اجرای طرح LEZ و محدودیت زمانی و مکانی ناوگان حمل بار در انتظار رسیدن کدهای ثبت تخلف پلیس، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، تا کنون بیش از ۳۳ هزار دستگاه از خودروهای ناوگان حمل بار در شهر شیراز ساماندهی شدهاند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری شیراز در گفتوگو با شهر مردم با اعلام مطلب فوق گفت: بر طبق پیشبینی هماکنون ۵۰ تا ۷۰ هزار ناوگان حمل و نقل بار در شیراز فعالیت دارند که تا کنون بیش از ۳۳ هزار دستگاه شناسایی شده که ۸ هزار دستگاه دیزلی شامل خودروهای نیمهسنگین و سنگین و مابقی خودروهای بنزینی و سبک حمل بار است.
عبدالجلیل شریفی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد ناوگان حمل بار در کشور وجود ندارد افزود: در خصوص ثبت باربرگ بر طبق مصوبه شورای شهر، هزینه ثبت هر برگ بارنامه ۲ هزار تومان است. این در حالی است که هماکنون هزینه صدور هر باربرگ ۱۲۰۰ تومان است؛ اما نکته اینجاست که این درآمد به جای آنکه به شهر شیراز که آلایندگی این خودروها را تحمل میکند و هزینه آن را میپردازند برسد و صرف ایجاد زیرساختهایی برای تسهیل در حوزه حمل و نقل شهروندان شیرازی شود، به صندوق سازمان همیاری دهیاری و شهرداریهای در تهران واریز میشود که جا دارد این چرخه تصحیح شود.
وی در خصوص سرنوشت اجرای طرح تردد زمانی و مکانی ناوگان حمل بار در راستای تسهیل در رفتوآمد شهر بهویژه در مرکز ادامه داد: در حال حاضر این طرح بیشتر به صورت فیزیکی و در برخی نقاط محدود به صورت مکانیزه اجرا میشود.
شریفی گفت: یکی از مشکلات ما در اجرای این طرح آن است که به رغم اطلاعرسانی به اصناف و کسبهای که دارای خودرو حمل بار هستند و منزل یا شرکت آنها در محدوده ترافیکی است، اما تنها ۱۸۰ مورد جهت کارت تردد در این منطقه ثبت نام کردند. این در حالی است که پیشبینی ما وجود ۵ هزار دستگاه خودرو حمل بار را در محدوده ترافیکی اجرای طرح نشان میدهد.
وی افزود: با اجرایی شدن کامل طرح، کسانی یا خانه و یا شرکت و محل کارشان در محدوده طرح است، تنها دو بار در محدوده زمانی اجرای طرح در هر روز اجازه ورود و دو بار اجازه خروج از محدوده را دارند و برای ثبتنام باید یا سند ملک یا اجارهنامه را ارائه دهند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز گفت: اگر همه در اجرای این طرح کمک کنند شاید تا سالها هم نیاز به اجرای طرح ترافیک و یا حتی اجرای طرح زوج و فرد نباشد؛ چرا که با این کار تا حدود زیادی از ترافیک موجود در شهر و به ویژه مرکز شهر کاسته میشود.
وی با اشاره به دستهبندی مناطق شهر به مناطق سبز، زرد و قرمز گفت: محدوده طرح ترافیک، منطقه قرمز و منطبق با محدوده LEZ است که برای کنترل این محدوده ۶۴ گیت یا دروازه هوشمند مجهز به دوربین دیده شده است که این گیتها در مرز ورودی محدوده زرد به قرمز در طرح LEZ است و ۱۰ دوربین هم متعلق به طرح ورود به محدوده تردد زمانی و مکانی است. برای اجرای این محدودیت و کنترل مکانیزه محدوده منتظر ارسال کد تخلف از پلیس هستیم که این کار در تهران در حال انجام است و به محض ارائه کد، اعمال قانون به صورت مکانیزه انجام میشود؛ اما این یک پروسه طولانی و سختگیرانه است و منتظر ارائه کدها هستیم.
شریفی گفت: در این رابطه اطلاعرسانی کامل با کسبه انجام شده است. امروز بیشترین مشکل ما با شرکتهای پخش است. اینگونه نمیشود که به عنوان مثال فرد تا ساعت ۹ صبح استراحت کند و بعد در اوج ترافیک برود و نوشابه توزیع کند.
وی در خصوص وضعیت باراندازهای شهر و توقف خودروهای شخصی بدون توجه در این باراندازها نیز گفت: ما در شیراز ۳۲ معبر برای اجرای این طرح داریم که ۱۹۰ بارانداز حاشیهای در اینها ایجاد شده که یکی دو تا در منطقه زرد و مابقی در منطقه قرمز است.
شریفی گفت: از این میان ۹۰ بارانداز ما هماکنون به دوربین نظارتی ثبت تخلف توقف ممنوع مجهز هستند و افسر پلیس در مرکز به طور مستقیم اعمال قانون را برای آنها انجام میدهد که در این ارتباط روزانه ۲۰۰ قبض جریمه برای متخلفان صادر میشود و در برنامه زمانبندی تمامی باراندازها تحت پوشش دوربینهای ثبت تخلف قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: البته در این بین گاه نیز شاهد بودیم به عنوان مثال یک خودرو وانت حمل بار دائم در یک بارانداز توقف داشت یا برخی مغازههای محل با گذاشتن برخی اشیاء، محل را به نام خود کرده بودند که به آنها نیز تذکر داده شده؛ چرا که حاشیه خیابان متعلق به هیچ صنف و شخصی نیست بلکه یک معبر عمومی است و از طریق مجاری قانونی با اینگونه تخلفات نیز رسیدگی میشود. از طرفی میزان کم جریمهها بر بازدارندگی آن نیز تأثیر گذاشته است.