×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
 انتشار اخبار منفی میراث فارس از کجا آب می خورد؟!

انتشار اخبار منفی میراث فارس از کجا آب می خورد؟!به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، در دو سه ماه اخیر، حجم خبرهای منفی درباره میراث فرهنگی فارس، به ویژه میراث جهانی هخامنشی و ساسانی که حساسیت فراوانی نسبت به آن وجود دارد به‌طور چشمگیری در رسانه‌های داخلی و خارجی افزایش یافته است. به طوریکه هفته ای نیست که یک خبرمنفی در رسانه‌ای مانند ایران اینترنشنال که در انتشار خبرهای منفی از ایران شتاب دارند زیرنویس نشود. این شتاب در انتشار اخبار بی‌اساس، باعث افزایش دقت افکار عمومی در برابر باور پذیری ‏چنین ‏‏مطالبی شده است.‏

از خبر ساخت سرویس بهداشتی در حریم یک کیلومتری تخت جمشید، (با اینکه سال‌هاست در خود صفه تخت جمشید سرویس بهداشتی وجود داشته و اخیراً به تعداد آن نیز افزوده شده) گرفته تا خبر نادرست ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم که بلافاصله توسط رئیس پایگاه تخت جمشید تکذیب شد. حتی اخبار منتشره درباره ایزوگام سقف بازار وکیل نیز صحت نداشت و بعدها مشخص شد که منظور، پشت بام بوده که ۲۵ سال پیش هم ایزوگام شده و این‌بار تحت نظارت مرمتگران خبره فارس، سبک‌سازی و سپس ایزوگام شده است. آخرین جنجال حول کف‌سازی بیشاپور به وقوع پیوست. ایده هموار کردن کف بیشاپور برای تسهیل تردد گردشگران باعث ایجاد جنجال‌های بسیاری شد، با این حال یک کارشناس انجمن صنفی مرمتگران استان در گفتگو با «شهرمردم» تأکید کرد با وجود آنکه نمی توان این نوع کف‌سازی را بهترین روش خواند اما این روش از روش‌های تایید شده در کف سازی برای بناهای تاریخی است که شامل لایه‌سازی با عایق‌های مخصوص و مصالح مناسب می‌شود. این مرمت‌گر اشاره کرد که کف‌سازی کاملا برگشت‌پذیر و به راحتی قابل برداشتن است. همچنین تخته‌هایی برای عبور امن گردشگران روی زیرسازی قرار داده شده است.

سوال اینجاست که چرا به ناگاه این حجم از هجمه و خبرسازی منفی به عملکرد مدیر کل میراث فرهنگی فارس وارد شده است؟ در حالی که ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی فارس تلاش بسیاری دارد که  منشاء خدمت و اثر باشد و همزمان با اجرای برنامه‌هایی هدفمند توام با برگزاری رویداد، برنامه های منسجم برای مرمت بناهای ‏میراثی فارس نیز ‏پیش می برد و تا کنون نیز توانسته موفقیت های بسیاری به دست آورد.

***چالش بزرگ مقابله با آنان که چشم دیدن انجام گرفتن کاری مثبت در ‏فارس را ندارند

مشکل محمد ثابت اقلیدی برای توسعه گردشگری فارس فقط تامین و توسعه زیرساخت‌ها و مباحث عمرانی و مرمتی این حوزه نیست، چالش ‏بزرگ او ‏مواجه با افرادی است که چشم دیدن انجام گرفتن کاری مثبت در ‏فارس را ندارند.  چالش دیگر او مقابله با نگاه بدبینانه رایج در جامعه نسبت به انجام هر کاری است که توسط کارگزاران دولت خصوصا در حوزه میراث باستانی صورت می گیرد و چالش دیگر او شاید مواجه با افرادی باشد که با آمدن او دستشان از انجام برخی تخلفات مالی کوتاه شده است… .

محمد ثابت اقلیدی در زمانی پا به میراث فارس گذاشت که میراث سالی بی ثمر و خاموش، توام با سرگردانی و بی برنامگی را پشت سر گذاشته بود. حضورکمرنگ اداره میراث فارس در تصمیم سازی های حوزه گردشگری تا حدی پیش رفته بود که ‏معاونت زیارت و ‏گردشگری استانداری فعالیت چشمگیرتری در تصمیم سازی های این حوزه ‏داشت. چنان دست مدیران و معاونان از انجام کار موثر خصوصا در دو حوزه گردشگری و میراث ‏خالی بود که مدیران این اداره کل برشمردن ظرفیت های میراثی و طبیعی فارس را جزو ‏دستاوردهای خود به شمار میآورند!‏

به طوریکه جذب بودجه برای انجام ضروری ترین کارها، چنان به دشواری انجام می شد که مسئولین پیشین برای بنای سعدیه که به شدت آسیب دیده بود وبخشی از سازه آرامگاه در شرف ریزش بود قادر به جذب بودجه لازم از تهران نبودند؛ تا اینکه جنجال خبری که از گزارش تصویری خبرگزاری ایسنا شروع شد عاملی برای جذب بودجه مازاد کشوری به منظور مرمت بنا گردید. جذب ‏ ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه مشارکت اجتماعی وزارت نفت نیز که از سفر اول رئیس جمهور برای مرمت بازارهای فارس تعلق گرفته بود همانطور رها شده مانده بود تا اینکه بالاخره با آمدن ثابت اقلیدی در دی ماه ۱۴۰۲ مناقصه برای انتخاب پیمانکار انجام و بالاخره در بهار ۱۴۰۳ پیمانکار تعیین و بودجه جذب شد و کار مرمت بازاروکیل وبازارهای ریزدانه جنبی آن آغاز گردید . روشن است که ‏اگر حداقل در سال ۱۴۰۱ بودجه نفت جذب شده بود ۱۰۰ میلیارد تومان چه تفاوتی در بازده نسبت به سال جاری داشت.

ثابت اقلیدی با استعدادی خوب در جذب بودجه توانست جذب اعتبارات ملی را در کمتر از یکسال به بیش از سه برابر(۳۲۰ درصد) افزایش دهد. همچنین برای انجام کارهای مرمتی در محور ‏‏ساسانی جز بودجه استانی و ملی توانست به جذب بودجه ای از وزارت نفت نیز بپردازد.

با بودجه های رسیده ، مرمت آثار میراثی فارس جز در بخش قاجاری و پهلوی در محور ساسانی نیز دنبال شد از اجرای مسیر دسترسی ایمن برای گردشگران در بناهایی چون کاخ سروستان و بیشاپور گرفته تا مرمت منظرهای جهانی ساسانی که منجر به کشف نقاشی هایی در این محوطه ها شد -نظیر نقاشی تازه یافت شده روی تابوت ساسانی-  یا مرمت نقش برجسته کورنگون که تا این زمان شاید اسم آن نیز به گوش اکثر ‏اهالی فارس نرسیده باشد .

تخصیص اعتبار ۵ میلیارد تومانی برای موزه پارس، بازسازی اساسی محوطه آرامگاه حافظیه، نوسازی پلکان چوبی تخت جمشید پس از بیست سال، جزو برنامه مرمتی و زیرساختی است که در فارس انجام شده یا در حال انجام است. ثابت اقلیدی توسعه زیر ساخت های گردشگری در استان فارس را در سایت های طبیعی گردشگری نیز از نظر نینداخته است و با ایجاد زیرساخت‌ها در سایت ‏های طبیعی چون ایمن سازی مسیر دسترسی به آبشار مارگون بعد از ۲۰ سال، ایمن سازی مسیر دسترسی به سایت چله گاه سپیدان، بهشت گمشده، تنگ براق، چشمه محمد رسول الله اقلید و باز آفرینی چشمه آب رکنی ‏شیرازکه همگی این سایت ها با تجهیز زیر ساخت های  گردشگری و ‏به دنبال آن توسعه گردشگری می توانند همسایگان خود را از دیگر استان های همجوار به این اماکن جذب کرده و این خود منجر به آورده مالی برای فارس خواهد بود. با درنظرگرفتن موارد ذکر شده توجه ثابت اقلیدی به توسعه زیر ساخت های گردشگری زمانی می تواند معنا پیدا کند که علاقمندان ‏با جست وجویی اینترنتی بررسی کنند دردوره های پیش از او چند پروژه های مرمتی در فارس به طور همزمان کلید خورده ‏بود؟!برای نمونه باز آفرینی آب رکنی وعده ای بود که عزت الله ضرغامی وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازدید از شیراز داد، اما با گذشت یک سال عملا اتفاق خاصی در بازآفرینی این سایت رخ نداد.

ثابت اقلیدی که در رزومه کاری خود سوابق مدیریت اجرایی مهمی نظیر مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری کشور را داشت، سیاست کلی خود برای توسعه گردشگری فارس‏ بر برگزاری رویدادها گذاشت. تا رویدادها بتواند به کمک جاذبه های گردشگری آمده و منجر به جذب گردشگر برای افزایش شب مانی در اماکن اقامتی فارس و شیراز شوند.

ثابت اقلیدی در ادامه سیاست برگزرای رویداد برای توسعه گردشگری فارس به برگزاری رویداد مهمی چون کنسرت علیرضا قربانی در تخت ‏جمشید پرداخت که توانست جز ایجاد نشاط فرهنگی در میان مردم فارس و شیراز از شهرهای دیگر کشور نیز مخاطب ‏جذب کند.‏ جشنواره چند رسانه ای که جشنواره ای بین المللی است‏‏، برگزاری رویداد «میراث مراثی» که وجهی ملی و بین المللی دارد و اجرای رویدادهای کوچک تر و آموزشی در حوزه صنایع دستی و مرمت از جمله برنامه های توسعه ای او بود.

همکاری مشترک ثابت اقلیدی با قانعی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس درسال جاری برای برگزاری یاد روز حافظ نیز نوعی از همکاری همدلانه معطوف به نتیجه بود که پیش از این سابقه کمی در میان مدیران کل استان داشته است. نتیجه این همکاری برگزاری بزرگداشتی شد که میتوان آن را هنری ترین و پر وجه ترین بزرگداشت حافظ در طول سالهای برگزاری خواند .درحالیکه در دوسال گذشته یاد روز، حتی از ‏‏کنسرت شب افتتاحیه که همیشه پای ثابت این برنامه بود نیز بی بهره مانده بود. اکنون نیز با کوشش ثابت اقلیدی شیرازی‌ها منتظر برگزاری کنسرت- نمایش سیصد با حضور بازیگران و موسیقدان‌های توانمند کشورمان در تخت جمشید هستند که به سبب جذابیت مکان اجرا و اهمیت این کنسرت- نمایش ، خود می تواند به جذب گردشگر از استان‌های همجوار منجر شود.

درآخر باید گفت زمانی که مدیری تصمیم می‌گیرد در حوزه‌ای حساس مانند میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به انجام کارهای توسعه ای و مرمتی کند، مشخص است که با تضارب آرا و حتی حب و بغض‌هایی روبه‌رو خواهد شد که نیازمند آن است با شفاف سازی به حساسیت های جامعه پاسخ دهد، اما سوال اینجاست که چرا باید به جایی برسیم که در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی و مرمتی و ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری سنگ‌اندازی شود، در حالی که استان فارس ظرفیت و استعداد بالقوه زیادی در این زمینه دارد و تا کنون از آن بهره برداری شایسته ای نشده است؟ اکنون که مدیری نزدیک به یکسال را صرف شناخت داشته‌ها و نداشته‌های فارس کرده، فرصت دهیم تا استان از ثمره این کوشش‌ها بهره‌مند شود. نباید اجازه دهیم که اختلاف‌نظرها و نگاه‌های شخصی مانع پیشرفت و بهره‌برداری از این استعدادها شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true