×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۴ اسفند - ۱۴۰۳  
true
true
ساز فارس کوک شد

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس: سال آینده فضای رقابتی در جشنواره موسیقی فجر استان حاکم خواهد بود، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه کار خود را در سه نقطه مختلف شیراز یعنی سالن سبز تالار حافظ، سالن سبز هنرشهرآفتاب و تالار احسان آغاز کرد. در این جشنواره ۱۱ گروه موسیقی استان فارس تا روز شنبه ۲۷ بهمن ماه آثار خود را به اجرا در خواهند آورد. اما این جشنواره بیشتر مورد استقبال علاقه مندان موسیقی سنتی و تا حدی هم علاقه مندان به موسیقی آکادمیک قرار گرفت و عامه مردم استقبال چندانی از آن نکردند.

*گروه های موسیقی مشهور استان فارس در این جشنواره حضور پررنگی نداشتند

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس درباره میزان استقبال مردم از جشنواره گفت: استقبال مردم از جشنواره متوسط بوده است. چون ما تقاضای خیلی جدی از گروه های مشهور و با سابقه در استان نداشتیم در نتیجه اسامی به نام گروه های موسیقی در شیراز در این جشنواره حضور جدی نداشتند.

محمد یزدان پناه در ادامه به دلایل دیگر عدم استقبال از جشنواره پرداخت و افزود: به دلیل استقبال زیاد مردم از موسیقی پاپ در شیراز و بودجه مردم که صرف کنسرت های غیربومی می شود دیگر بودجه ای برای حمایت از کنسرت‌های بومی نمی ماند. همچنین شرایط اقتصادی کمی پیچیده است و مردم در تنگنای اقتصادی هستند و نمی توانند از کنسرت‌ها به آن صورت که باید و شاید با حضور خود حمایت کنند.

وی درباره کیفیت برگزاری جشنواره یادآور شد که جشنواره بسیار منظم و دقیق در حال برگزاری است و خود ما از روند اجرایی جشنواره بسیار راضی هستیم و در کل جشنواره جشنواره موفقی است.

یزدان پناه در پاسخ به خبرنگار ما که مردم بیشتر از موسیقی کدام نواحی استقبال کردند، بیان کرد: موسیقی ایل قشقایی بخاطر جذابیت نوع موسیقی و تعدد مخاطبان قشقایی در استان فارس همیشه در صدر قرار دارد و  مورد استقبال زیادی قرار می گیرد. ایل قشقایی همیشه استقبال زیادی از موسیقی خودشان می کنند. از نظر کیفیت، کیفیت اجرای موسیقی قشقایی بسیار بالاست.

*دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر بعد از اتمام کار این جشنواره به کار خود ادامه خواهد داد

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس در مورد نشست های پژوهشی هم اظهار کرد: نشست های پژوهشی بسیار مورد استقبال موزیسین های حرفه ای قرار گرفت و این نشست ها نقطه عطف جشنواره موسیقی امسال بودند. چرا که این سه نشست توانستند بار عملی جشنواره را بسیار بالا ببرند و سه استاد برتر موسیقی ایران استاد شریف لطفی، استاد سامر حبیبی، استاد وارطان ساهاکیان در این نشست‌ها به مطرح کردن سه موضوع مختلف در حوزه موسیقی از جنبه علمی و تخصصی پرداختند.

محمد یزدان پناه در پایان گفت: دبیرخانه جشنواره زمانی می تواند موفق عمل کند که از شش ماه قبل از برگزاری جشنواره دبیرخانه تشکیل شود و برای برگزاری جشنواره برنامه ریزی کند تا بار علمی و فنی در آن اتفاق بیفتد. جشنواره موسیقی فجر استان فارس باید دارای فضای رقابتی هم باشد در این صورت با اقبال بیشتری هم از سوی مردم مواجه خواهد شد. با هماهنگی که با مدیر کل ارشاد استان فارس صورت گرفته، قرار است که دبیرخانه این جشنواره بعد از اتمام آن پا برجا بماند و برای جشنواره سال آینده از همین امسال برنامه ریزی ها انجام شود تا سال آینده جشنواره پربارتری به نسبت امسال برگزار کنیم.

*سه نوع موسیقی داریم و موسیقی عام تنها فقط یک نوع از موسیقی است

آهنگساز، نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر درباره موسیقی مورد علاقه مردم عام در جمع خبرنگاران گفت: ما سه نوع موسیقی داریم. یک نوع موسیقی، موسیقی سنتی است که نباید فراموش شود و نباید از حافظه عزیزان ما در سراسر کشور و خارج از کشور خارج شود. یک موسیقی هم موسیقی آکادمیک است که جاذبه بسیاری برای مخاطبان خود دارد. آخرین موسیقی هم موسیقی عام، مقطعی و مناسبتی است. موسیقی است که عام و عوام خیلی به آن علاقه مند هستند. چون این موسیقی خیلی نیاز به سمت و سوی خاصی ندارد. خیاط ما در عین اینکه دارد خیاطی می کند یک چیزی در معرض شنودش قرار دارد و به موسیقی که از رادیو پخش می شود گوش می دهد. در نتیجه به کنسرت نمی رود.

شریف لطفی در ادامه درباره موسیقی سنتی و آکادمیک افزود: ما باید امکاناتی را فراهم کنیم که برای موسیقی سنتی، دستگاهی و ردیف و موسیقی آکادمیک هم جایگاهی برای شنیده شدن ایجاد کند و مردم را به آن سمت بکشاند و آنها هم بتوانند طرفداران خودشان را پیدا کنند.

لطفی با تاکید بر این نکته که ما به چیزی که در معرض ذهن، شنود و یا دید ما قرار نمی گیرد مجذوب نخواهیم شد، بیان کرد: این وظیفه سنگین وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد به طور طبیعی دارد اقدامات لازم در این زمینه را انجام می دهد. برای ترویج موسیقی سنتی و آکادمیک در جامعه بودجه می گیرد و تشکیلات دارد و انسان های دارد. امکاناتی که وزارت ارشاد دارد باید در راستای اشائه و توسعه هر سه گروه موسیقی در کشور باشد، نه صرفا یک کنسرت موسیقی برگزار کند و تعدادی از مردم عام در حالی که در حال صحبت کردن با هم هستند به آن گوش دهند.

وی درباره وضعیت موسیقی در غرب بیان کرد: در غرب هم همینطور است. فضا برای رشد و موفقیت هر سه موسیقی سنتی، آکادمیک و عام باز است. هم به موسیقی عام بها می دهند و هم از موسیقی سنتی خودشان حمایت می کنند و هم انتظارات موزیسین های آکادمیک را برآورده می کنند.

*وزارت ارشاد باید به موزیسین های سنتی و آکادمیک میدان بدهد تا شنیده شوند

آهنگساز، نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر در مورد وظیفه اصلی وزارت ارشاد در قبال موسیقی تشریح کرد: وزارت ارشاد باید میدان برای ارائه موسیقی های سنتی، ردیف نوازی و اهالی موسیقی دستگاهی ایران تولید کند و همچنین برای اهالی موسیقی آکادمیک باید امکانات را فراهم کند و آنها را ساپورت کند، نه اینکه در مسیر رشد آنها اشکال تراشی کند و مشکلاتی را ایجاد کند.

شریف لطفی درباره اهمیت وظیفه وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: تا زمانی که میدان به موزیسین ها برای ارائه داده نشود نمی توانند ایرادات کار خود را برای جذب مخاطب پیدا کنند. اگر جمعیتی نباشد تا آنها را علاوه بر داوران قضاوت کند، در موسیقی شاهد تغییر خاصی نخواهیم بود. اگر به دنبال تغییرات در موسیقی و جذب مخاطب هستیم باید آن را به واسطه وزارت ارشاد ایجاد کنیم. اگر این کار را کردیم خود این میدان ایجاد شده می تواند ضعف های خودش را پیدا کند و آن را برطرف کند.

لطفی درباره شهر شیراز افزود: این شهر ظرفیتی عظیم در خود دارد که حاصل گذشته آن است. این ظرفیتی که در شیراز است فقط در چند شهر دیگر ایران یافت می شود. این شهر بسیار جدی در عرصه فرهنگ و هنر ورود کرده است و بسیار با اصالت است و نمی توان آن را سطحی دید و باید به آن عمیق نگاه کرد و شهری بسیار مهم است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true