌های ایمنی و رویه‌های مربوط به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی باید در اولویت باشد و شرکت‌ها باید آموزش و تقویت منظم در مورد استفاده صحیح، نگهداری و ذخیره‌سازی تجهیزات حفاظت فردی را به همه کارگران ارائه دهند.

طبق گزارش اداره ایمنی و سلامت معدن، صنعت معدن آمریکا مرگبارترین سال خود را در یک دهه گذشته پشت سر گذاشت. ۴۰ مورد مرگ و میر در سال ۲۰۲۳، در این صنعت رخ داد که بیشترین آمار در طول یک سال از سال ۲۰۱۴ بود. به همین دلیل است که بهبود ایمنی و مراقبت مناسب از خدمه زیرزمینی بسیار مهم است. خوشبختانه، معرفی کیت‌های آموزشی ایمنی، نحوه آماده سازی معدنچیان را برای خطرات روزانه در زیرزمین‌های عمیق تغییر داده است.

فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قرار است ابزارهای آموزشی پیچیده‌تری را ارائه دهند. اینها می‌تواند شامل تجزیه وتحلیل پیش‌بینی‌کننده برای شناسایی خطرات احتمالی قبل از وقوع یا سیستم‌های یادگیری تطبیقی ‌باشد. ادغام این فناوری‌ها، کارایی آموزش ایمنی را بیشتر می‌کند و آن را شخصی‌تر، جذاب‌تر و مؤثرتر می‌کند.

سیستم‌های تهویه و نظارت باید برای اطمینان از ایمن بودن کیفیت هوا در معدن وجود داشته باشد. یک سیستم تهویه باید بتواند گرد و غبار، گازهای قابل اشتعال و دودهای سمی را از ماشین آلات سنگین حذف کند تا از مشکلات تنفسی جلوگیری کند. علاوه بر این، نظارت بر کیفیت هوا باید به طور مداوم هرگونه تغییر در ترکیب هوا را قبل از تبدیل شدن به وضعیت اضطراری تشخیص دهد.

در سال‌های اخیر، دستگاه‌های پوشیدنی به‌عنوان فناوری استخراج‌کننده برای حمایت از تولید، مدیریت سلامت و ایمنی و نظارت بر کیفیت محیطی معرفی شده‌اند. به عنوان مثال، حسگرهای گاز کلاه ایمنی هوشمند می‌توانند در صورت وجود غلظت خطرناک گازهای مضر هشدار دهند.

فناوری پوشیدنی می توانند اشکال مختلفی داشته باشند که می تواند بر اساس عملکرد، ظاهر و نزدیکی آنها به بدن انسان دسته‌بندی کرد. فهرست کوتاهی از پوشیدنی‌های محبوب شامل ساعت‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند، ردیاب‌های تناسب اندام، لباس‌های هوشمند، دوربین‌های پوشیدنی و دستگاه‌های پزشکی است.

آیدنتک سولوشن گزارش کرد که ابزارهای پوشیدنی فناوری معدن ابزارهای الکترونیکی هستند که توسط ماینرها برای افزایش ایمنی، بهره وری و نظارت بر محیط زیست در صنعت معدن استفاده می‌شود. انواع مهم آن شامل کلاه ایمنی هوشمند، عینک هوشمند، ردیاب تناسب اندام، لباس هوشمند، دوربین های پوشیدنی و جلیقه‌های هوشمند است.

کلاه ایمنی هوشمند مجهز به حسگرهایی برای تشخیص گازهای خطرناک و تغییرات محیطی است که ایمنی کارگران را از طریق هشدارهای بلادرنگ بهبود می‌بخشد. عینک‌های هوشمند نمایشگرهای واقعیت افزوده را برای دسترسی بدون دست به اطلاعات حیاتی ارائه می‌کنند و زمان و هزینه‌های بازرسی را کاهش می‌دهند. ردیاب‌های تناسب اندام معیارهای سلامتی را کنترل می‌کنند و به جلوگیری از حوادث مرتبط با خستگی کمک می‌کنند. لباس‌ها و جلیقه‌های هوشمند دارای حسگرهایی برای نظارت مداوم بر سلامت و محیط‌زیست هستند که شرایط کار ایمن را تضمین می‌کنند.

دوربین‌های پوشیدنی برای اهداف بازرسی و مستندسازی، ویدیوی بلادرنگ ضبط می‌کنند. این دستگاه‌ها ارتباطات بهبود یافته و ردیابی منابع کارآمد را تسهیل می‌کنند و پاسخ‌های سریع به مواقع اضطراری را ممکن می‌سازند. ساعت‌های هوشمند ابزارهای رایانه‌ای هستند که روی مچ دست بسته می‌شوند و شامل بهبود ارتباطات، اعلان‌ها و آلارم‌ها می‌شوند. ردیابی سلامت، جی پی اس و ناوبری از دیگر ویژگی‌های محبوب هستند.

کار در یک معدن زیرزمینی با مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد خود همراه است و ایمنی همیشه باید در اولویت قرار گیرد. معدنچیان با طیف وسیعی از خطرات، از غارها گرفته تا قرار گرفتن در معرض گازهای مضر و مواد شیمیایی مواجه هستند. به همین دلیل است که معدنچیان باید آموزش‌های ایمنی جامعی را دریافت کنند که همه چیز را از طرح‌های واکنش اضطراری گرفته تا عملکرد صحیح ماشین‌آلات سنگین را پوشش می‌دهد. معدنچیان می‌توانند با به روز ماندن در مورد آخرین دستورالعمل‌ها و روش‌های ایمنی، خطر آسیب یا مرگ ومیر را کاهش دهند و محیط کار ایمن‌تری را برای خود و همکارانشان تضمین کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true