×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
فراخوان «جشنواره مستقل سینمای شیراز» به زودی اعلام می‌شود

همه شهرهای صدهزار نفری صاحب سینما می‌شوند، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، سومین جشن مهر سینمای ایران با تجلیلٍ پیشکسوتان و فعالان سینما دیروز در سینما فرهنگ شیراز در با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس  و جمعی از سینماگران استان فارس برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس و دبیر جشن مهر سینمای ایران در این مراسم به هدف برگزاری جشن اشاره کرد و گفت: جشن مهر سینمای ایران فرصتی است برای جمع کردن اهالی سینما و ایجاد تحولات مثبت در عرصه سینمای استان است.

حمیدرضا قانعی با اشاره به اینکه جامعه سینمایی استان فارس در سال گذشته اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته است افزود: هنرمندان استان توانستند در جشنواره‌های متعدد جوایز زیادی کسب کنند، همچنین در بخش زیرساخت های نیز سینمایی تحولی عظیم در استان رقم خورده است.

قانعی ادامه داد تا پایان سال، تمامی شهرهای استان فارس که جمعیت بیش از صد هزار نفر دارند، دارای سینما خواهند ‏شد. در ابتدای فعالیت من در اداره فرهنگ و ارشاد فارس، این استان در زمینه فروش بلیط سینما موفق بود ‏اما در زیرساخت‌ها عقب‌ماندگی داشتیم. اختلاف به حدی فاحش بود که مثلاً فلان استان نود سینما داشت ولی استان فارس تنها هفده سینما داشت حال انکه ما در فروش بلیط سینما با آن استان برابر بودیم. این نشان می‌داد که مردم استان فارس علاقه بسیاری به سینما دارند ولی زیرساخت ها مطابق با نیاز مخاطبان نیست. به همین دلیل با استانداری فارس و مجموعه سینمایی استان برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم مجموعه‌های سینمایی استان را تقویت کنیم. در نتیجه در حوزه زیرساخت‌ها تدابیری اندیشه شد و در سفر رئیس جمهور به فارس، اعتباراتی برای راه‌اندازی مجموعه‌های سینمایی اختصاص داده شد. حالا میتوانیم ادعا کنیم که تا پایان سال شهرهای دارای جمعیت صدهزار نفر صاحب سینما می‌شوند. داریم برنامه ریزی میکنیم که شهرهای کمتر از صدهزار نفر هم دارای سالن‌های چند منظوره شوند.

** سرمایه‌گذاری بر تولید ۲۵ اثر سینمایی در سال گذشته

قانعی در ادامه افزود: در حوزه نرم افزاری سینما با مروری بر اسناد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به این نتیجه رسیدیم که در ده سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری بر روی فیلم کوتاه، فیلم بلند و مستند صورت نگرفته بود تا کار تولید شود. در نتیجه با برنامه‌ریزی های مفصل سال گذشته در پنج حوزه مستند و فیلم کوتاه سرمایه گذاری مستقیم کردیم. دستگاه‌های دیگر مثل شهرداری و استانداری را هم ترغیب کردیم تا کارهای سینمایی را از بیرون استان به داخل استان بیاورند. حدود بیست و پنج کار در سال گذشته در حوزه مستند، فیلم کوتاه و فیلم بلند ساخته شد. این خودش عاملی برای رونق حداقلی به جریان سینمایی استان بود. البته با توجه به استعدادهای موجود در استان ما تا آن قله فاصله بسیار داریم.

*** راه اندازی جشنواره مستقل سینمایی شیراز

قانعی در ادامه از راه اندازی جشنواره فیلم مختص استان فارس خبر داد و افزود: در جشنواره مهر سینمای ایران در سال گذشته با همفکری آقای بیگی از سینماگران شیرازی بنا براین گذاشتیم که جشنواره مستقل سینمایی شیراز را راه اندازی کنیم.  به دنبال آغاز به کار فیلم شیراز در ایام دهه مبارک فجر بود که طرح اولیه جشنواره سینمایی شیراز تهیه شد. ما برنامه ریزی کرده بودیم که در اردیبهشت ماه امسال جشنواره فیلم شیراز آغاز به کار کند. ولی با اتفاقاتی که در اردیبهشت ماه رقم خورد راه اندازی جشنواره به تعویق افتاد. این قول را همین جا به عنوان یک هدیه به اهالی سینمای استان می دهیم  که با همکاری همکارانمان در معاونت هنری و سینمای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ده روز آینده فراخوان جشنواره مستقل سینمای شیراز هم زده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: جشن مهر سینمای شیراز با توجه به روندی که طراحان آن در تهران طراحی کردند سومین سال خودش را پشت سر می‌گذارد. این جشن بهانه‌ای برای تقدیر و تشکر از فعالانی که در سال گذشته در عرصه فیلم و سینما در استان فارس تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

***جریان تولید آثار سینمایی مرهون رویدادهای مختلف در استان است

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم گفت: در حوزه سینمای استان، تحولات مثبتی در بخش‌های استانی، ملی و بین‌المللی رخ داده و سینماگران موفقیت‌های خوبی در سطح بین‌المللی کسب کرده‌اند که مایه افتخار جامعه هنری و سینمایی استان است.

سید رسول موسوی نژادیان با اشاره به اینکه رویدادهای مختلف در استان فارس جریان تولید آثار سینمای خوبی را رقم زده است افزود: ‏ یکی از رویدادهای مهم کنگره ملی پانزده هزار شهید استان فارس است. در این کنگره تعداد قابل توجهی از سینماگران اثری شخصی را با این موضوع تولید کردند و آثاری نیز به سفارش دبیر کنگره ساخته شد.

موسوی نژادیان در ادامه افزود: در حوزه زیرساخت‌ها سینمایی امسال اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد. پردیس سینمایی استاد امین تارخ در شیراز به بهره‌برداری رسید. این پردیس سینمایی هم دارای ظرفیت نمایش سینمایی است و هم از ظرفیت نمایشی تئاتر است. همچنین در شیراز یکی دو مجموعه دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. دو شهرستان خرم‌بید و بوانات نیز امسال صاحب سینما شدند و سینماهای ساخته شده در این دو شهرستان مجهز به بهترین امکانات بروز سینمایی هستند. البته سینمای  بوانات هم به زودی افتتاح خواهد شد‌. پردیس سینمایی صدرا نیز توسط بخش خصوصی ساخته شده است و آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه امسال هم ما سه اولویت برای تجهیز مجموعه سینمای در شهرستان هایی که فاقد سینما هستند داریم اظهار داشت: اولویتها به این شرح است که پردیس سینمایی فسا که یک مجموعه بسیار مدرن و خوب است اولین سینمای آن افتتاح شده است و امیدواریم یکی دو سالن سینمای خوب دیگر این پردیس که در دست تجهیز است بزودی افتتاح شود. همچنین در بخش زیرساخت شاهد آماده شدن بخشهای مختلف بسیاری در شهرستانها نظیر سالن ها و نگارخانه ها هستیم که تعدادی از آنها تجهیز شده کارشان به اتمام رسیده است و فکر میکنم تا آخر امسال اتفاقات بسیار خوبی را در بخش تامین زیرساخت‌های هنری شاهد باشیم.

در پایان مراسم شیما پورسهم‌الدین به عنوان تهیه کننده برگزیده، مسعود احمدی کارگردان، محمدهادی سبحانیان تصویربردار، مجتبی رنجبر بازیگر، فرشاد تندنویس گریمور، علیرضا کریم‌پور فعال حوزه زیرساخت غیردولتی، محمد تقی‌زاده و علی آذری مدیران استانی حوزه سینما، نادعلی شجاعی مدرس سینمایی، مازیار محمدی‌نژاد انیماتور و غلامرضا حیدرپناه مدیر برگزیده انجمن سینمای جوانان تجلیل شدند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true